THRIVING MIND//

Πώς η μοναξιά επηρεάζει τον εγκέφαλό μας

Τι μας λέει η επιστήμη για τη μοναξιά και τον εγκέφαλό μας.


Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

-Τι ποσοστό των ανθρώπων νιώθει ότι δεν έχει ουσιαστικές σχέσεις.
-Πόσο σημαντική είναι η κοινωνικοποίηση για τη γνωστική λειτουργία.


Η μοναξιά δεν είναι το ίδιο με το να είσαι μόνος σου. Το να είσαι μόνος είναι επιλογή. Κάποιος μπορεί να θέλει προσωπικό χρόνο για τον εαυτό του μετά από μερικές συναναστροφές. Κάποιος άλλος μπορεί να θεωρεί ότι το να είναι μόνος και να ασχολείται με ορισμένα χόμπι είναι ένας ικανοποιητικός τρόπος να περνά το χρόνο του. Το να είμαστε μόνοι είναι κάτι που μπορούμε να ελέγξουμε και να αλλάξουμε. 

Από την άλλη πλευρά, η μοναξιά δεν είναι κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν πρόθυμα. Για την ακρίβεια, κάποιος μπορεί να εξακολουθεί να νιώθει μοναξιά ενώ βρίσκεται ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους. Όπως κάθε άλλο συναίσθημα, η μοναξιά έχει πολλές αιτίες και επηρεάζει τον καθένα διαφορετικά.

Η επιδημία της μοναξιάς 

Το 2019, στο πλαίσιο μιας έρευνας στην οποία συμμετείχαν πάνω από 10.000 άτομα στις ΗΠΑ, η Cigna διαπίστωσε ότι 61% των συμμετεχόντων βιώνουν μοναξιά. Επιπροσθέτως, 47% ανέφεραν ότι οι σχέσεις τους με τους άλλους δεν είναι ουσιαστικές. Με περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες να δηλώνουν ότι νιώθουν μοναξιά, φαίνεται ότι το αίσθημα μοναξιάς έχει γίνει κοινός τόπος στη σύγχρονη κοινωνία. Κι ενώ το να είσαι μόνος σου είναι μερικές φορές σημαντικό, το γεγονός ότι σχεδόν οι μισοί ανέφεραν ότι οι σχέσεις τους δεν είναι ουσιαστικές είναι βαθύτατα ανησυχητικό. Στο κάτω κάτω, οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα που έχουν προσαρμοστεί, ώστε να ζουν με περίπλοκες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.

Επιπλέον, τώρα ζούμε σε έναν ασυνήθιστο κόσμο. Με την πανδημία να επικρατεί, είμαστε αναγκασμένοι να διατηρήσουμε αποστάσεις από τους άλλους για να διατηρήσουμε τον εαυτό μας και τους άλλους ασφαλείς. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η μοναξιά έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, εξαιτίας των επιπρόσθετων μέτρων του lockdown. Το Νοέμβριο του 2020, 8% των ενηλίκων ανέφεραν ότι “ένιωθαν πάντα ή συχνά μοναξιά”. Και παρόλο που το 8% μπορεί να μοιάζει χαμηλό ποσοστό, αυτό το 8% αντιπροσωπεύει περισσότερους από 4 εκατομμύρια ανθρώπους. Με τόσα άτομα να βιώνουν ήδη μοναξιά, πρέπει να σκεφτούμε πραγματικά πώς η μοναξιά μπορεί να επηρεάσει τον εγκέφαλο και την ψυχική μας υγεία. 

Η μοναξιά και ο εγκέφαλός μας

Η μοναξιά δεν οδηγεί απλώς σε ένα συνδυασμό κενού και λύπης. Έχει τη δυνατότητα να “κάνει ένα άτομο ευερέθιστο, να προκαλέσει κατάθλιψη και εγωκεντρισμό”, ενώ παράλληλα αυξάνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Και δε σταματά εκεί. Η μοναξιά έχει μεγάλο αντίκτυπο και στον εγκέφαλό μας. Στο Rush Alzheimer’s Disease Center, οι ερευνητές εξέτασαν 823 μεγαλύτερους ενήλικες για μια περίοδο 4 ετών και διαπίστωσαν ότι αν μετρηθει η μοναξιά σε μια κλίμακα 5 επιπέδων, ο κίνδυνος για την εμφάνιση της νόσου Alzheimer’s μεγάλωνε κατά 50% σε κάθε επίπεδο αυτής της κλίμακας. Ταυτόχρονα, η κοινωνική απομόνωση (που οδηγεί στη μοναξιά) έχει επίσης αποκαλυφθεί ότι επηρεάζει αρνητικά τη γνωστική λειτουργία στους μεγαλύτερους ενήλικες. 

Οι άνθρωποι ως κοινωνικά όντα

Από την άλλη πλευρά, η κοινωνικοποίηση αποδεικνύεται ιδιαίτερα ωφέλιμη για τους ανθρώπους. Για την ακρίβεια, όταν εξετάστηκαν οι super υπερήλικες-ηλικιωμένα άτομα άνω των 80 ετών με πνευματική διαύγεια αντίστοιχη με ατόμων στα 50 ή στα 60 τους-οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτοί οι super υπερήλικες είχαν υψηλά επίπεδα θετικής κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Παρομοίως, μια άλλη έρευνα διαπίστωσε ότι υπερήλικες που εμφάνιζαν υψηλά επίπεδα της αμυλοειδούς βήτα πρωτεΐνης, μια πρωτεΐνη που σχετίζεται με τη νόσο Alzheimer’ s, μπόρεσαν να επιβραδύνουν την πνευματική υποβάθμιση μέση της τακτικής κοινωνικοποίησης. Και παρόλο που αυτές οι έρευνες εστίασαν σε ηλικιωμένους, αυτό δε σημαίνει ότι η αντιμετώπιση της μοναξιάς μπορεί να περιμένει. Οι σχέσεις με τους άλλους δε διαμορφώνονται εν μια νυκτί. 

Αν προσπαθείς να καταπολεμήσεις τη μοναξιά, βάλε τα δυνατά σου να βγεις από τη ζώνη ασφαλείας σου και γνώρισε νέους ανθρώπους με τους οποίους μπορείς να σχηματίσεις δεσμούς. Πάρε ένα τηλέφωνο αυτούς τους στενούς φίλους και συγγενείς με τους οποίους ίσως έχεις χάσει επαφή. Ξεκίνα ένα χόμπι, ένα άθλημα. Κι αν προσπαθείς να διαχειριστείς την περιορισμένη ανθρώπινη επαφή εξαιτίας της καραντίνας, προσπάθησε να συνδεθείς με τους άλλους μέσω κλήσεων και social media.

Διάβασε ακόμα:

Έρευνα: 1 στους 5 που νόσησε με COVID-19 μπορεί να εμφανίσει ψυχική διαταραχή

Τώρα είναι η χειρότερη στιγμή για Covid-19 Fatigue

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Πώς να καταπολεμήσεις τη μοναξιά και να προστατέψεις την υγεία σου

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Τα 5 καλά της μοναξιάς

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

5 τρόποι για να αντιμετωπίσεις τη μοναξιά

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης