ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Ψυχολόγοι του Χάρβαρντ εξηγούν: Πώς να μετατρέψεις το στρες σε «έκρηξη» της παραγωγικότητας

Είναι γεγονός πως το στρες είναι κάτι που μερικές φορές δεν μπορείς να αποφύγεις, αλλά σε αυτό το άρθρο θα μάθεις πως να το κάνεις τον καλύτερο σου φίλο.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τι συμβαίνει στο σώμα σου σε καταστάσεις στρες.
-Πώς να γυρίσεις το παιχνίδι υπέρ σου και να κάνεις το στρες κολλητό σου φίλο


Όλοι γνωρίζουμε πόσο κακό κάνει το στρες, αλλά και ότι προκαλεί από προβλήματα υγείας μέχρι απώλεια της παραγωγικότητας. Μάλιστα, αν και υπάρχουν τρόποι με τους οποίους αποδεδειγμένα μπορείς να μειώσεις το άγχος σου, μερικές φορές στο λεγόμενο ταξίδι της ζωής, δεν μπορείς να το αποφύγεις. Για να είμαστε ωστόσο ειλικρινείς, αν θέλεις να κάνεις μεγάλα πράγματα στην ζωή σου, το στρες είναι αναπόφευκτο.

Ακριβώς για τον παραπάνω λόγο, μια νέα έρευνα υποστηρίζει πως μεγάλο μέρος του στρες που μας δημιουργείται, μπορεί να αξιοποιηθεί με θετικό τρόπο και να μετατραπεί σε «έκρηξη» παραγωγικότητας.

Ορισμένοι ειδικοί στην ψυχολογία από το Harvard Business Review μας καλούν να σκεφτούμε το εξής: Δεν υπάρχει έστω και μια φορά στη ζωή του καθενός από εμάς, που το φοβερό στρες μας έκανε να δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό; Η απάντηση είναι σχεδόν σίγουρα πως ναι, κάτι που αποδεικνύει πως το στρες δεν χρειάζεται πάντα να είναι κάτι αρνητικό, αν βέβαια εσύ το διαχειριστείς κατάλληλα.

Παρακάτω θα βρεις ορισμένα στοιχεία που πρέπει να γνωρίζεις, σύμφωνα με τους ειδικούς του Harvard Business Review, το οποία και θα σε βοηθήσουν να απολαύσεις τα θετικά του στρες και να μειώσεις την καταστροφική επιρροή που μπορεί να έχει στο σώμα, τις σχέσεις αλλά και την καριέρα σου:

Το στρες είναι κάτι αναπόφευκτο. Αν δεν το έχεις νιώσει, ή είσαι σπάνιος σαν άνθρωπος ή κατά πάσα πιθανότητα η ζωή σου δεν είναι και πολύ παραγωγική. 

Το πρώτο βήμα για να αντιμετωπίσεις το στρες είναι να το αναγνωρίσεις. Αμέσως μετά είναι στο χέρι σου να αποφασίσεις πως θα το χειριστείς. Η απόφαση που θα λάβεις είναι πολύ σημαντική, αλλά η επιλογή είναι δική σου: Εσύ θα αποφασίσεις αν θα δεις το άγχος σαν κάτι που μπορεί να σε πάει ένα βήμα παρακάτω ή να σε ρίξει.

Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να κατανοήσεις ότι το στρες είναι μέρος της πρόκλησης που εσύ θέτεις στον εαυτό σου. Σύμφωνα με τον Σον Aνκόρ, που είναι ειδικός στην θετική ψυχολογία, η λειτουργία του εγκεφάλου μας βελτιώνεται όταν αναπροσαρμόζει μια πρόκληση σε κάτι θετικό. Αν εμείς οι ίδιοι νοιαζόμαστε και είμαστε ταυτόχρονα θετικοί, αντί να νιώθουμε ανησυχία και μπερδεμένοι, τότε ο εγκέφαλος μας κατά κάποιο τρόπο μεγαλώνει και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επεξεργαζόμαστε πιο γρήγορα τις πληροφορίες και να είμαστε πιο παραγωγικοί.

Ο τρόπος για να το καταφέρεις, είναι να εκπαιδεύσεις τον εγκέφαλό σου να αναγνωρίζει το στρες ως μέρος της επιτυχίας σου, αντί για κάτι που προκαλεί τρόμο. Είναι σαν να κάνεις γυμναστική: Σε κανέναν δεν αρέσουν οι μυϊκοί πόνοι ή ο ιδρώτας, αλλά είναι και αυτά μέρος της διαδικασίας. Σκέψου λοιπόν ότι το στρες είναι ο ιδρώτας του εγκεφάλου σου, όταν το νιώθεις να σε κατακλύζει. Χρησιμοποίησε το όμως σωστά.

Πώς να χρησιμοποιήσεις το στρες υπέρ σου

Το στρες δεν έχει φτιαχτεί για να μας σκοτώνει. Μάλιστα, στην εποχή των σπηλαίων το στρες αποδείχθηκε ως ένα πολύ ισχυρό εργαλείο που μας κράτησε στη ζωή. 

Έρευνα υποστηρίζει πως παρόλο που κανείς δεν το απολαμβάνει, αυτό που μας κράτησε κυριολεκτικά ζωνταντούς απέναντι σε τίγρεις και άλλα θηρία αιώνες πριν, μπορεί να μας βοηθήσει ακόμα και στις μέρες μας.

Η Αλίσια και ο Τόμας Κραμ ανακάλυψαν επίσης το εξής:

«Οι ορμόνες του στρες προκαλούν την απελευθέρωση χημικών στο σώμα μας που επαναδομούν κύτταρα, συνθέτουν πρωτεΐνες και βοηθούν στην ανάπτυξη ανοσίας, αφήνωντας έτσι το σώμα μας πιο δυνατό και υγιές από ότι ήταν. Ερευνητές ονομάζουν το συγκεκριμένο φαινόμενο ακμάζουσα  ψυχολογία και όλοι οι αθλητές γνωρίζουν τα οφέλη.»

Το να μετατρέψεις το στρες σε κάτι που βοηθάει την απόδοση και την παραγωγικότητά σου, από κάτι που μισείς, είναι αυτό που θα κάνει την διαφορά. Έρευνα υποστηρίζει ότι κάθε φορά που η μετατροπή αυτή γίνεται από εσένα τον ίδιο, τότε η απόδοσή σου γίνεται καλύτερη.

Το περιβάλλον σου παίζει ρόλο

Όπως αναφέρερει η Έιμι Γκάλο, στο εν λόγω άρθρο του Harvard Business Review, «το να μετατρέψεις το στρες σε προσόν σου, είναι πάρα πολύ σημαντικό στις σχέσεις μας, ειδικά σε περιστάσεις που δεν είμαστε στρεσαρισμένοι, έτσι ώστε όταν οι καταστάσεις το απαιτούν, να έχουμε άτομα να μας ακούσουν και να μας υποστηρίξουν, για να βρούμε ξανά τον εαυτό μας» .

Το να μετατρέψεις το στρες σε κάτι που βοηθάει την απόδοση και την παραγωγικότητά σου, από κάτι που μισείς, είναι αυτό που θα κάνει την διαφορά. 

Το περιβάλλον και τα άτομα που έχεις γύρω σου, παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στον τρόπο που διαχειρίζεσαι το στρες. Προσπάθησε να αποφεύγεις εκείνους που αιωνίως παραπονιούνται και γκρινιάζουν για τα όσα δεν μπορούν να αλλάξουν, μιας και η κακή διάθεση και η γκρίνια, είναι μεταδοτικά.

Εστίασε σε όσα μπορείς να αλλάξεις

Ο Στίβεν Χόκινγκ είχε πει κάποτε: «Ένας από τους βασικούς κανόνες του σύμπαντος είναι πως τίποτα δεν είναι τέλειο. Η τελειότητα, πολύ απλά, δεν υπάρχει. Αν η μητέρα φύση δεν έχει βρει ακόμα τον τρόπο να τα κάνει όλα τέλεια, τότε κανείς δεν θα το κάνει και σίγουρα ούτε και εσύ.

Υπάρχουν άπειρα πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις καθημερινά, όσο και αν προσπαθήσεις, οπότε ό, τι δεν μπορείς να ελέγξεις, αγνόησέ το.

Στο βιβλίο του Ανκόρ με τίτλο Το προνόμιο της ευτυχίας, ονομάζει την συγκεκριμένη τακτική «Το πείραμα του νησιού». Συγκεκριμένα, προτείνει να γράψεις οτιδήποτε σου προκαλεί στρες και να χωρίσεις τα χαρτιά σε δύο κύκλους, δύο «νησιά». Το ένα νησί είναι αυτά που μπορείς να ελέγξεις. Το άλλο, είναι εκείνα που δεν μπορείς. Αγνόησε το δεύτερο νησί και φτιάξε μια στρατηγική για το πρώτο. Αυτό θα σε κάνει να εστιάσεις στους στόχους σου σχετικά με τα όσα μπορείς να αλλάξεις, αλλά και να μειώσεις το στρες σου το οποίο δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα.

Η εξάσκηση θα σε κάνει καλύτερο

Θυμήσου: Με την εξάσκηση γίνεσαι καλύτερος. Καλύτερος όμως, όχι τέλειος. Ακόμα και όταν μιλάμε για το στρες, η εξάσκηση είναι εκείνη που θα σε κάνει να μάθεις πώς να το διαχειρίζεσαι. Μόλις νιώσεις καλύτερα σε μια κατάσταση που σου προκαλεί άγχος, τότε προσπάθησε να χρησιμοποιήσεις μια τεχνική που αναφέραμε παραπάνω. Έτσι, όταν ξαναβρεθείς σε μια στρεσογόνα κατάσταση, τότε το σώμα σου δεν θα μπει σε «λειτουργία πτήσης».

Σκέψου το σαν να προετοιμάζεσαι για μαραθώνιο: Δεν μπορείς να τρέξεις κατευθείαν 40 χλμ αν δεν έχεις προπονηθεί σε μικρότερες διαδρομές. Εξάλλου, η ίδια η ζωή είναι μαραθώνιος και όχι σπριντ.

Διάβασε ακόμα:

Ο Thrive οδηγός για να ξεπεράσεις το burnout

3 Τρόποι να σταματήσεις να είσαι συνεχώς απασχολημένος

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVE TV SHOW//

Μήπως Δουλεύεις Περισσότερο Από Όσο Πρέπει;

ΕΥΕΞΙΑ//

Τι είναι το έμμεσο στρες και πώς θα το νικήσεις

ΕΥΕΞΙΑ//

Η επιστήμη σου δείχνει 9 τρόπους να μειώσεις το στρες

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης