ΕΥΕΞΙΑ//

Βιταμίνη D3: H σημασία της στον οργανισμό και στο ανοσοποιητικό

Ποιο είναι το παράδοξο της “βιταμίνης του ήλιου”.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποια είναι τα οφέλη της βιταμίνης D3 στο ανοσοποιητικό.
-Ποια συμπτώματα μαρτυρούν ανεπάρκεια.


H βιταμίνη D, στην ουσία είναι δύο ενώσεις με λίγο διαφορετική χημική δομή, τη βιταμίνη D2 (εργοκαλσιφερόλη), και τη βιταμίνη D3 (χοληκαλσιφερόλη). Η D3 γνωστή και ως η “βιταμίνη του ήλιου” παράγεται στο δέρμα σε ποσοστό έως και 80 – 90 % μέσω της έκθεσης στην ηλιακή ακτινοβολία, ενώ προσλαμβάνεται επίσης και από την κατανάλωση τροφών κυρίως ζωικής προέλευσης.

Ποια είναι όμως τα οφέλη της βιταμίνης D3 στον οργανισμό και ποια τα σημάδια που μαρτυρούν έλλειψη ή ανεπάρκεια; 

Τα οφέλη της βιταμίνης D3 στο ανοσοποιητικό 

Η βιταμίνη D3 αποτελεί ένα όπλο του οργανισμού ενάντια σε λοιμώξεις. Πιο συγκεκριμένα:

  • Βοηθάει στην απορρόφηση του ασβεστίου στα κόκκαλα: Η D3 ρυθμίζει την απορρόφηση ασβεστίου στα κόκκαλα, μειώνοντας την πιθανότητα ευθραυστότητάς τους, καθώς και της εμφάνισης σοβαρών ασθενειών σχετικών με αυτά στο μέλλον.
  • Βοηθάει στην απορρόφηση φωσφόρου
  • Συντελεί στην καλή υγεία των οστών, των δοντιών και των μυών, όπως υποστηρίζει έρευνα των Natasha Khazai, MD, Suzanne E. Judd, MPH και Vin Tangpricha, MD, PhD του 2018.  
  • Εμφανίζει προστατευτική δράση ενάντια σε βαριές λοιμώξεις, όπως πνευμονία.
  • Εμφανίζει ρυθμιστική δράση ως προς την αντίδραση του οργανισμού αναφορικά με την καταπολέμηση εμφάνισης φλεγμονών, σύμφωνα με έρευνα των Yin K και Agrawal DK.
  • Εξασφαλίζει την φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως υποστηρίζει έρευνα του 2020 των Martens PJ, Gysemans C, Verstuyf A, Mathieu AC. 
  • Μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης αυτοάνοσων νοσημάτων.
  • Ρυθμίζει την λειτουργία των λευκών αιμοσφαίριων ή λευκοκυττάρων, των κυττάρων του αίματος τα οποία είναι επιφορτισμένα με τον ρόλο της άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού έναντι σε λοιμώξεις. 

Πώς μπορεί όμως κανείς να καταλάβει αν πάσχει από ανεπάρκεια ή έλλειψη βιταμίνης D; 

Βιταμίνη D: Τα συμπτώματα που μαρτυρούν ανεπάρκεια

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D, έχουν σαν αποτέλεσμα τη μείωση απορρόφησης ασβεστίου και φωσφόρου, ενώ η έλλειψή της επηρεάζει αρνητικά τον οργανισμό. Τα συμπτώματα που μαρτυρούν ανεπάρκεια είναι:

  • Πονοκέφαλος
  • Ανεξήγητη κούραση ή εξάντληση 
  • Εναλλαγές στη διάθεση 
  • Έλλειψη ενέργειας
  • Μυϊκοί πόνοι
  • Αύξηση φλεγμονών 
  • Αύξηση ασθενειών σχετικών με το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη
  • Αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων
  • Αύξηση επιπέδων κακής χοληστερόλης

Λόγω της έλλειψης βιταμίνης D και της συνεπακόλουθης συγκέντρωσης ασβεστίου και φωσφόρου στο αίμα, ο οργανισμός “αναγκάζεται” να απελευθερώσει τα δύο αυτά στοιχεία από τα κόκκαλα. Μακροπρόθεσμα, αυτό αποδυναμώνει τη δομή των οστών και ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρές ασθένειες. 

Το μεσογειακό παράδοξο

Θα μπορούσαμε να υποθέσουμε πως σε μία χώρα όπως η Ελλάδα τα ποσοστά ανεπάρκειας ή έλλειψης της “βιταμίνης του ήλιου” θα ήταν αρκετά χαμηλά. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν στο 20th European Congress of Endocrinology, 7 στους 10 Έλληνες εμφανίζουν ανεπάρκεια βιταμίνης D. Πού οφείλεται όμως αυτό; 

Σημαντικό ρόλο για αυτό το “μεσογειακό παράδοξο” παίζουν οι κλειστοί χώροι στους οποίους βρισκόμαστε το μεγαλύτερο διάστημα της ημέρας. Ακόμα κι όταν εκτιθέμεθα στον ήλιο, είτε φοράμε ρούχα που καλύπτουν το δέρμα μας, είτε καλυπτόμαστε με αντηλιακά, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η απορρόφησή της. Η λύση σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, ιδιαίτερα τώρα που το καλοκαίρι ξεκινάει, είναι η επαρκής έκθεση στον ήλιο και όχι σε ώρες έντονης ηλιακής ακτινοβολίας προκειμένου να εξασφαλιστούν τα οφέλη της βιταμίνης D3 στον οργανισμό. 

Τέλος, με δεδομένο ότι η εξέταση των επιπέδων της βιταμίνης D στον οργανισμό γίνεται με μία αιματολογική εξέταση θεωρείται σκόπιμη σε κάθε προγραμματισμένο check up προκειμένου να αποφασίσει ο γιατρός αν κάποιος χρειάζεται συμπλήρωμα βιταμίνης D και σε τι δοσολογία. 

Διάβασε ακόμα:

Εναλλακτικοί τρόποι ενυδάτωσης για εσάς που δεν πίνετε νερό!

Έξυπνες συμβουλές για να βάλεις την γυμναστική στην ζωή σου

Ίσως σε ενδιαφέρει…

COVID-19//

Τι λένε τα τελευταία δεδομένα για τη βιταμίνη D και τον COVID-19;

COVID-19//

Η βιταμίνη D ‘ασπίδα’ κατά του κορονοϊού

ΕΥΕΞΙΑ//

Γιώργος Χρούσος: Υποβιταμίνωση στη D έχει το 60% των Ελλήνων

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης