ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Ο Thrive Οδηγός για να αυξήσεις τη συγκέντρωσή σου

Ο μέσος εργαζόμενος διακόπτεται κάθε 11 λεπτά και χρειάζεται κατά μέσο όρο 25 λεπτά για να επιστρέψει σε αυτό που έκανε.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πόσες φορές κοιτάζεις το τηλέφωνό σου.
-Πόσα email λαμβάνει την ημέρα ο μέσος εργαζόμενος.


Έχεις νιώσει ποτέ ότι όλα αυτά τα εργαλεία που σε βοηθούν να κάνεις τη δουλειά σου, την ίδια στιγμή δεν σε αφήνουν να δουλέψεις; Σκέψου λίγο. Δεκάδες e-mail και άλλα τόσα ανοιχτά tabs στην οθόνη του υπολογιστή σου. Συνεχείς διακοπές από εφαρμογές, ειδοποιήσεις και φυσικά… το κινητό σου. Updates, έκτακτες ειδήσεις, μηνύματα και κλήσεις από τους φίλους και την οικογένειά σου. 

Το καθένα από αυτά είναι φαινομενικά άκακο. Αν όμως τα βάλεις όλα μαζί, αποτελούν μία από τις προκλήσεις της σημερινής εποχής: τους συνεχείς περισπασμούς. Σήμερα είσαι περισσότερο συνδεδεμένος από ποτέ με την τεχνολογία και έχεις πολλά εργαλεία στην διάθεσή σου. Ωστόσο, τα ίδια αυτά τεχνολογικά εργαλεία που σε βοηθούν να δουλέψεις καλύτερα, αποσπούν την προσοχή σου και σε εμποδίζουν να συγκεντρωθείς. Και όταν δεν μπορείς να συγκεντρωθείς, δεν μπορείς και να αντιδράσεις. Δεν προλαβαίνεις να ολοκληρώσεις όλα όσα πρέπει, αισθάνεσαι ένα μόνιμο άγχος, δεν μπορείς να διαχειριστείς το χρόνο σου και δεν μπορείς να ελέγξεις όλη αυτήν την κατάσταση. Κι όμως υπάρχει τρόπος να είσαι δημιουργικός, να έχεις διαύγεια και νέες ιδέες και να δίνεις σε κάθε project την απαιτούμενη προσοχή. Να χρησιμοποιείς την τεχνολογία προς όφελός σου χωρίς να σπαταλάς τον χρόνο σου. 

Η επιστήμη σου δείχνει πώς να περιορίσεις το θόρυβο 

Ας ξεκινήσουμε ρίχνοντας μία ματιά στην πηγή του κακού. Σε όλα εκείνα που αποσπούν την προσοχή μας, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν την παραγωγικότητα, την απόδοση και τη συγκέντρωσή μας. 

Όταν μιλάμε για περισπασμούς, είναι αδύνατο να μην αναφερθούμε καταρχάς στη σχέση μας με τις ηλεκτρονικές μας συσκευές. Ξέρεις ότι σύμφωνα με έρευνες, κοιτάζεις το τηλέφωνό σου 150 φορές την ημέρα; Ή ότι ο μέσος χρήστης του Internet σπαταλάει περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – αριθμός που αυξάνεται χρόνο με το χρόνο; 

Μία φετινή παγκόσμια έρευνα ανακάλυψε ότι ο μέσος εργαζόμενος λαμβάνει 121 e-mail την ημέρα και τα μισά από αυτά είναι spam. Αυτός ο καταιγισμός των e-mail, όχι μόνο τις ώρες γραφείου αλλά και όταν κανείς γυρίζει σπίτι, ήταν που οδήγησε το Γαλλικό Υπουργείο Εργασίας να αναγκάσει τις εταιρίες να καθιερώσουν συγκεκριμένες ώρες, κατά τις οποίες οι εργαζόμενοι δεν θα αποστέλλουν και δεν θα απαντούν στα e-mail της δουλειάς. 

Ωστόσο, η μη ικανότητα συγκέντρωσης είναι ψυχολογική και σχετίζεται με τα άγχη και τις αδυναμίες μας. Υπάρχει κάποιος λόγος που δεν μπορείς να σταματήσεις να ελέγχεις διαρκώς αν έχεις ένα καινούργιο like στο Facebook, ένα νέο μήνυμα ή ένα e-mail. Ο Tristan Harris, πρώην υπεύθυνος σε θέματα ηθικής της Google, εξηγεί ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές, καθώς και τα προγράμματά τους, είναι ειδικά σχεδιασμένα έτσι ώστε να αυξάνουν τον εθισμό μας.   

Αν όμως καταφέρεις να ξεπεράσεις αυτές τις παγίδες και την τεχνολογική πίεση και ανακτήσεις την συγκέντρωσή σου, τα αποτελέσματα θα σε αποζημιώσουν. “Θα αποκτήσεις διανοητική και πνευματική ανεξαρτησία” σύμφωνα με την Susan Cain, συγγραφέα του best seller Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking. 

Υπάρχει η καλή χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών – η χαρά που παίρνουμε από αυτές ή τα οφέλη των εφαρμογών. Σκέψου απλά πόσο εύκολα μπορείς να επικοινωνήσεις με φίλους και συγγενείς που βρίσκονται μακριά ή πόσο σε βοηθάει το Twitter να ενημερώνεσαι. Υπάρχει όμως και η κακή – όταν έχεις εξάρτηση από αυτές, χάνεις τον έλεγχο και μαζί και τη συγκέντρωσή σου. 

Σκέψου για ένα λεπτό πόσες φορές σε διακόπτει κάποιος ή κάτι κάθε ημέρα στο γραφείο. Η τεχνολογία δεν είναι ο μόνος ένοχος. Όταν για παράδειγμα ο συνάδελφός σου, σε χτυπάει ελαφριά στον ώμο και σε ρωτάει “μήπως έχεις ένα λεπτό”, αυτή η διακοπή σε κάνει να χάσεις τον ειρμό, τη συγκέντρωση, ενώ αυξάνει την πιθανότητα να κάνεις κάποιο λάθος. Σύμφωνα με την Gloria Mark, καθηγήτρια informatics του Πανεπιστημίου της California, ο μέσος εργαζόμενος διακόπτεται κάθε 11 λεπτά. Και όχι μόνο αυτό, αλλά αφού διακοπεί, χρειάζεται κατά μέσο όρο 25 λεπτά για να επιστρέψει σε αυτό που έκανε. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν θα βοηθήσεις τον συνάδελφό σου ή ότι εκείνος δεν θα ζητήσει την βοήθειά σου. Όταν όμως έχεις επίγνωση του τι σημαίνει μία διακοπή, θα είσαι πιο προσεκτικός στον τρόπο που διαχειρίζεσαι τον χρόνο σου, αλλά και στο τι ζητάς από τους άλλους, πώς και πότε. 

Τέλος, το να είσαι multitasker, όπως εξάλλου οι περισσότεροι σήμερα, δεν είναι προτέρημα. Αν κάνεις περισσότερα από ένα πράγματα ταυτόχρονα, μπορεί να μειώσεις την απόδοσή σου κατά 40%, σύμφωνα με το Harvard Business Review. Μάλιστα σε επηρεάζει τόσο πολύ αρνητικά, που ο κοινωνιολόγος του Stanford, Clifford Nass, αποκαλεί τους multitaskers χαζούς. Το multitasking, αλλά και η αίσθηση ότι είσαι διαρκώς απασχολημένος, ίσως σε κάνει να αισθάνεσαι παραγωγικός. Η επιστήμη ωστόσο έχει αντίθετη άποψη. 

Ο Satya Nadella, CEO της Microsoft, το διατυπώνει καλύτερα: “κινούμαστε από ένα κόσμο όπου η δύναμη της τεχνολογίας ήταν ελάχιστη, σε ένα μέρος που η τεχνολογία είναι δίχως όρια. Ένα μέρος όπου μειώνεται όλο και περισσότερο η συγκέντρωσή μας”. 

Έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει τρόπος να αυξήσεις τη συγκέντρωσή σου και να έχεις πολλαπλά οφέλη σε κάθε τομέα της αποδοτικότητας και παραγωγικότητάς σου. Μπορείς να ξεκινήσεις με μικρά, επιστημονικά τεκμηριωμένα, βήματα. 

Μικροβήματα για να αυξήσεις τη συγκέντρωσή σου σε έναν κόσμο γεμάτο θόρυβο

1.Κάνε ένα μικρό διάλειμμα μετά από 90 λεπτά συνεχούς δουλειάς

Ακόμα και λίγα μόνο λεπτά μακριά από το γραφείο και τον υπολογιστή σου θα σε βοηθήσουν να αδειάσεις το μυαλό σου και να μπορέσεις να συγκεντρωθείς ξανά στην δουλειά. 

2.Ξέχνα το multitasking

Μην έχεις ταυτόχρονα πολλά tabs ανοιχτά στον υπολογιστή σου και μην προσπαθείς να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα.

3.Περιόρισε τον θόρυβο

Έρευνες δείχνουν πως, αν κάτι σε διακόψει, θέλεις τουλάχιστον 25 λεπτά να συγκεντρωθείς ξανά σε αυτό που κάνεις. Γι΄αυτό κλείσε τις ειδοποιήσεις, άσε για λίγο στην άκρη τα e-mail και το κινητό σου και πες στους συναδέλφους σου να μην σε διακόψουν.  

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

Πώς να κάνεις το νέο σου αφεντικό, το νέο σου μέντορα

Η αρνητική πλευρά της τηλεργασίας

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πώς να ξεχωρίσεις ως εργαζόμενος

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Κινητό: Η εργασία σας (δεν) προωθείται!

FUEL YOURSELF EVERYDAY//

Ένας γιατρός μοιράζεται τα 5 απαραίτητα στοιχεία για έναν υγιεινό τρόπο ζωής

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης