COVID-19//

Κωνσταντίνος Ξένος: Μένει Σπίτι και μας δίνει τις δικές του συμβουλές άμυνας απέναντι στον κορονοϊό

Ο γνωστός κλινικός διαιτολόγος – διατροφολόγος αποκαλύπτει τα δικά του μυστικά υγείας και ενίσχυσης του οργανισμού.

Μπορεί η διατροφή να αποτελέσει ασπίδα απέναντι στον νέο κορονοϊό;

Αυτό που πρέπει όλοι μας να κατανοήσουμε είναι πως ΔΕΝ υπάρχει κανένα θρεπτικό συστατικό, συμπλήρωμα διατροφής, τρόφιμο ή τύπος δίαιτας που να μας προφυλάσσει ώστε να μην «κολλήσουμε» τον κορονοϊό SARS-CoV-2. Αν δεν προσέξουμε και τριγυρνάμε άσκοπα, εκθέτοντας τον εαυτό μας και τους άλλους και δεν τηρούμε τους πολυσυζητημένους κανόνες υγιεινής, τότε θέτουμε τον εαυτό μας σε μεγάλο ρίσκο για να «κολλήσουμε». 

Άρα η διατροφή δεν διαδραματίζει κάποιο ρόλο; 

Και βέβαια διαδραματίζει… όχι όμως στο αν κάποιος θα κολλήσει ή όχι. Ο τρόπος με τον οποίο θα αντιμετωπίσει ο οργανισμός μας την «εισβολή» και την πιθανή λοίμωξη, εξαρτάται άμεσα από την κατάσταση του ανοσοποιητικού μας, αλλά και άλλων συστημάτων και σε αυτήν την κατάσταση, η σωστή, επαρκής σε θρεπτικά συστατικά διατροφή, απαλλαγμένη από συνήθειες που καταπονούν την άμυνα μας (όπως η υπερκατανάλωση αλκοόλ και η έλλειψη ύπνου) παίζει σημαντικό ρόλο.

Iσχύει ότι η βιταμίνη C και η βιταμίνη D δρουν προστατευτικά; 

Συγκεκριμένα για τον κορονοϊό SARS-CoV-2, τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν γνωρίζουμε αν κάποια από αυτές τις βιταμίνες δρα και σε τι βαθμό προστατευτικά. Εικασίες υπάρχουν (ιδιαίτερα για την βιταμίνη D) αλλά όχι επιστημονικές αποδείξεις. Σαφέστατα όμως οι βιταμίνες αυτές, δρουν προστατευτικά έναντι άλλων ιών και συνεπαγόμενων λοιμώξεων. Και σε αυτό το σημείο όμως χρειάζονται διευκρινήσεις: Η βιταμίνη C, η βιταμίνη D και αρκετά ακόμη συστατικά της τροφής, για να δράσουν με αυτόν τον ιδιαίτερο προστατευτικό τρόπο στο ανοσοποιητικό, όπως αναφέρεται σε έγκριτες μελέτες, πρέπει να παρθούν σε υψηλές δόσεις και όχι στις δοσολογίες που μπορεί να αποδώσει η διατροφή μας. Όταν λοιπόν κάποιες μελέτες, δείχνουν ότι η βιταμίνη C μειώνει τη δριμύτητα του κοινού κρυολογήματος (Nutrients. 2017 Mar 29;9(4).), αυτές αναφέρονται σε 6 και 8 γρ. βιταμίνης C καθημερινά (που μάλιστα χορηγήθηκαν και ενδοφλεβίως). Συνεπώς μην περιμένετε να δράσει ΑΝΑΛΟΓΑ η 1000αρα C που παίρνετε (άλλωστε πόση από αυτή απορροφά και αξιοποιεί το σώμα μας;) ή η φρέσκια πορτοκαλάδα που (καλά κάνατε και) στύψατε. Μην περιμένετε επίσης να ενισχύσετε το ανοσοποιητικό σας έναντι των αναπνευστικών λοιμώξεων, όπως η εκπληκτική μετα-ανάλυση των Martineau και συνεργατών έδειξε (BMJ 2017, 356) καταναλώνοντας καθημερινά κανα-δυο γιαουρτάκια παραπάνω επειδή εμπεριέχουν βιταμίνη D. H βιταμίνη D που εδόθη σε όλες τις μελέτες που συμμετείχαν σε αυτήν την τόσο σημαντική μετα-ανάλυση, προέρχονταν από σκευάσματα σε υψηλές δόσεις και όχι από τις γνωστές διαιτητικές πηγές της. 

Ποια είναι τα δικά σας “μυστικά” υγείας και ενίσχυσης του οργανισμού;

Ισορροπημένη διατροφή με έμφαση στα φρούτα, στα λαχανικά, στα δημητριακά ολικής, στο παρθένο ελαιόλαδο, στους ωμούς ξηρούς καρπούς, στις «ποιοτικές» πηγές πρωτεΐνης (όπως τα ασπράδια αβγού, τα ψάρι, το κοτόπουλο, το γιαούρτι), στα ροφήματα βοτάνων (όπως το τσάι του βουνού και ο δίκταμος) και συνάμα επαρκής ύπνος, σωστή διαχείριση του βάρους και καλή διάθεση, οριοθετούν το πλαίσιο για μια εύρυθμη ανοσοποιητική λειτουργία. Η τακτική άσκηση προσφέρει επίσης σημαντικά οφέλη υγείας και προσπαθώ να την εντάσσω 4-5 φορές στο εβδομαδιαίο μου πλάνο. Παράλληλα, τόσο εγώ όσο και τα άλλα μέλη της οικογένειας μου, συμπληρώνουμε την διατροφή μας με ένα πολύ αξιόπιστο συμπλήρωμα βιταμίνης D με σκοπό την επίτευξη (και τώρα πια την διατήρηση) καλών επιπέδων της 25OHD. Να τονίσω πως σε περιπτώσεις που απαιτείται για μεγάλο χρονικό διάστημα συμπληρωματική αγωγή με μεγάλη δοσολογία βιταμίνης D καλό είναι αυτή να «συμπλέει» με την βιταμίνη K2 σε μορφή μενακινόνης-7.

Ισορροπημένη διατροφή και συνάμα επαρκής ύπνος, σωστή διαχείριση του βάρους, τακτική άσκηση και καλή διάθεση, οριοθετούν το πλαίσιο για μια εύρυθμη ανοσοποιητική λειτουργία.

Εσείς μένετε σπίτι; Πώς αντιμετωπίζετε αυτή τη νέα πραγματικότητα;
Σαφέστατα και μένω σπίτι (και λειτουργώ επαγγελματικά μόνο με τηλέφωνο και skype, πριν καν επιβληθεί ο συγκεκριμένος περιορισμός) και θεωρώ πως παρόλο την μεγάλη οικονομική ζημία που συνεπάγεται για όλους μας αυτή η πανδημία, οφείλουμε να προστατεύσουμε τις ευπαθείς ομάδες (και όχι μόνον) και να τηρήσουμε τους κανόνες, που απολύτως εύλογα έχουν θέσει οι ειδικοί του ΕΟΔΥ. Ο “εγκλεισμός” αυτός μου δίνει την ευκαιρία για περισσότερη και πιο γόνιμη επαφή με την οικογένειά μου, περισσότερο διάβασμα και καλή προετοιμασία για τα 2 παγκόσμια συνέδρια που έρχονται τον προσεχή Σεπτέμβριο, το παγκόσμιο συνέδριο διαιτολογίας στο Κέηπ Τάουν και το παγκόσμιο συνέδριο παχυσαρκίας στο Δουβλίνο, στα οποία θα παρουσιάσω τις μελέτες μου για την βιταμίνη D, μέρος των οποίων αποτελεί και αντικείμενο του διδακτορικού μου. Όλα αυτά βέβαια, με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν περαιτέρω αναβολές στο χρόνο διεξαγωγής των συνεδρίων αυτών. Πάντως πιστεύω πως οι συγκεκριμένες συνθήκες μπορεί να αποτελέσουν το εφαλτήριο για έναν πιο ουσιαστικό τρόπο ζωής, επιτρέποντας μας να αντιληφθούμε και να επαναπροσδιορίσουμε καλύτερα τα 2 πολυτιμότερα αγαθά μας, την υγεία και τον χρόνο μας. 

Πώς θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε ένα υγιές βάρος ιδιαίτερα τώρα που η παραμονή μας στο σπίτι συχνά μας οδηγεί στην υπερκατανάλωση τροφής;

Θεωρώ πως επιβάλλεται ένας σωστός προγραμματισμός, ώστε αφενός να μην χαθεί η έννοια των γευμάτων, αφήνοντας το διαρκές τσιμπολόγημα να κατακυριεύσει την ημέρα μας και αφετέρου, να γίνεται προμήθεια από τα super markets, όσο το δυνατό πιο σωστών διατροφικών επιλογών. Είναι δεδομένο πως ένα ψυγείο ή το ράφι μιας τροφοθήκης γεμάτο με λάθος επιλογές, δεν αφήνει περιθώρια για σωστή διατροφή. 
Για τους παχύσαρκους και τους υπέρβαρους που ενδεχομένως θα πρέπει να είναι ακόμη πιο αυστηροί με την «καραντίνα» (η παχυσαρκία έχει αποδεδειγμένα αρνητικές επιπτώσεις στην ανοσοποιητική λειτουργία – κορυφαίοι επιδημιολόγοι στην Γαλλία ανακοίνωσαν ήδη πως οι παχύσαρκοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στον SARS-CoV-2) προτείνω την ημερήσια καταγραφή της διατροφής που κάνουν ώστε και οι ίδιοι να κατανοήσουν και να ελέγξουν καλύτερα τα όποια πιθανά διατροφικά λάθη. Δεν είναι λίγες οι φορές που μόνο αν καταγράψουμε τι τρώμε, κατανοούμε κάποιες ατασθαλίες που έχει νόημα να περιοριστούν. Σε αυτό το σημείο βέβαια η συζήτηση και με έναν επιστήμονα της διατροφής έχει ιδιαίτερη βαρύτητα.

Οι νέες συνθήκες που βιώνουμε μπορεί να αποτελέσουν το εφαλτήριο για έναν πιο ουσιαστικό τρόπο ζωής, που μας επιτρέπει να αντιληφθούμε και να επαναπροσδιορίσουμε καλύτερα τα 2 πολυτιμότερα αγαθά μας, την υγεία και τον χρόνο μας. 

Επίσης η όποια άσκηση μπορεί να γίνει στο πλαίσιο του περιορισμού που ζούμε είναι καλοδεχούμενη, μια και οδηγεί συν τοις άλλοις σε σημαντική εκτόνωση, αποτρέποντας σε ένα βαθμό το ψυχαναγκαστικό τσιμπολόγημα. Τέλος είτε προβληματίζεται κάποιος με το βάρος του, με κάποια άλλη πτυχή της υγείας του είτε όχι, ας μην ξεχνάμε πως η έννοια της προσοχής δεν πρέπει απλά να αφορά στη θερμιδική απόδοση μιας διατροφικής επιλογής αλλά ευρύτερα στη θρεπτική της αξία. Όταν αναζητούμε γλυκό για παράδειγμα, η επιλογή ενός κομματιού σπιτικής μηλόπιτας, καρυδόπιτας ή ρυζόγαλου σαφέστατα υπερέχει διαθρεπτικά από μια πάστα του εμπορίου, ακόμη και αν θεωρήσουμε ότι θερμιδικά δεν υπάρχει σημαντική διαφορά. 

Ο Κωνσταντίνος Ξένος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, μετεκπαιδευθείς στη Διατροφική Ιατρική – University of Surrey και Διευθυντής τμήματος Διατροφογενετικής και Έρευνας Θρέψης «Ευρωκλινική Αθηνών».
Κάθε 2 εβδομάδες μας δίνει πολύτιμες συμβουλές υγείας και διατροφής μέσα από την τηλεοπτική του ενότητα στην εκπομπή το Πρωινό του Ant1.
@xenos_diet

Διάβασε ακόμα:

Έρευνα: Ποιος καφές παχαίνει και ποιος όχι;

Η σωστή διατροφή για δυνατό ανοσοποιητικό

Ίσως σε ενδιαφέρει…

COVID-19//

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: πότε και πώς να πλένουμε σωστά τα χέρια μας

COVID-19//

Ένα Πάσχα Αλλιώτικο

COVID-19//

Covid-19: Γιατί όσα νιώθουμε μοιάζουν με πένθος

Εγγραφή στο Thrive Newsletter

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης