THRIVING MIND//

Με ποιον τρόπο βιώνεις το στρες;

Υπάρχουν 8 διαφορετικοί βιότυποι - τρόποι ή μοτίβα σκέψης - και ο καθένας μας έχει κάποια προδιάθεση ως προς ένα από αυτά.

Ο Μάιος χαρακτηρίζεται μήνας της ψυχικής υγείας. Γι΄αυτό και εμείς κάθε εβδομάδα, μέσα από άρθρα, επιστημονικές συμβουλές και τα Μικροβήματα της Thrive, θα σε βοηθήσουμε να θωρακίσεις την ψυχική σου υγεία για να μπορείς να ευημερείς σε κάθε τομέα της ζωής σου. 

Τα τελευταία χρόνια ζητήματα που αφορούν στην ψυχική υγεία, όπως το άγχος, το στρες και η κατάθλιψη, έρχονται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο. Ακόμα και πριν την εμφάνιση του COVID-19, βρισκόμασταν ήδη εν μέσω μιας κρίσης ψυχικής υγείας, με περισσότερους από 264 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως να παλεύουν με την κατάθλιψη – ποσοστά που διαρκώς αυξάνονται σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Η πανδημία δυστυχώς έκανε αυτήν την κρίση ακόμα μεγαλύτερη. 

Τι συμβαίνει λοιπόν σε περιόδους υπερβολικού και αρνητικού άγχους; Όταν το κακό στρες συσσωρεύεται, και αν δεν μπορέσουμε να βρούμε έναν τρόπο να προσαρμοστούμε σε αυτό το στρες, ενεργοποιείται το μέρος του εγκεφάλου μας που είναι υπεύθυνο για τις άσχημες σκέψεις και τα αρνητικά συναισθήματα, με αποτέλεσμα να εγκλωβιζόμαστε σε αυτά. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ίσως είναι πολύ δύσκολο να είμαστε παραγωγικοί και να διατηρούμε υγιείς σχέσεις. 

Χρησιμοποιώντας high-definition τεχνολογία και μαγνητικές τομογραφίες, η Leanne Williams, Ph.D., director of Stanford Medicine’s Precision Mental Health and Wellness Center, μελέτησε τις μεταβολές του εγκεφάλου σε στρεσογόνες καταστάσεις, ανακαλύπτοντας ότι βιώνουμε το στρες με 8 διαφορετικούς τρόπους ή μοτίβα σκέψης και ότι ο καθένας μας έχει κάποια προδιάθεση ως προς ένα από αυτά τα μοτίβα. 

Όταν το στρες συσσωρεύεται, αυτοί οι τρόποι σκέψης μπορεί να “κολλήσουν”.  Επομένως ο κάθε Βιότυπος αποτελεί ένα “εγκλωβισμένο” μονοπάτι ή μοτίβο σκέψης, σαν ένα κλειστό κύκλωμα εγκεφάλου.

Μήπως έχεις πιάσει τον εαυτό σου να επαναλαμβάνει αρνητικές σκέψεις ή να βρίσκεται εγκλωβισμένος σε ένα φαύλο κύκλο αρνητικότητας; Να μπαίνει συνεχώς σε κατάσταση συναγερμού ή να παρουσιάζει απουσία θετικού συναισθήματος ή και συναισθηματική απάθεια; Μήπως έχεις διάσπαση προσοχής και έλλειψη διαύγειας; Ήρθε η ώρα να ανακαλύψεις τον δικό σου βιότυπο και να μάθεις πώς μπορείς να τον αντιμετωπίσεις. 

Ποια είναι τα 8 είδη βιοτύπων;

Ιδεομυρηκασμός

  • Είναι η τάση να επαναλαμβάνεται η ανησυχία και οι αρνητικές σκέψεις από την εσωτερική σου φωνή.
  • Η επαναλαμβανόμενη αρνητική αυτοεκτίμηση μπορεί να δημιουργήσει μία εσωτερική ένταση και να επηρεάσει την κοινωνική και επαγγελματική συμπεριφορά. 

Αποφευκτικά αγχώδης

  • Καταστάσεις κατά τις οποίες νιώθεις άγχος, μπορεί να προκαλέσουν σωματικά συμπτώματα, όπως για παράδειγμα σφίξιμο στο στομάχι, ιδρώτα στις παλάμες ή αυξημένους παλμούς. Όλα αυτά ενδέχεται να κάνουν το άτομο να αποφεύγει ακόμα περισσότερο την κατάσταση που το προκαλεί άγχος. 
  • Έχει επίδραση στο αίσθημα ικανοποίησης. 

Αρνητικές Προκαταλήψεις

  • Η αίσθηση ότι είσαι εγκλωβισμένος σε ένα φαύλο κύκλο αρνητικότητας, με αποτέλεσμα να περιμένεις το χειρότερο αποτέλεσμα κάνοντας καταστροφικές σκέψεις. 
  • Αδυνατείς να δεις τα θετικά στους άλλους ή το περιβάλλον γύρω σου. 

Αντιμετώπιση απειλής

  • Ενεργοποίηση αυτόματων αντιδράσεων, που βάζουν σε κατάσταση συναγερμού το μυαλό και το σώμα και τις οποίες είναι δύσκολο να απενεργοποιήσεις. 
  •  Οι αυτόματες αυτές αντιδράσεις ενδέχεται να προκαλέσουν  τρέμουλο και φόβο.

Απουσία θετικού συναισθήματος

  • Αδυναμία ικανοποίησης σε δραστηριότητες που σε γέμιζαν ικανοποίηση και μία αίσθηση σκοπού. 
  • Απαιτείται μεγάλη προσπάθεια για να βιώσεις θετικές αλληλεπιδράσεις.

Συναισθηματική απάθεια

  • Νιώθεις τόσο εξουθενωμένος που χάνεις το κίνητρό σου σε οτιδήποτε. 
  • Απαιτείται τεράστια προσπάθεια στη δουλειά και τις σχέσεις σου. 

Διάσπαση προσοχής

  • Δυσκολία συγκέντρωσης.
  • Αίσθηση εξουθένωσης λόγω της προσπάθειας να αναγκάσεις τον εαυτό σου να συγκεντρωθεί σε ένα task.
  • Οι βασικές λειτουργίες στο γραφείο και το σπίτι είναι ίσως δύσκολο να ολοκληρωθούν. 

Έλλειψη διαύγειας

  • Αισθάνεσαι το μυαλό σου θολό, παρά κοφτερό. 
  • Δυσκολία στην ικανότητα σκέψης και τη λήψη αποφάσεων.
  • Αδυναμία σωστού σχεδιασμού και προγραμματισμού.

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVING MIND//

Ο Thrive Οδηγός για την Ψυχική Υγεία

ΕΥΕΞΙΑ//

6 Μικροβήματα για να αποβάλεις το στρες σε δευτερόλεπτα

THRIVING MIND//

Ειδικοί και Θεραπευτές: Η ψυχική υγεία θέλει καθημερινή προσπάθεια

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης