ΕΥΕΞΙΑ//

Τι μπορεί να πάθεις αν διαταραχθεί το βιολογικό σου ρολόι

8 επιπτώσεις που δεν φαντάζεσαι.


Στα επόμενα 4 λεπτά θα μάθεις:

-Τι αποκαλύπτει Kαθηγήτρια του ΕΚΠΑ για τον κιρκάδιο ρυθμό.
-Ποια η συμβουλή της για ένα καλά «κουρδισμένο» βιολογικό ρολόι.


Κάτι που σίγουρα ξέρεις: ότι το βιολογικό ρολόι είναι αυτό που ρυθμίζει το πότε και πόσο κοιμάσαι καθορίζοντας τη λειτουργικότητα σου κατά τη διάρκεια της ημέρας και την ανάπαυσή σου τις νυχτερινές ώρες.

Όπως εξηγεί η  Μελπομένη Πέππα, Καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας ΕΚΠΑ, Υπεύθυνη Μονάδος Ενδοκρινολογίας & Μεταβολικών Παθήσεων των Οστών,  Β’ Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου ΑΤΤΙΚΟΝ, ο κιρκάδιος ρυθμός αποτελεί ένα «ρολόι» του οργανισμού με ρυθμική λειτουργία, με έναν «κεντρικό βηματοδότη» στον εγκέφαλο και «περιφερικούς λήπτες» στα διάφορα όργανα. Η ανάπτυξη και διατήρηση του κιρκάδιου ρυθμού καθορίζεται από γενετικούς (γονίδια CLOCK και BMAL) και περιβαλλοντικούς παράγοντες (φως, διατροφή, εργασιακό περιβάλλον κ.α.). 

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής και εργασίας που χαρακτηρίζεται από μείωση του νυχτερινού ύπνου ή ύπνο κατά την διάρκεια της ημέρας, χρήση ηλεκτρονικών μέσων τη νύχτα, κακή διατροφική συμπεριφορά, έλλειψη φυσικής δραστηριότητας μπορεί να διαταράξει το βιολογικό ρολόι.

Τι μπορεί να συμβεί όταν διαταράσσεται το βιολογικό ρολόι

-Επηρεάζεται η διανοητική συγκέντρωση

-Αποδυναμώνεται η  μνήμη 

-Αυξάνεται το στρες

-Επηρεάζεται η αρτηριακή  πίεση και  η καρδιακή συχνότητα

-Διαταράσσεται η  ρυθμική έκκριση των ορμονών πράγμα που επηρεάζει μεταξύ άλλων και τη γονιμότητα

-Επιβαρύνονται  νοσήματα όπως η παχυσαρκία και ο σακχαρώδης διαβήτης

-Μπορεί να προκληθεί διέγερση  καρκινικών κυττάρων

-Επιταχύνεται η γήρανση.

Τι συστήνει η ειδικός

Για ένα πιο καλά ρυθμισμένο βιολογικό ρολόι η Μελπομένη Πέππα συστήνει κατά διάρκεια του ύπνου να μην υπάρχει φωτισμός στο υπνοδωμάτιο, τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων, να εξασφαλίζεται τουλάχιστον οκτώ ώρες ύπνου και το τελευταίο γεύμα πρέπει να γίνεται μέχρι τις οκτώ το βράδυ και όχι αργότερα.

Διάβασε ακόμα:

Γιατί δεν μπορούμε να κοιμηθούμε σωστά ενώ «Μένουμε Σπίτι»; O Δρ. Χαράραμπος Μερμίγκης απαντά

12 ερωτήσεις στον Δρ. Χαράλαμπο Μερμίγκη

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Ο Thrive Οδηγός για ένα Thrive Καλοκαίρι 

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Τελικά πόσο σημαντική είναι η έμπνευση;

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Πώς να γίνεις το πρόβατο που φοβούνται οι λύκοι

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης