ΣΚΟΠΟΣ//

Μήπως λες πολύ συχνά συγγνώμη;

Έρευνες δείχνουν ότι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε μπορεί να επηρεάζουν το πώς μας βλέπουν οι άλλοι, αλλά και πώς βλέπουμε εμείς τον εαυτό μας.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί να προτιμήσεις το «ευχαριστώ» αντί για το «συγγνώμη».
-Πότε η συγγνώμη είναι περιττή.


Μήπως λες πολύ συχνά συγγνώμη; Στους συναδέλφους, σε αγνώστους, σε άψυχα αντικείμενα; Έρευνες έχουν αποκαλύψει ότι είναι στην ανθρώπινη φύση να χρησιμοποιούμε τη συγγνώμη ως αμυντικό μηχανισμό, όταν φοβόμαστε την κοινωνική απόρριψη. Έρευνες έχουν ακόμα δείξει ότι η υπερβολική απολογητική συμπεριφορά μπορεί να μας κάνει να δείχνουμε πιο ντροπαλοί και μειώνει αυτό που προσπαθούμε να πούμε. 

Αλλά οι περισσότεροι από εμάς δε συνειδητοποιούμε ότι οι πολλές συγγνώμες μπορούν να βλάψουν την αυτοπεποίθησή μας. 

Η συγγνώμη έχει γίνει ο συνηθισμένος τρόπος επικοινωνίας μας,” αναφέρει η Maja Jovanovic, Ph.D., καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο McMaster University και συγγραφέας του Hey Ladies, Stop Apologizing and Other Career Mistakes Women Make. Παρόλο που η συγγνώμη είναι σημαντική και ισχυρή όταν χρησιμοποιείται την κατάλληλη στιγμή, υποστηρίζει η Jovanovic, παράλληλα μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε ανασφαλείς, αν χρησιμοποιηθεί με το λάθος τρόπο. 

“Αν ξεκινάς και τελειώνεις τις προτάσεις σου με το “Λυπάμαι”, μην εκπλαγείς αν δεν έχει μείνει τίποτα από την αυτοπεποίθησή σου στο τέλος της ημέρας,” προσθέτει. “Την έχεις παραχωρήσει με κάθε αχρείαστη συγγνώμη.” 

Ακολουθούν 3 απλοί τρόποι να σταματήσεις τις περιττές συγγνώμες: 

Αντικατάστησε το “συγγνώμη” με το “ευχαριστώ” 

Η Jovanovic ισχυρίζεται ότι στρεφόμαστε στη συγγνώμη, όταν έχουμε καθυστερήσει, όταν εκφράζουμε τη γνώμη μας ή όταν νιώθουμε ότι επιβάλλουμε την άποψή μας. Παρόλο που υπάρχει ο κατάλληλος χώρος και χρόνος για να ζητήσεις συγγνώμη, μας προτείνει να χρησιμοποιήσουμε το “ευχαριστώ”, όταν η συγγνώμη είναι περιττή. Η αναπλαισίωση της συγγνώμης μπορεί να σε κάνει να νιώθεις και να δείχνεις πιο σίγουρος για όσα λες. 

Μίλα για τους λόγους των πράξεών σου

Συνηθίζουμε να ζητάμε συγγνώμη όταν νιώθουμε ότι οι δικαιολογίες μας δεν επαρκούν, αλλά σύμφωνα με την Jovanovic, εκφράζοντας τους λόγους των πραξεών μας μπορεί να επιτρέψει σε εμάς και στο άτομο στο οποίο μιλάμε να ακούσουμε γιατί η συγγνώμη είναι περιττή. Για παράδειγμα, λέει ότι ζητάμε συγγνώμη όταν καθυστερούμε να απαντήσουμε σε ένα email ή σε ένα μήνυμα, αλλά είναι οκ να παραδεχτούμε ότι ήμασταν απασχολημένοι με κάτι άλλο. “Δε χρειάζεται να ζητήσεις συγγνώμη,” υποστηρίζει, “Πες, δούλευα, διάβαζα, οδηγούσα.” 

Επίστησε και τους άλλους την προσοχή σχετικά με αυτήν τη συνήθεια

Η Jovanovic αναφέρει ότι είναι χρήσιμο να ενημερώνεις την οικογένεια και τους φίλους όταν το παρακάνουν κι εκείνοι με τις συγγνώμες. Όταν παρατηρείς και στους άλλους αυτήν τη συνήθεια, ανοίγεις την κουβέντα και για αυτούς που δεν το έχουν συνειδητοποιήσει.

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

Θέλεις να επιβιώνεις ή να ευημερείς;

Τα 5 στοιχεία που σε βοηθούν να σκεφτείς και να δράσεις πιο αποτελεσματικά

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Οι 3 πιο πετυχημένοι τύποι προσωπικότητας

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Ο Thrive Οδηγός για να συνδεθείς με τους γύρω σου

ΣΚΟΠΟΣ//

5 γλώσσες για να πεις συγγνώμη

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης