ΕΥΕΞΙΑ//

Πώς να προστατεύσεις την ακοή σου

Αυτό που ίσως κάνεις τώρα στα αυτιά σου μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη βλάβη την ακοή σου!


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Ποιο είναι το επιτρεπόμενο όριο έντασης.
-Γιατί τα αυτιά χρειάζονται διάλειμμα.


Ακολουθεί μια φοβερή παραδοχή: Αυτό που ίσως κάνετε τώρα στα αυτιά σας μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη βλάβη την ακοή σας! Αλλά τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν μερικά εύκολα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να την αποτρέψετε.

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν ότι η βλάβη στην ακοή προκαλείται από ξαφνικό, υπερβολικό ήχο, όπως δυνατά κτυπήματα και εκρήξεις. Και αυτό είναι αλήθεια. Απίστευτα δυνατοί μεμονωμένοι ήχοι μπορούν να βλάψουν τα εσωτερικά αυτιά σας. Όμως η μεγαλύτερη απώλεια της ακοής δεν είναι ο θόρυβος που την προκαλεί αλλά η έκθεση για μεγάλο χρονικό διάστημα σε πιο δυνατούς από τους συνιστώμενους θορύβους. 

Αυτό συμβαίνει επειδή τα νευρικά κύτταρα των αυτιών μας – όπως οι μύες σας μετά από μια προπόνηση – χρειάζονται πολύ συχνά ένα διάλειμμα για να επιδιορθώσουν τον εαυτό τους και να αποβάλλουν τα άχρηστα. Εάν δεν αφήσουμε τα αυτιά μας να ξεκουραστούν, τα νευρικά κύτταρα μπορούν να πεθάνουν. Και μόλις πεθάνει ένα νευρικό κύτταρο ακοής, δεν ξαναμεγαλώνει και η συχνότητα ήχου στην οποία αντιστοιχούσε εξαφανίζεται για πάντα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ορισμένα άτομα δυσκολεύονται να ακούσουν ομιλία, ενώ άλλοι μπορεί να μην ακούνε καλά τις μπάσο νότες. Ενδέχεται λοιπόν να έχετε ήδη κάποια βλάβη στην ακοή και να μην το γνωρίζετε.

Ποια είναι τα επιτρεπόμενα όρια

Για να αποφευχθεί η βλάβη στην ακοή, το πρότυπο OSHA (Occupational Safety and Health Administration) που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας κατά τη διάρκεια οκτώ ωρών ημερησίως, είναι 85 ντεσιμπέλ (ακριβώς πάνω από τον μέσο όρο του θορύβου  του μετρό της Νέας Υόρκης). Στα 91 dB (πιστολάκι των μαλλιών), ο χρόνος αυτός μειώνεται στις δύο ώρες. Στα 106 dB (περίπου στο επίπεδο μιας ροκ συναυλίας), έχετε λιγότερο από τέσσερα λεπτά. Με άλλα λόγια, όσο πιο δυνατός είναι ο ήχος που αντιμετωπίζετε, τόσο μειώνεται ο χρόνος που έχετε για να προλάβετε να μη σας συμβούν άσχημα πράγματα. 

Και μόλις φτάσετε το ημερήσιο όριό σας, ρισκάρετε να θέσετε τα αυτιά σας σε κίνδυνο. Και αυτό αυξάνεται γρήγορα. Δύο ώρες στην κυκλοφοριακή κίνηση, συν τέσσερις ώρες να σας ξεκουφαίνουν οι συνάδελφοί σας στα ακουστικά σας, βάλτε και μια ταινία που θα δείτε και φτάσατε στη μέγιστη δόση θορύβου της ημέρας σας.

Και να προσθέσουμε κάτι στο πρόβλημα: Συνήθως δεν παρατηρούμε πότε οι ήχοι γίνονται πολύ δυνατοί για να είναι ασφαλείς με αποτέλεσμα τα σώματά μας σταδιακά να προσαρμόζονται στους θορύβους γύρω μας, κάτι περίπου σαν να φοράς το άρωμά σου, αλλά να μη σου μυρίζει. Έτσι, για να ακούσουμε κάτι πιο δυνατά σε ένα ήδη δυνατό περιβάλλον, πρέπει όλο και περισσότερο να αυξήσουμε την ένταση.

Πώς να προστατεύσετε την ακοή σας

Εάν πρόκειται να είστε κάπου που ξέρετε ότι ο θόρυβος θα είναι δυνατός, φορέστε ωτοασπίδες. Δεν είναι όμως όλες οι ωτοασπίδες ίδιες. Μερικές είναι φτιαγμένες ώστε να μειώνουν όλους τους θορύβους σημαντικά, όπως συστήνει η εταιρεία Wirecutter για τον ύπνο. Άλλες, όπως αυτές που κάνουν για συναυλίες, προσφέρουν λιγότερη μείωση θορύβου, απλώς χαμηλώνοντας την ένταση, ώστε να μπορείτε να ακούτε περισσότερα από ό,τι με ωτοασπίδες αφρού πολυουρεθάνης.

Παρακολουθήστε την ένταση στην οποία ακούτε μουσική και βλέπετε ταινίες, καθώς και τη διάρκεια που τα κάνετε αυτά. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά να ακούτε όχι περισσότερο από περίπου 60% της έντασης της κινητής σας συσκευής και όχι περισσότερο από 60 λεπτά κάθε φορά. 

Αυτή η πρόταση 60/60 ισχύει για παιδιά και ενήλικες. Έτσι κάθε μια ώρα, κάντε ένα διάλειμμα. Σηκωθείτε, περπατήστε, δώστε στα αυτιά σας λίγη σιωπή, λίγη ησυχία. Εάν χρησιμοποιείτε iPhone, iPod Touch ή Apple Watch, ρυθμίστε τις ειδοποιήσεις ακουστικών ώστε να σας στελνουν μήνυμα, όταν η κατανάλωση έντασης υπερβαίνει τα ασφαλή όρια. 

Οι χρήστες του Apple Watch που λειτουργούν το Watch OS6 που είναι η νεότερη έκδοση, μπορούν επίσης να ενεργοποιήσουν τις ειδοποιήσεις της εφαρμογής «Noise», οι οποίες προσμετρούν και τους περιβαλλοντικούς ήχους στη μέγιστη επιτρεπτή ένταση που μπορείς να εκτίθεσαι σ’ αυτούς σε εβδομαδιαία βάση.

Ακόμα, σκεφτείτε για ένα καινούργιο εξοπλισμό. Εάν χρησιμοποιείτε καθημερινά το μετρό, πετάτε με αεροπλάνο συχνά σε μεγάλες αποστάσεις ή εργάζεστε σε ένα θορυβώδες περιβάλλον, ίσως θελήσετε να εξετάσετε το ενδεχόμενο ακουστικών που ακυρώνουν το θόρυβο ή ακουστικών που τον απομονώνουν. Αποκλείοντας τον θόρυβο γύρω σας, δεν θα χρειαστεί να ανεβάσετε την ένταση της μουσική σας. Εάν μάλιστα έχετε και παιδί στη ζωή σας, ίσως θελήσετε να επενδύσετε σε ακουστικά περιορισμού της έντασης για παιδιά.

Τώρα άν αντιμετωπίζετε ήδη κάποια απώλεια ακοής, επισκεφθείτε άμεσα ειδικό ιατρό ΩΡΛ ώστε να γίνει έγκαιρη διάγνωση και  αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματός σας. Και αυτό γιατί η βαρηκοΐα (η μείωση της ακουστικής δυνατότητας του ατόμου που δυσχεραίνει την επικοινωνία του με το περιβάλλον) ανάλογα με το βαθμό και τη μορφή της εμφάνισής της προκαλεί, εκτός από τις αντίστοιχες διαταραχές του λόγου, και σημαντικά κοινωνικά, ψυχολογικά και επαγγελματικά προβλήματα.

Συνεπώς το επόμενο βήμα είναι να αγοράσετε ακουστικά βαρηκοΐας που κυκλοφορούν στην αγορά. Ωστόσο, έχετε υπόψη σας ότι δεν υπάρχει ακόμη κανονισμός ασφαλείας σε αυτές τις συσκευές. Αναφορικά με την έρευνα που εχει γίνει πάνω σε κάθε συγκεκριμένο προϊόν, ενδέχεται να υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα ακρίβειας και ασφάλειας. Αυτό ισχύει επίσης για ακουστικά που ελέγχουν και προσαρμόζονται στην ακοή σας μέσω μιας συμπεριλαμβανόμενης εφαρμογής, όπως αυτά των Nura ή Beyerdynamic τα οποία αυτόματα προσαρμόζουν την ένταση του ήχου στα αυτιά σας.

Μην ξεχνάτε όμως και τις εμβοές που συμβαίνουν συχνά, την  αίσθηση δηλαδή ενός ήχου (συγκεκριμένα ένός βουητού) στο αυτί ή στο κεφάλι μας που δεν προέρχεται  από το περιβάλλον. Σύμφωνα με το BBC Επιστήμη και Περιβάλλον, σε πολλές περιπτώσεις οι εμβοές ξεκινούν με μερική απώλεια ακοής, τις περισσότερες φορές λόγω του δυνατού θορύβου όπου φθείρονται τα τριχοειδή κύτταρα και που μετατρέπουν τα ηχητικά κύματα σε νευρικά σήματα, μέσα στο εσωτερικό αυτί. Ο εγκέφαλος ρυθμίζει αυτήν την απώλεια εισόδου ενισχύοντας ορισμένους τύπους δραστηριοτήτων, δημιουργώντας την εντύπωση ενός θορύβου (βουητού) που κανείς άλλος δεν μπορεί να ακούσει παρά μόνο εσείς. Εννοείται πως και σε αυτήν την περίπτωση η επίσκεψη στον ΩΡΛ είναι μονόδρομος μια και οι εμβοές αντιμετωπίζονται με θεραπεία, φάρμακα, αλλαγή τρόπου ζωής και διατροφής.

Σε κάθε περίπτωση λοιπόν πρέπει να προσέχουμε τ`αυτιά μας «σαν τα μάτια μας» και αυτό όχι μόνο για να ακούμε καθαρά και σωστά αλλά κυρίως «για να ακούμε… την αλήθεια!».

Διάβασε ακόμα:

Χρονογράφημα: Μια νέα μορφή ακτιβισμού ενάντια στο άγχος

Πίνεις νερό σε πλαστικό μπουκάλι; Όσα πρέπει να γνωρίζεις

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Ο Θόρυβος Δεν Βλάπτει Μόνο Τα Αυτιά Σου

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

6 σημάδια που δείχνουν ότι ίσως σε εκμεταλλεύονται στη δουλειά

COVID-19//

Μια άσκηση grounding για να ρυθμίσεις το άγχος σου

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης