ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Personal Branding σε δύσκολους καιρούς

Τι είναι το φαινόμενο ego depletion;

Κυκλοφορεί ως δεδομένο ή ως αστικός μύθος ότι σε κάθε δύσκολη συγκυρία, οι πρώτες δαπάνες που περιορίζονται είναι εκείνες του μάρκετινγκ. Για τις περισσότερες σύγχρονες επιχειρήσεις δεν είναι -πλέον- αλήθεια.

Τι γίνεται όμως, με τους επαγγελματίες που διαχειρίζονται στην πραγματικότητα μια ατομική ή πολύ μικρή επιχείρηση; Εκεί τα πράγματα είναι ακόμα διαφορετικά και χάνονται σημαντικές ευκαιρίες. Εκεί μπορεί η αναφορά σε personal branding να προκαλεί αντίδραση απαξιωτική, τύπου «άσε μας, έχουμε σοβαρά προβλήματα!». Σύμφωνοι! Η επένδυση στο προσωπικό brand είναι τρόπος διαχείρισης των προβλημάτων αυτών ή κάποιων από αυτά.

Οι περισσότεροι, στο άκουσμα όρων μάρκετινγκ ή branding, σκέφτονται διαφήμιση και δαπάνες προβολής. Αφενός δεν είναι σωστό, αφετέρου αυτές είναι εξαιρετικά σημαντικές, ειδικά σε δύσκολους καιρούς. Είναι κατανοητό ως αυθόρμητη αντίδραση να μη θεωρούνται πρωτεύουσας σημασίας, παραμένει όμως λάθος. Είναι ακριβώς αυτές οι συγκυρίες που η επένδυση στο brand, εταιρικό ή προσωπικό, είναι απαραίτητη και αποδίδει σημαντικά. Είναι ακριβώς το δυσοίωνο κλίμα που οδηγεί τους πελάτες στην επιλογή γνωστών και αξιόπιστων brands. Είμαστε όλοι κουρασμένοι, φοβισμένοι, αβέβαιοι και ανασφαλείς. Από την οικονομική κρίση στην πανδημία και από την πανδημία στον πόλεμο και σε μια διαφαινόμενη νέα οικονομική κρίση… Οι αντοχές είναι στο όριο, αν δεν το έχουν ξεπεράσει.

Οι ψυχολόγοι ονομάζουν το φαινόμενο ego depletion και πρακτικά σημαίνει ότι έχουν εξαντληθεί οι δυνάμεις μας. Η εξάντληση αυτή μας οδηγεί να κρατάμε στάση αναμονής, να κάνουμε οικονομία και να αποφεύγουμε τις αλλαγές. Το τελευταίο πράγμα που θέλουμε είναι ένα ακόμα ρίσκο. Γι’ αυτό στρεφόμαστε σε αυτά που ξέρουμε και νιώθουμε ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε ως προς το αποτέλεσμα. Σε ό,τι αφορά τις αγοραστικές μας επιλογές, σημαίνει ότι στρεφόμαστε σε γνωστά και συνεπή brands, είτε πρόκειται για εταιρικά είτε για προσωπικά.

Δεν έχουμε τις δυνάμεις να μπούμε στη διαδικασία αξιολόγησης νέων (πάντα υψηλότερου ρίσκου) επιλογών, δεν έχουμε το σθένος να αναλάβουμε τέτοιο ρίσκο, ακόμα κι αν είναι χαμηλό το χρηματικό ποσό που διακινδυνεύουμε. Αφενός, μπορεί να είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι. Αφετέρου, υπάρχουν κι άλλοι τύποι ρίσκου που συνδέονται με τις αγοραστικές επιλογές. Από το να μη λειτουργεί κάτι σωστά και να χάσουμε χρόνο ή μια ευκαιρία, μέχρι το να ζημιωθούμε κοινωνικά ή ψυχολογικά από μια λάθος επιλογή.

Οι επαγγελματίες που κερδίζουν σε αυτές τις συγκυρίες είναι εκείνοι που έχουν ένα ισχυρό brand, το υπηρετούν με συνέπεια και φροντίζουν συνεχώς να το ενισχύσουν. Δεν είναι έξοδα οι δαπάνες branding και μάρκετινγκ γενικότερα, είναι επένδυση. Και δεν είναι μόνον ή κυρίως χρηματικές οι δαπάνες. Branding σημαίνει συνεχής παρακολούθηση της αγοράς, εκπαίδευση και καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων, δικτύωση, συνέπεια στο μήνυμα που μεταδίδουμε σε κάθε επαφή με την αγορά μας.

Μία ακόμη συνέπεια του ego depletion είναι η αύξηση της ηδονιστικής κατανάλωσης, της κατανάλωσης δηλαδή που προκαλεί ευχαρίστηση. Η κατηγορία αυτή δεν περιλαμβάνει μόνον προϊόντα και υπηρεσίες που κατ’ εξοχήν έχουν στόχο την απόλαυση αλλά και τις περιπτώσεις εκείνες που η ίδια η αγοραστική διαδικασία και η επαφή με τον επαγγελματία είναι ευχάριστη, εύκολη και απλή. Όποιο κι αν είναι το αντικείμενο, η δημιουργία μιας συνολικά ευχάριστης εμπειρίας είναι ζητούμενο σε δύσκολες εποχές. Είναι πάντα επιθυμητό, αλλά σε περιόδους όπως η τωρινή μπορεί να είναι πραγματικά το βασικό στοιχείο του brand και το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα.

Εκτός από τους πελάτες, το ego depletion επηρεάζει και τους ίδιους τους επαγγελματίες. Κι εκείνοι έχουν μειωμένες αντοχές, κι εκείνοι χρειάζονται απλές, ευχάριστες και εύκολες διαδικασίες. Η ισορροπία μεταξύ των δύο είναι ένα αυθεντικό brand. Όσο πιο κοντά στις Αξίες και τις προτεραιότητες ενός επαγγελματία είναι το επαγγελματικό του brand, τόσο αποτελεσματικότερα μπορεί να το υπηρετήσει. Μακροχρόνια ένα αυθεντικό brand είναι η μοναδική βιώσιμη επιλογή.

Είναι απαραίτητη λοιπόν η επένδυση (όχι κυρίως χρηματική) στο προσωπικό brand κάθε επαγγελματία, μισθωτού ή αυτοαπασχολούμενου, η ενδοσκόπηση και η διαμόρφωση μιας επικαιροποιημένης ή καινούριας πρότασης προς το κοινό που απευθύνεται.

Αρχική δημοσίευση από την Μαρίνα Ψιλούτσικου στο epixeiro.gr.

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Τα οφέλη των personal coaching προγραμμάτων και του αποτελεσματικού coach

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πόσο έτοιμος είσαι για Αλλαγή Καριέρας;

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πως διαμορφώνεται το personal branding μετά την πανδημία;

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης