ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πάλι Το Άφησες Για Αύριο;

Μάθε τι κρύβεται πίσω από την επίμονη αναβλητικότητά σου.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

– Τι αναβάλλεις πιο συχνά και γιατί.
– Πώς η αυτοεκτίμηση συνδέεται με την αναβλητικότητα.


Το’ χεις σκεφτεί ποτέ; Πόσες φορές έχεις πει ότι θα ξεκινήσεις δίαιτα ή γυμναστήριο από Δευτέρα; Πόσες φορές έχεις πει ότι θα ήθελες να ενημερώσεις το βιογραφικό σου ή να ξεκινήσεις μαθήματα οδήγησης… κάποια στιγμή; Κι όμως, οι βδομάδες περνούν και οι φαινομενικά μικροί αλλά κατά κύριο λόγο σημαντικοί αυτοί στόχοι συνεχίζουν να αναβάλλονται από Δευτέρα σε Δευτέρα.

Ίσως αυτή η μικρή, περιστασιακή συνήθεια να είναι μια ανάσα ανακούφισης από τη φρενήρη καθημερινότητα. Υπάρχουν μάλιστα και κάποιοι άνθρωποι, οι οποίοι αποδίδουν πράγματι καλύτερα, αν αφήσουν κάτι για την τελευταία στιγμή. Ωστόσο, το πραγματικό πρόβλημα ξεκινά, όταν η αναβλητικότητα γίνεται στάση ζωής. Τότε οι συνέπειες μπορεί να είναι δυσάρεστες τόσο για εσένα, όσο και για τους γύρω σου καθώς αυτή η συμπεριφορά καταλήγει να σε καθιστά αναξιόπιστο όχι μόνο στα μάτια των άλλων αλλά και στα δικά σου. Επιπλέον, σού προκαλεί άγχος, αφού παρά τις δικαιολογίες που προτάσσεις κάθε φορά που αναβάλλεις κάτι, βαθιά μέσα σου γνωρίζεις ότι αυτό δεν είναι σωστό κι ότι στην ουσία σε πάει πίσω σε όλα.

Τι αναβάλλουμε πιο συχνά;

Οι ιατρικές εξετάσεις, το γυμναστήριο, η δίαιτα και οι επισκέψεις σε συγγενείς είναι αυτά που αναβάλλουν πιο συχνά οι περισσότεροι άνθρωποι. Και τα τέσσερα μπορεί να φέρουν στη ζωή τους μια αναστάτωση κατά κάποιο τρόπο. Μήπως έτσι όμως η αναβλητικότητα επηρεάζει την υγεία σου;

Δεν είναι λίγοι, λοιπόν, αυτοί που θεωρούν ότι είναι υγιείς, ενώ δεν κάνουν ποτέ ιατρικές εξετάσεις, ότι τα κιλά που πήραν θα τα χάσουν κάπου, κάπως, κάποτε και ότι το σώμα τους ή την υγεία τους θα τα φροντίσουν κάποια στιγμή στο απώτερο μέλλον. Είναι όλοι τους αναβλητικοί.

Τι κρύβεται πίσω από τις διαρκείς αναβολές;

Η αναβλητικότητα πολλές φορές ξεκινά από την παιδική ακόμη ηλικία, όταν έντονα παρεμβατικοί γονείς δεν αφήνουν το παιδί να γίνει πιο ενεργητικό και να πάρει πρωτοβουλίες, εξηγεί ο ψυχίατρος Στάθης Μπαρτσώκας.

Στην περίπτωση των ενηλίκων, ένας από τους κύριους λόγους αναβλητικότητας είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ένας άλλος λόγος είναι το άγχος που τους κυριεύει, με αποτέλεσμα να θεωρούν ότι δεν μπορούν να τα καταφέρουν. Ή αντίθετα, μπορεί να πιστεύουν ότι, αν καταφέρουν να εκπληρώσουν τον στόχο τους, θα γεμίσουν με νέες υποχρεώσεις και συνεχείς δεσμεύσεις.

Ένας ακόμη λόγος που μεταθέτουν οι αναβλητικοί τις όποιες υποχρεώσεις στο μέλλον, αναβάλουν δηλαδή τα σημαντικά πρέπει, είναι επειδή δεν έχουν καλή ψυχολογία. Δηλαδή δεν είναι αρκετά ισορροπημένη η συναισθηματική τους κατάσταση. Συνήθως πιστεύουν ότι κάποια άλλη στιγμή πιθανόν να έχουν περισσότερη διάθεση ή ψυχική δύναμη για να πραγματοποιήσουν τις υποχρεώσεις ή τους στόχους τους. Η καθυστέρηση αυτή, όμως, λειτουργεί ως άλλο μπούμερανγκ, αφού τελικά προκαλεί πολύ αρνητικά συναισθήματα, άγχος και έντονη πίεση.

Επιπλέον, όσοι φοβούνται ότι θα αποτύχουν στις διάφορες δράσεις τους, προετοιμάζουν τον εαυτό τους για το ενδεχόμενο αυτό. Πολύ συχνά, λοιπόν, θα ακούσουμε τους αναβλητικούς να λένε ότι δεν είχαν αρκετό χρόνο για να καταπιαστούν ή να ολοκληρώσουν κάτι, δικαιολογώντας έτσι τον εαυτό τους. Επίσης, αντιπαθούν τις δεσμεύσεις, επειδή δε θέλουν να βιώνουν κανενός είδους συναισθηματική πίεση. Και φυσικά, υπάρχουν κι εκείνοι που, προκειμένου να μην ξεφύγουν από τη ζώνη βολής τους, προτιμούν να διαλέξουν τον εύκολο δρόμο από τον δύσκολο. Κι αυτούς θα μπορούσαμε να τους χαρακτηρίσουμε ως αναβλητικούς.

Η αναβλητικότητα πολλές φορές ξεκινά από την παιδική ακόμη ηλικία, όταν έντονα παρεμβατικοί γονείς δεν αφήνουν το παιδί να γίνει πιο ενεργητικό και να πάρει πρωτοβουλίες

Ξεπερνιέται η αναβλητικότητα;

Σύμφωνα με τον κύριο Μπαρτσώκα, οι σύγχρονες ψυχοθεραπείες, ειδικότερα η γνωσιακή – συμπεριφορική, μπορούν να τροποποιήσουν τέτοιου είδους συμπεριφορές. Τι μπορείς να κάνεις, όμως, αν σε όλα όσα διάβασες αναγνωρίζεις τον εαυτό σου;

Ένας βασικός τρόπος για να ξεπεραστεί η αναβλητικότητα είναι η δημιουργία ημερολογίου και γραπτής λίστας των υποχρεώσεων που έχεις. Είναι άλλο να βλέπεις γραμμένες τις υποχρεώσεις σου κι άλλο να μπερδεύονται στο κεφάλι σου, χωρίς να μπορείς να βάλεις μία σειρά.

Μια άλλη λύση είναι να προσπαθείς να είσαι συνεπής στις υποχρεώσεις σου. Αν αυτές είναι πολλές, να θυμάσαι ότι δε χρειάζεται να καταπιαστείς με όλες μαζί. Θα πρέπει να τις ιεραρχήσεις και στη συνέχεια να δεσμευτείς ότι θα φέρεις εις πέρας τουλάχιστον όσες πραγματικά επείγουν. Θα διαπιστώσεις ότι δεν έχουν όλες οι υποχρεώσεις την ίδια βαρύτητα και δε δημιουργούν όλες το ίδιο άγχος.

Να θυμάσαι ακόμη ότι, για να αντιμετωπίσεις την αναβλητικότητά σου, πρέπει να είσαι συγκεντρωμένος και να βάζεις πάντα έναν στόχο. Όταν μεταξύ της πράξης και του στόχου μεσολαβούν άλλα πράγματα, η αναβολή είναι σίγουρη. Γι’ αυτό δεν πρέπει να θέτεις δύσκολους και απώτερους στόχους. Ακολουθώντας την τεχνική step by step, θα είναι πιο εύκολο για σένα να έρθεις πιο κοντά σε αυτό που θέλεις να κάνεις.

Μη διστάσεις να ζητήσεις βοήθεια από ανθρώπους που είναι έτοιμοι να την προσφέρουν και από την άλλη μην παραλείψεις να δώσεις μια ανταμοιβή στον εαυτό σου κάθε φορά που καταφέρνεις κάτι.

Είσαι λοιπόν έτοιμος να νικήσεις την αναβλητικότητα;

Διάβασε ακόμα:

H Κορυφαία Life Coach Σου Λέει Πώς Να Αυξήσεις Την Αποδοτικότητά Σου!  

Μultitasking: η άλλη πλευρά του νομίσματος

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Μη Συγκρίνεις Τον Εαυτό Σου Με Τους Άλλους

ΕΥΕΞΙΑ//

Η καλύτερη μέρα για γυμναστική

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Κάνε τα «θέλω» σου «μπορώ»

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης