THRIVING BUSINESS//

Υπεύθυνη Επιχειρηματικότητα. Πολυτέλεια ή Ανάγκη;

Η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα εξαρτάται από τις ίδιες τις εταιρίες το τι πραγματικά προτίθενται να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο.

Ο όρος Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, περιλαμβάνει τις ενέργειες που κάνουν οι επιχειρήσεις με γνώμονα και προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.

Η λειτουργία των επιχειρήσεων συνδέεται άρρηκτα με την κοινωνία, το περιβάλλον και την αγορά και η δράση τους μπορεί να τα επηρεάσει και θετικά και αρνητικά. Οφείλουν επομένως να αναγνωρίσουν την ευθύνη που τους αναλογεί και τον αντίκτυπο που έχει η λειτουργία τους στην κοινωνία, στο περιβάλλον και στην αγορά. Στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, οι υπεύθυνες εταιρίες ενσωματώνουν στις επιχειρηματικές τους λειτουργίες κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις οι οποίες επηρεάζουν όλους όσοι σχετίζονται με αυτές, από τους εργαζόμενους και τους προμηθευτές, μέχρι οργανώσεις, θεσμικούς φορείς και τους απλούς πολίτες.

Οι δράσεις αυτές μπορεί να φαντάζουν πολυτέλεια σε κάποιους, καθώς είναι κυρίως εθελοντικές δράσεις των επιχειρήσεων που δεν επιβάλλονται από την νομοθεσία. Κάποιοι άλλοι μπορεί να ισχυριστούν ότι δεν είναι παρά άλλο ένα επικοινωνιακό εργαλείο στα χέρια των επιχειρήσεων, που ως σκοπό έχει να προσελκύσει πιο πιστούς καταναλωτές ή να καταπραΰνει τις αντιδράσεις των πολιτών από την επιζήμια για το περιβάλλον και την κοινωνία λειτουργία συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Όλες αυτές οι απόψεις σίγουρα είναι σεβαστές και σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει δόση αλήθειας. Όμως η ουσία των πραγμάτων, είναι ότι για οποιονδήποτε λόγο και αν οι εταιρίες μπορεί να προβαίνουν σε τέτοιες ενέργειες, το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει.

Στους κοινωνικούς απολογισμούς που εκδίδουν πολλές εταιρίες ανά έτος, μπορεί να δει κάθε ενδιαφερόμενος τι έχει κάνει μία εταιρία σε κάποιους βασικούς πυλώνες, όπως είναι η εταιρική διακυβέρνηση, η αγορά, το ανθρώπινο δυναμικό, η κοινωνία και το περιβάλλον. Αυτό που απασχολεί τον μέσο ενδιαφερόμενο που διαβάζει αυτούς τους απολογισμούς είναι το τι έχει κάνει η εταιρία παραπάνω από αυτό που υποχρεούται να κάνει, και το αν τελικά όντως οι δράσεις που κάνει δημιουργούν πραγματική ωφέλεια στους παραπάνω πυλώνες. Στους απολογισμούς αυτούς, το ενδιαφέρον εστιάζεται στα εξής: Αν η ύπαρξη της εταιρίας δημιουργεί όφελος στην τοπική κοινωνία, είτε αυτό είναι μέσω έργων και δράσεων κοινωνικής ωφέλειας, είτε μέσω θέσεων εργασίας, αν υπάρχει διαφάνεια και αν τηρείται ο κώδικας δεοντολογίας, αν τηρούνται οι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, αν γίνεται αποτελεσματική εκπαίδευση του προσωπικού, αν η εταιρία επενδύει στην έρευνα και τι ενέργειες κάνει προς όφελος των πελατών και των προμηθευτών της, το τι κάνει η εταιρία για την διαχείριση των αποβλήτων της, τι υλικά χρησιμοποιεί, αν ανακυκλώνει, αν κάνει εξοικονόμηση ενέργειας και άλλα. Όλα αυτά είναι θέματα που πρέπει να απασχολήσουν μία υπεύθυνη εταιρία και πάνω σε αυτά πρέπει να δουλέψει.

Για τον λόγο αυτό, θα ήθελα ενδεικτικά να αναφερθώ σε κάποιες δράσεις και ενέργειες εταιριών που θεωρώ ότι πραγματικά έχουν αφήσει θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η εταιρία τηλεπικοινωνιών «Wind», με το πρόγραμμα «Ένας Αγώνας για Όλους». Το πρόγραμμα αυτό, έγινε σε συνεργασία με το ΣΕΓΑΣ στην Αθήνα και το ΜΕΑΣ Τρίτων στην Θεσσαλονίκη, στηρίζοντας το έργο των μη κερδοσκοπικών οργανισμών «ΕΛΕΠΑΠ» για τα παιδιά με αναπηρία και «ΦΛΟΓΑ» για τα παιδιά με νεοπλασματικές ασθένειες. Ο σκοπός ήταν η αφύπνιση του κοινού και η κοινωνική προσφορά. Το αποτέλεσμα ήταν ότι μέσα από την συμμετοχή και την προσφορά πολιτών, καθώς και δημοφιλών προσωπικοτήτων, συγκεντρώθηκε ένα πολύ μεγάλο ποσόν που θα προσφερθεί για αποκατάσταση και υποστήριξη αυτών των παιδιών.

Ένα άλλο παράδειγμα αφορά την εταιρία φυτικών καλλυντικών «Apivita» που σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Γιατροί χωρίς Σύνορα» οργάνωσαν το πρόγραμμα «Ανακουφίζω τον Πόνο του Άλλου» μέσα από τις «Παστίλιες για τον Πόνο του Άλλου». Είναι ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε από την Ισπανία και στη συνέχεια ήρθε στην Ελλάδα . Ο σκοπός της εκστρατείας ήταν να ευαισθητοποιηθεί το κοινό και μέσα από την πώληση της παστίλιας να συγκεντρωθούν χρήματα γι αυτούς που δεν έχουν πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Προϋπόθεση του προγράμματος ήταν να υπάρχει μηδενική κερδοφορία για όλο το δίκτυο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι μέσα σε έναν χρόνο πωλήθηκαν 350.000 κουτάκια.

Τέλος ένα παράδειγμα με ένα πρόγραμμα που στοχεύει στην ανεργία των νέων και στην προσφορά εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι το πρόγραμμα «[email protected]&B. Η καριέρα σου ξεκινάει εδώ» από την εταιρία βιομηχανικών ορυκτών «S&B». Το πρόγραμμα αυτό ξεκίνησε το 2013 και απασχολεί 25 νέους για 9 μήνες σε συγκεκριμένες θέσεις που δημιουργήθηκαν γι αυτό το πρόγραμμα. Ο σκοπός είναι η απόκτηση επαγγελματικών εφοδίων και η βελτίωση των επαγγελματικών προοπτικών.

Οι παραπάνω είναι κοινωνικές δράσεις που δημιουργούν πραγματικό και μετρήσιμο όφελος για την κοινωνία και γι αυτό πιστεύω ότι δεν είναι μόνο άξιες αναφοράς αλλά αποτελούν και παράδειγμα καλών εταιρικών πρακτικών. Η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα είναι μία πραγματικότητα και εξαρτάται από τις ίδιες τις εταιρίες το πόσο υπεύθυνα θα επιχειρήσουν και το τι πραγματικά προτίθενται να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο. Οι εταιρίες άλλωστε είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας και μπορεί να αποτελέσουν πρότυπο καλών ή όχι συμπεριφορών και πρακτικών.

Αρχική δημοσίευση από την Αγγελίνα Τσακίρη στο epixeiro.gr.

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη: Μας αφορά όλους;

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

ΕΚΕ: Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με ονοματεπώνυμο

THRIVING BUSINESS//

Τελικά ποιες είναι οι καλές πρακτικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης;

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης