ΕΥΕΞΙΑ//

Η συναρπαστική ιστορία της εξάντλησης

Η κατανόηση του σύγχρονου φαινομένου της εξάντλησης που μόνο επιδεινώθηκε μέσα στην πανδημία.


Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις

-Τι είναι το Maslach Burnout Inventory.
-Τι να κάνεις μόλις ξυπνήσεις.


Χρόνια πριν από την έναρξη της πανδημίας του κορονοϊού, ο κόσμος βίωσε ήδη μια επιδημία εξάντλησης. Και το φαινόμενο επιδεινώθηκε καθώς η πανδημία έχει προχωρήσει. Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι γιατροί, οι νοσοκόμες και άλλοι εργαζόμενοι στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης πρωτοεμφάνισαν συμπτώματα  εξουθένωσης. Σύντομα, στην ομάδα μπήκαν όσοι εργάζονται από το σπίτι, καθώς και οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής σε μια σειρά υπηρεσιών, από ταμίες παντοπωλείων και εργάτες εργοστασίων έως μεταφορείς αλληλογραφίας και οδηγοί λεωφορείων.

Για να κατανοήσουμε καλύτερα την εμπειρία μας σχετικά με την εξάντληση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μπορούμε να κοιτάξουμε πίσω σχεδόν 50 χρόνια στη στιγμή που ξεκίνησε η σύγχρονη ιδέα της εξουθένωσης. Η ιδέα αναπτύχθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1970 από δύο ερευνητές που εργάζονται ανεξάρτητα, τον ψυχαναλυτή Herbert Freudenberger και την Christina Maslach, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ.

Στον Freudenberger πιστώνεται η επινόηση του όρου, ή τουλάχιστον η χρήση του. Τη δεκαετία του 1970 εργαζόταν αφιλοκερδώς σε μια κλινική κατάχρησης ουσιών στη Νέα Υόρκη. Άρχισε να εργάζεται περισσότερες ώρες, όπως και άλλοι εργαζόμενοι στην κλινική, από τους οποίους πολύ σύντομα αρκετοί εγκατέλειψαν, υποφέροντας αυτό που ο Pascal Chabot, στο βιβλίο του Global Burnout, περιγράφει ως νευρικές βλάβες. Τέλος, ο Freudenberger συμφώνησε να κάνει διακοπές με την οικογένειά του. Δουλεύοντας αργά το βράδυ πριν από την αναχώρησή τους, δεν μπορούσε να σηκωθεί από το κρεβάτι το επόμενο πρωί και έχασε την πτήση τους. Προσπαθώντας να κατανοήσει την εμπειρία, ηχογράφησε τον εαυτό του να μιλάει γι ‘αυτήν και όταν έπαιξε την ταινία πίσω, συγκλονίστηκε από τον θυμό και την εξάντληση που μπορούσε να ακούσει στη φωνή του.

Αποφάσισε να εξετάσει την ψυχική ευεξία των άλλων εργαζόμενων στην κλινική και εντυπωσιάστηκε από τον αριθμό των παραλληλισμών μεταξύ αυτών και των εθισμένων που φρόντιζαν. Εκείνη την εποχή, ο όρος «εξουθένωση» ήταν ένας αργός όρος για να περιγράψει την ακραία χρήση ναρκωτικών, αλλά όταν ο Freudenberger άρχισε να τον χρησιμοποιεί για αυτούς που εργάζονταν στην κλινική, το έλαβαν υπόψη τους  αμέσως. «Οι εργαζόμενοι είχαν ψυχικά και σωματικά καταστραφεί από δυνάμεις τόσο τοξικές όσο τα φάρμακα που έπαιρναν οι ασθενείς τους: Ήταν υπερβολικά καταπονημένοι, ίσως υπερβολικά ιδεαλιστικοί και σίγουρα υπερβολικά αφοσιωμένοι», γράφει ο Chabot. «Όπως η κατάχρηση ουσιών, η εξουθένωση είναι μια ασθένεια που διαρκεί.»

Ο όρος «εξάντληση» προέρχεται επίσης από τα αποτελέσματα μιας πυρκαγιάς, όπως το έθεσε ο Freudenberger: «Ως ασκούμενος ψυχαναλυτής, συνειδητοποίησα ότι οι άνθρωποι, καθώς και τα κτίρια, μερικές φορές καίγονται. Κάτω από την πίεση να ζούμε στον περίπλοκο κόσμο μας, οι εσωτερικοί πόροι τους καταναλώνονται σαν από φωτιά, αφήνοντας ένα μεγάλο κενό μέσα, αν και τα εξωτερικά τους κελύφη μπορεί να είναι λίγο πολύ αμετάβλητα. Μόνο αν κοιτάξετε μέσα σας, θα βρεθείτε αντιμέτωποι με την πλήρη δύναμη της ερήμωσης. «

Εν τω μεταξύ, περίπου την ίδια ώρα, και στην αντίθετη ακτή, η Christina Maslach μόλις είχε πάρει το διδακτορικό της, μελετώντας πώς οι άνθρωποι ανταποκρίνονται σε κρίσεις και ξεκίνησε την ερευνητική της καριέρα στο Μπέρκλεϋ. Ξεκίνησε παίρνοντας συνέντευξη από ατόμα που εργάζονταν σε τομείς παροχής υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων στον τομέα της υγείας, αλλά και των αστυνομικών και των υπουργών και άρχισε να παρατηρεί κοινά θέματα. Άρχισε να ρωτάει αν ο όρος εξάντληση περιέγραφε την εμπειρία τους. Αυτό που βρήκε ήταν ότι η εξάντληση ήταν κάτι περισσότερο από μια ψυχολογική έννοια: «Οι ίδιοι οι άνθρωποι είπαν ότι αυτός ο όρος συνέλαβε αυτό που ένιωθαν.»

Όταν αποφάσισε να δημοσιεύσει την έρευνά της, δυσκολεύτηκε να βρει έναν εκδότη, με τους συντάκτες επιστημονικών περιοδικών να απορρίπτουν την ιδέα ως απλή δημοφιλή επιστήμη που δεν άξιζε να εκδοθεί στα ακαδημαϊκά περιοδικά. Έτσι το 1976 το δημοσίευσε σε ένα περιοδικό με την ονομασία Human Behaviour. Το αποτέλεσμα; Πλημμύρισε απο απαντήσεις. «Οι άνθρωποι έλεγαν, «Θεέ μου, Νόμιζα ότι ήμουν ο μόνος. Επιτρέψτε μου να σας πω την ιστορία μου.»

Έτσι σκόνταψε σε αυτό που θα γινόταν η καριέρα της. «Το ενδιαφέρον μου για το θέμα ήταν πραγματικά από τις εμπειρίες των ανθρώπων με τους οποίους συνέχισα να μιλάω με την πάροδο του χρόνου, και αυτό ισχύει ακόμη και τώρα», είπε. «Θα έπαιρνα συνεντεύξεις από  ανθρώπους που κατα τη διάρκεια της συνέντευξης εκνευρίζονταν, αναστατωνόντουσαν ή έκλαιγαν. Οι άνθρωποι μου έλεγαν ιστορίες για το πώς αυτό επηρέασε την οικογένεια τους και το πως έλαβαν αποφάσεις που τώρα επιθυμούν να μην είχαν πάρει. «

Μαζί με τη Susan E. Jackson, τώρα καθηγήτρια στο Rutgers, ανέπτυξε το Maslach Burnout Inventory (MBI), ένα ευρέως χρησιμοποιούμενο πλαίσιο για τον εντοπισμό και τη μέτρηση της εξουθένωσης. Το εργαλείο κατανέμεται σε τρεις διαστάσεις εξάντλησης, κυνισμού και αρνητικής αυτοεκτίμησης και 6 κατηγορίες κινδύνου στο χώρο εργασίας: φόρτος εργασίας, αίσθηση ελέγχου, ανταμοιβή, σχέσεις στο χώρο εργασίας, δικαιοσύνη και ευθυγράμμιση αξιών.

Φυσικά, σε κάποια μορφή, η εξάντληση ήταν πάντα μαζί μας. Αλλά με την πανδημία, η σωματική και ψυχική εξάντληση έχει αυξηθεί εκθετικά. Ξεκινώντας τον Μάρτιο, σε πόλεις και κοινότητες σε όλο τον κόσμο, εκφράσαμε την εκτίμησή μας για τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής όλων των ειδών – είτε εργάζονταν σε νοσοκομεία ή σούπερ μάρκετ. Εκφράσαμε την εκτίμησή μας και προσπαθήσαμε να παραγγέλνουμε τα εβδομαδίαια μας τρόφιμα ηλεκτρονικά ελπίζοντας ότι βοηθάμε τους εργαζόμενους πρώτης γραμμής και ότι ελαφρύνουμε τον φόρτο εργασίας τους. Γιατί οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής έθεσαν τον εαυτό τους σε κίνδυνο όχι μόνο μόλυνσης, αλλά και εξάντλησης, αφού χρειάστηκε να βρεθούν αντιμέτωποι στο πρώτο κύμα της πανδημίας. Και σύντομα η εξουθένωση ήταν στο επίκεντρο της συνομιλίας μεταξύ των εργαζομένων της πρώτης γραμμής και μεταξύ αυτών που εργαζόμαστε στο σπίτι, κοιτάζοντας τις οθόνες όλη την ημέρα και προσπαθώντας να δημιουργήσουμε όρια μεταξύ της επαγγελματικής μας ζωής και της προσωπικής μας ζωής.

Τι να κάνετε για να καταπολεμήσετε το άγχος και την εξάντληση

Ένα μεγάλο μέρος της ζωής μας αυτή τη στιγμή είναι εκτός ελέγχου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι ακόμη πιο σημαντικό να χρησιμοποιούμε εργαλεία και στρατηγικές στην καθημερινή μας ζωή για να διαχειριστούμε το άγχος μας και να αποφύγουμε την εξάντληση. Στη Thrive ονομάζουμε αυτές τις στρατηγικές Μικροβήματα – είναι επιστημονικά αποδεδειγμένα βήματα που μπορούμε να ενσωματώσουμε στη ζωή μας αμέσως. Πάρακατω θα βρείτε πέντε Μικροβήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για λιγότερο άγχος και χωρίς εξάντληση.

Όταν ξυπνάτε, μην ξεκινήσετε τη μέρα σας κοιτάζοντας το τηλέφωνό σας. Αφιερώστε ένα λεπτό για να επικεντρωθείτε στους καθημερινούς σας στόχους ή για να θυμηθείτε τι σας ευχαριστεί ή απλώς πάρτε μερικές αναπνοές.

Εξασκηθείτε τις αναπνοές σας  σε στιγμές άγχους. Αυτή η τεχνική είναι ένα ισχυρό ανακουφιστικό που λειτουργεί ενεργοποιώντας το παρασυμπαθητικό νευρικό μας σύστημα, το οποίο μειώνει το άγχος μας. Απλώς εισπνεύστε και μετρήστε μέχρι το τέσσερα, κρατήστε τον αέρα στους πνεύμονες σας και ξανά μετρήστε μέχρι το τέσσερα και μετά εκπνεύστε και μετρήστε μέχρι το τέσσερα.

Αποφύγετε τις ειδήσεις στο τέλος της ημέρας. Ενώ η τακτική ενημέρωση μπορεί να μας βοηθήσει να αισθανθούμε πιο προετοιμασμένοι μέσα στην κρίση δημόσιας υγείας, ο καθορισμός υγιών ορίων στην κατανάλωση ειδήσεων μπορεί να μας βοηθήσει να έχουμε έναν ξεκούραστο ύπνο.

Αυτήν τη στιγμή, στείλτε ένα μήνυμα σε έναν γείτονα ή έναν φίλο και ρωτήστε πώς μπορείτε να τον βοηθήσετε. Η επικοινωνία με άλλους μας βοηθάει να δούμε τις ανησυχίες μας με άλλη προοπτική. Η καθημερινή επικοινωνία με τους άλλους μπορεί να αυξήσει και την ευημερία μας.

Δηλώστε το τέλος της εργάσιμης ημέρας. Η αλήθεια είναι ότι η εργάσιμη ημέρα μας δεν τελειώνει ποτέ, οπότε πρέπει να αποφασίσουμε εμείς ποτέ θα τελειώσει. Απενεργοποιήστε το τηλέφωνο και αν μπορείτε απομακρυνθείτε από το δωμάτιο που εργάζεστε. 

Διάβασε ακόμα:

Γιατί να πεις όχι στην ασπρόμαυρη σκέψη

Πώς να βελτιώσετε τη διάθεσή σας στο άψε σβήσε (η καλοσύνη είναι μπούμερανγκ)

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Κορονοϊός: Κίνδυνος επαγγελματικής εξάντλησης – Πώς να αντιδράσω;

THRIVING BUSINESS//

Έρευνα: Αύξηση του burnout λόγω της πανδημίας

THRIVING BUSINESS//

Γιατί το burnout πρέπει να είναι το θέμα του επόμενου meeting σου

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης