ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πώς Να Πεις “Δεν Φταίω Εγώ” Στη Δουλειά

Ποιες φράσεις μπορούν να σε βγάλουν από τη δύσκολη θέση.

 

Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

– Τι να πεις αν όντως φταις.
– Πώς να μην γίνεις το «καρφί» της ομάδας.


Ο διευθυντής σου κρατά μια φαινομενικά αθώα στάση στο γραφείο σου, αλλά δεν αργεί να υποδείξει ότι πρόσφατα κάτι δεν πήγε καλά και στην ουσία σε κατηγορεί. Γνέφεις και υποκρίνεσαι ότι ακούς όσα σου λέει, αλλά αυτό που θες στην πραγματικότητα να φωνάξεις είναι: ΔΕΝ ΦΤΑΙΩ ΕΓΩ! Ίσως ήταν ο συνάδελφός σου που έκανε το λάθος και τώρα, είσαι εσύ που επωμίζεσαι το βάρος ή απλά υπάρχει ένας λόγος που ενήργησες με αυτόν τον τρόπο και απλά ο διευθυντής σου δεν τον γνωρίζει. Σε κάθε περίπτωση, νιώθεις την ανάγκη να απαλλαγείς από το βάρος της ευθύνης, αλλά χωρίς να κατηγορήσεις κάποιον άλλον και να χαλάσεις τις σχέσεις σου μαζί του. Άλλωστε, η σχέση με τους συναδέλφους σου επηρεάζει την ευεξία σου.

Ακούγεται αδύνατο; Κι όμως, δεν είναι! Ο Νίκος Χαρόπουλος, life & executive coach και σύμβουλος προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, αναλύει 3 φράσεις που θα μπορούσαν να σε βοηθήσουν. 

1.“Δεν το γνώριζα αυτό”

Πότε να τη χρησιμοποιήσεις: Σε καταστάσεις στις οποίες είσαι εσύ αυτός που έκανε το λάθος, αλλά το έκανες μόνο επειδή δεν είχες όλες τις πληροφορίες που χρειαζόσουν.

Γιατί λειτουργεί: Δεν είναι δυνατόν να γνωρίζεις τα πάντα, δεν ξέρεις καν τι αγνοείς και μερικές φορές αναγκάζεσαι να δουλέψεις με περιορισμένες (ανεπαρκείς) πληροφορίες. Φυσικά, το καλύτερο που μπορείς να πράξεις είναι να κάνεις επεξηγηματικές ερωτήσεις, όταν δεν είσαι σίγουρος. Όπως και να έχει, εσύ βρέθηκες σε μία κατάσταση όπου δεν είχες καμία άλλη επιλογή, παρά να προχωρήσεις, και τώρα σε επιπλήττουν! Δεν είναι λάθος να ενημερώσεις το αφεντικό σου ότι δεν είχες τις απαραίτητες πληροφορίες. Η παραδοχή του λάθους σου είναι ένας από τους βασικούς τρόπους να κερδίσεις τον σεβασμό των συναδέλφων και του διευθυντή σου. Θες να πεις κάτι ακόμα καλύτερο; Δοκίμασε κάτι σαν: “Ευχαριστώ για τις πληροφορίες, θα το έχω στο νου μου την επόμενη φορά.”

2. “Το έκανα έτσι, γιατί…”

Πότε να την χρησιμοποιήσεις: Όταν το άτομο που σε κατηγορεί, δεν γνωρίζει (αγνοεί) σημαντικές πληροφορίες.

Γιατί λειτουργεί: Αυτό, είναι το αντίθετο της προηγούμενης υπόθεσης. Σου λένε ότι έκανες κάτι λάθος, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια λογική εξήγηση πίσω από την πράξη σου. Αυτή είναι η ευκαιρία σου να εξηγήσεις τη σκέψη σου, σε όποιον σε κατηγορεί και να αποδείξεις ότι δεν ήταν λάθος, αλλά μια ενσυνείδητη απόφαση. Ίσως χρειάστηκε να παρεκκλίνεις από τον συνηθισμένο δρόμο της εταιρείας, λόγω κάποιας αυστηρής προθεσμίας ή μιας συγκεκριμένης απαίτησης από κάποιον πελάτη. Η ικανότητά σου να κάνεις αμέσως τις απαραίτητες αλλαγές με σκοπό να ανταποκριθείς στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες, αποτελεί εργασιακή δεξιότητα. Αν η κίνησή σου, όμως, θεωρήθηκε λανθασμένη, αξίζει να εξηγήσεις ότι, δεν έκανες κάτι λάθος, αλλά ότι ήταν ο καλύτερος τρόπος να διαχειριστείς την κατάσταση. Η συγκεκριμένη ενέργειά σου μπορεί να «συγκρούεται» με τη σταθερή by the book εταιρική στρατηγική, αποτελεί ωστόσο υψηλή εκτελεστική ικανότητα αντίληψης και άμεσης δράσης.

3. “Νομίζω ότι εδώ υπάρχει μια σύγχυση – θα μπορούσαμε να το συζητήσουμε σε μία κατ’ ιδίαν συνάντηση;”

Πότε να τη χρησιμοποιήσεις: Σε καταστάσεις όπου σε κατηγορούν για το λάθος κάποιου συναδέλφου.

Γιατί λειτουργεί: Χωρίς αμφιβολία, αυτή είναι η πιο περίπλοκη κατάσταση που θα συναντήσεις. Θέλεις να ξεκαθαρίσεις ότι δεν είχες καμία ανάμειξη στην παρανόηση, αλλά ταυτόχρονα δεν θες να “πουλήσεις” τον συνάδελφό σου. Αυτή η φράση μπορεί να είναι αποτελεσματική και να μεταβιβάσει το βάρος της ευθύνης από σένα αποκλειστικά σε όλη την ομάδα. Αν το αφεντικό σου αρχίσει να σε επιπλήττει στη συνάντηση, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να ελπίζεις ότι το άτομο που είναι υπεύθυνο για το λάθος, θα αναλάβει την ευθύνη. Περιμένεις, εύχεσαι, ελπίζεις αλλά… δεν το κάνει. Εδώ λοιπόν έρχεσαι εσύ και αναλαμβάνεις δράση, βάζοντας το θέμα στην σωστή του διάσταση. Με το να προστατεύσεις κάποιον, τελικά ενδέχεται να κάνεις περισσότερο κακό, παρά καλό. Καλύπτοντας την ανεπάρκεια ενός συναδέλφου σου, που σίγουρα το κάνεις από καλή πρόθεση, τελικά δεν κάνεις καλό σε κανέναν. Αντίθετα αν είσαι ειλικρινής και ευθύς, αυτό θα σε βοηθήσει να διατηρείς τον έλεγχο και τα πιστεύω σου και να έχεις εποικοδομητικές συζητήσεις με τους συνεργάτες σου. Ίσως αισθανθείς ιδιαίτερη δύναμη αναλαμβάνοντας όλη την ευθύνη για την αποτυχία ενός συναδέλφου σου, ειδικά αν εσύ ηγείσαι της ομάδας. Πρόσεξε όμως, αν εφαρμόζεις συχνά αυτήν την τακτική, δεν δίνεις ποτέ στους άλλους τη δυνατότητα να μάθουν από τα λάθη τους.

Το να σε κατηγορούν για κάτι όταν δεν το αξίζεις, είναι εκνευριστικό και άδικο. Δεν θες να είσαι ο ένοχος, αλλά παράλληλα δεν θες να είσαι και το καρφί που αποκαλύπτει τον ένοχο. Αν δεν πρόκειται για κάτι σημαντικό, είναι καλύτερο μερικές φορές να βασίζεσαι σε ένα απλό “Συγγνώμη” ή “Δεν θα συμβεί ξανά”, αντί να δώσεις εξηγήσεις. Αυτό όμως, μόνο αν δεν σε πληγώνει εσωτερικά.

Να θυμάσαι!

Πριν από κάθε ενέργεια κάνε ένα βήμα πίσω, δώσε λίγο χρόνο στον εαυτό σου, διαχειρίσου τα συναισθήματα που θα αναδυθούν απο την κακή κριτική και την απρόοπτη δυσκολία. Προστάτευσε την επαγγελματική σου επάρκεια και να είσαι σίγουρος, πως εάν υιοθετήσεις αυτή τη στρατηγική θα εκπλαγείς από την δύναμη που έχει, αφού θα μπορείς ευκολότερα να διαχειρίζεσαι εξαιρετικά αγχογόνες καταστάσεις, στον επαγγελματικό αλλά και στον προσωπικό στίβο.

Μάθε περισσότερα για τον Νίκο Χαρόπουλο στο www.facelife.gr.

Διάβασε ακόμα:

Τα 10 Χαρακτηριστικά Του Τέλειου Διευθυντή, Σύμφωνα Με Τη Google

Πώς Θα Καλλιεργήσεις Τα Soft Skills Σου

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Γιατί Είναι Καλύτερο Να Πιστεύεις Ότι Φταις

THRIVING BUSINESS//

Πότε Πρέπει Να Πεις «Όχι» Στο Αφεντικό Σου

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Το Λεξιλόγιο Του Γραφείου. Πόσο Σωστά Το Χρησιμοποιείς;

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης