THRIVING MIND//

Πώς μιλάμε στα παιδιά για την ψυχική υγεία

Δεν διστάζουμε να μιλήσουμε στα παιδιά μας για την σωματική τους υγεία. Μήπως ήρθε πλέον η ώρα να τους μιλήσουμε με την ίδια άνεση και για την ψυχική τους υγεία;


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τι να κάνετε μαζί με το παιδί σας.
-Ποια είναι η κατάλληλη ευκαιρία.


Με όλο και περισσότερους ανθρώπους να μοιράζονται τις δυσκολίες τους σχετικά με θέματα ψυχικής υγείας, ευεξίας και αυτοφροντίδας, ίσως είναι η αφετηρία για να κάνουμε ανοιχτές, ειλικρινείς συζητήσεις μεταξύ μας αλλά και με τα παιδιά μας.

Έρευνες των τελευταίων ετών και ιδιαιτέρως κατά την περίοδο της πανδημίας δείχνουν υψηλά ποσοστά άγχους και δύσκολων συναισθημάτων σε παιδιά από 12 ετών με τα νούμερα να ανεβαίνουν στα 16χρονα. Αφιερώνοντας χρόνο για να μιλήσουμε με τα παιδιά σχετικά με τα συναισθήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να αντιλαμβάνονται περισσότερα σχετικά με την συναισθηματική τους κατάσταση και την ψυχική τους υγεία, καθώς και να αναγνωρίζουν τα σημάδια όταν δυσκολεύονται.

Το να αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε τέτοιες συζητήσεις μπορεί να απέχει πολύ από το να τις κάνουμε εάν δεν γνωρίζουμε πώς να μιλήσουμε για ευαίσθητα θέματα με τρόπο ήρεμο ειλικρινή και με αυτοπεποίθηση ώστε τα παιδιά να αισθάνονται άνετα να μιλήσουν και να ζητήσουν βοήθεια.

Ας δούμε κάποιες ιδέες και τρόπους για να ανοίξουμε αυτά τα θέματα:

1. Κάντε μια δραστηριότητα παρέα

Δεν έχει σημασία τι δραστηριότητα θα είναι αρκεί να ευχαριστεί και τους δύο. Μαγείρεμα, ζωγραφική, βόλτες… οτιδήποτε θα σας δώσει την ευκαιρία να συνδεθείτε να χαλαρώσετε, να μιλήσετε και να νιώσει το παιδί άνετα ώστε να ανοιχθεί. Αυτή η χαλαρή προσέγγιση μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες για κουβέντες σχετικά με την αυτοφροντίδα, τη χαλάρωση και το άγχος.

2. Βοηθήστε τα να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους

Αποδεχθείτε και ονοματίστε τα συναισθήματα του παιδιού χωρίς απαραιτήτως να προσπαθήστε να βρείτε λύση στο πρόβλημά τους ή να τα κάνετε με το ζόρι να αισθανθούν καλύτερα. Το να ξέρω ότι κάποιος είναι δίπλα μου και καταλαβαίνει πώς αισθάνομαι μπορεί από μόνο του να έχει θετική επίδραση. Τα παιδιά συχνά δεν μπορούν να κατανοήσουν τα συναισθήματα που τα κατακλύζουν, προσπαθήστε λοιπόν να ονοματίσετε το συναίσθημα και να τους δώσετε να καταλάβουν ότι είναι αποδεκτό να αισθάνονται έτσι.

3. Πείτε μια σχετική ιστορία

Η ψυχική υγεία είναι σημαντικό μέρος της ζωής μας και τα παιδιά πρέπει να μάθουν να δέχονται τόσο τα ευχάριστα, όσο και τα δύσκολα συναισθήματα. Για να τα βοηθήσετε με τρόπο κατανοητό και εύπεπτο, πείτε τους μια ιστορία σχετικά με το πώς νιώθουν ή σχετικά με το γιατί κάποιος μπορεί να συμπεριφέρεται με διαφορετικό τρόπο. Μια ωραία άσκηση μπορεί να είναι να ζωγραφίζετε τα συναισθήματα, ή να φτιάξετε ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο συναισθημάτων που θα το συμπληρώνετε παρέα. 

4. Διαλέξτε την κατάλληλη ευκαιρία

Κρατήστε τις συζητήσεις σας σύντομες και χαλαρές. Μην στήνετε το σκηνικό επί τούτου. Εκμεταλλευτείτε, όμως, τη διαδρομή στο αυτοκίνητο, το γεύμα σας ή όταν βλέπετε μαζί τηλεόραση. Μιλήστε για υποθετικές καταστάσεις, εμπειρίες ή πρόσωπα όπως για παράδειγμα έναν χαρακτήρα από την ταινία που παρακολουθείτε, παρά να ρωτήσετε άμεσες ερωτήσεις για το θέμα που τα απασχολεί.  

Διάβασε ακόμα:

Ο Thrive οδηγός για να διαχειριστείς τα συναισθήματά σου στη δουλειά

Έχει όνομα αυτό που νιώθεις: Ονομάζεται τέλμα

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Παιδί και κινητό: Ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα;

COVID-19//

Εμβολιασμός έναντι COVID-19 στα παιδιά: πού βρισκόμαστε;

COVID-19//

Παιδιά περισσότερο «πεινασμένα» από ποτέ

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης