ΕΥΕΞΙΑ//

Κορεσμένα λιπαρά στα γαλακτοκομικά και υγεία

Τα κορεσμένα λιπαρά στα γαλακτομικά, φαίνεται να μην είναι τόσο “ένοχα” όσο τα κορεσμένα λιπαρά του κρέατος, σε σχέση με την υγεία μας.

Το κρέας και τα γαλακτοκομικά είναι οι βασικότεροι πάροχοι κορεσμένων λιπαρών στην διατροφή του δυτικού κόσμου. Σύμφωνα με έρευνες σε αμερικάνικο πληθυσμό, πρώτο έρχεται το τυρί και ακολουθούν το μοσχάρι, άλλα λίπη και έλαια, το γάλα και τέλος τα επεξεργασμένα κρέατα – αλλαντικά. 

Ο τρόπος που επιδρά η κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών στην αύξηση του κινδύνου για καρδιαγγειακές νόσους, δεν είναι ξεκάθαρη, σύμφωνα με την Dr Rebecca Kelly από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ερευνητές από το Oxford University και το Harvard University, αποφάσισαν να ξεκαθαρίσουν την σχέση αυτή, ερευνώντας τον τρόπο που η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών από διαφορετικές πηγές, επιδρά στον κίνδυνο για εμφάνιση διαφόρων καρδιαγγειακών νόσων. Τα αποτελέσματα της μελέτης παρουσιάστηκαν στο European Society of Cardiology Congress 2021.

Προέκυψαν από την ανάλυση στοιχείων από 114.285 συμμετέχοντες που δεν έπασχαν από καρδιαγγειακές ασθένειες στην αρχή της μελέτης. Η διατροφή τους αξιολογήθηκε με την βοήθεια διατροφικής ανάκλησης 24ώρου, και ερωτηματολογίων συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων. Η διάρκεια της ήταν περίπου 8,5 χρόνια και στο διάστημα αυτό 4.365 άτομα αντιμετώπισαν καρδιαγγειακές ασθένειες, 3.394 άτομα καρδιακές ασθένειες και 1.041 άτομα καρδιακή ανακοπή. 

Η ανάλυση των στοιχείων έδειξε ότι η πρόσληψη περισσότερης ενέργειας κατά 5% από κορεσμένα λιπαρά, οδήγησε στην αύξηση του κινδύνου για καρδιακές και αγγειακές ασθένειες κατά 20% περίπου.

Επιπλέον όμως αναφέρουν ότι εντόπισαν και διαφορετική επίδραση των κορεσμένων λιπαρών στην υγεία, ανάλογα την διατροφική πηγή. Η αυξημένη πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών από γαλακτοκομικά, είχε μικρότερη επίδραση στην καρδιαγγειακή λειτουργία, συγκριτικά με το κρέας. Επιπλέον, ήταν ξεκάθαρο ότι o αυξημένος Δείκτης Μάζας Σώματος παίζει τον σημαντικότερο ρόλο.

Αξίζει όμως επίσης να σημειωθεί ότι άτομα με αυξημένο ΔΜΣ, παρουσίαζαν και υψηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος. Σύμφωνα με τον USDA (Αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας), άπαχα κομμάτια μοσχαρίσιου κρέατος περιέχουν στα 100 γρ, 10 γρ συνολικού λίπους εκ των οποίων τα 4,5 γρ είναι κορεσμένα.

Ενώ τα έξτρα – άπαχα, τη μισή ποσότητα (5γρ συνολικού και 2 γρ κορεσμένου λίπους). Τα περισσότερα άπαχα και έξτρα άπαχα μέρη βρίσκονται στο κιλότο, το στρογγυλό, το τρανς κλπ. Αντίστοιχα για το χοιρινό, είναι το φιλέτο(ψαρονέφρι), αλλά και οι μπριζόλες με προσεκτική αφαίρεση του ορατού λίπους.

Συμπερασματικά

Τα κορεσμένα λιπαρά στα γαλακτομικά, δεν επιδρούν τόσο αρνητικά όσο το κρέας, στην καρδιά και στα αγγεία μας, όπως δείχνουν όλο και περισσότερες διεθνείς μελέτες. Ωστόσο, χρειάζεται πάντοτε η συμβουλή του θεράποντα ιατρού, ειδικά για όσους έχουν παράγοντες κινδύνου, όπως υψηλή χοληστερόλη.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΠΟ:

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/cuts-of-beef/art-20043833

Αρχική δημοσίευση από το Γιάννη Χρύσου στο fotinigeorgiou.gr.

Διάβασε ακόμα:

Αδυνάτισμα σύμφωνα με το σωματότυπό σας

Κάνε πιο οικονομική τη διατροφή σου

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Μειώστε την χοληστερίνη με απλούς και φυσικούς τρόπους

ΕΥΕΞΙΑ//

Παιδικό πρωινό: Η σημασία του στην παιδική, διαύγεια, μνήμη, σχολική απόδοση

ΕΥΕΞΙΑ//

Ισορροπημένη διατροφή και στη νηστεία

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης