THRIVING BUSINESS//

Η αλήθεια για τα ερωτηματολόγια προσωπικότητας

Τι πρέπει να προσέχετε όταν χρησιμοποιείτε ερωτηματολόγια προσωπικότητας στην επιλογή προσωπικού;


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί πρέπει να χρησιμοποιήσετε πολλαπλές μεθοδολογίες αξιολόγησης.
-Γιατί η καλή εικόνα ενός ερωτηματολογίου δεν εξασφαλίζει την ποιότητα του.


Στους περισσότερους αρέσουν οι σειρές που προκαλούν τα συναισθήματα και τη σκέψη μας. Σε αυτήν την αρχή βασίζεται η νέα σειρά της HBO «Persona: The Dark Truth behind personality tests» που υπόσχεται να φέρει στο φως τη σκοτεινή πλευρά των ερωτηματολογίων προσωπικότητας. Η νέα παραγωγή εστιάζει στο Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), όμως θίγει ευρεία θέματα για τη χρήση ερωτηματολογίων προσωπικότητας κατά την επιλογή προσωπικού και τις διακρίσεις που δημιουργεί η χρήση τους, ειδικά με την προσθήκη της τεχνητής νοημοσύνης (AI).

Όπως οι περισσότερες σειρές που είναι προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, έτσι και η Persona παρουσιάζει ένα δραματικό τόνο για να κερδίσει το ενδιαφέρον του θεατή. Η δική μας προσέγγιση θα είναι πιο επιστημονική και βασισμένη στην εμπεριστατωμένη εμπειρία μας στη χρήση ερωτηματολογίων προσωπικότητας κατά την επιλογή και ανάπτυξη προσωπικού.

Αρκετές φορές μια μεθοδολογία αξιολόγησης μπορεί να είναι αναξιόπιστη. Αυτή είναι η αλήθεια, δυστυχώς. Η αγορά των ψυχομετρικών εργαλείων είναι κατά κύριο λόγο μη ελεγχόμενη, καθώς δεν υπάρχει κάποιος διεθνής οργανισμός που εγκρίνει ένα ψυχομετρικό εργαλείο πριν κυκλοφορήσει. Φυσικά, υπάρχουν αναγνωρισμένοι οργανισμοί που ελέγχουν τις ιδιότητες των ψυχομετρικών εργαλείων, όπως το British Psychological Society, όμως αυτό γίνεται προαιρετικά και δεν αποτελεί τον κανόνα. Ως αποτέλεσμα, από τη μια πλευρά υπάρχουν τα ψυχομετρικά εργαλεία που βασίζονται σε πολυετείς έρευνες και μελέτες και από την άλλη πλευρά υπάρχουν τα ψυχομετρικά εργαλεία χωρίς ιδιαίτερο υπόβαθρο που κατασκευάζονται από εταιρείες που επιθυμούν να εισέλθουν σε αυτήν την αγορά.

Τι πρέπει να προσέχω όταν χρησιμοποιώ ερωτηματολόγια προσωπικότητας στην επιλογή προσωπικού;

Δεν είναι όλα τα ερωτηματολόγια προσωπικότητας ίδια

Ας ξεκινήσουμε από έναν πολύ βασικό σημαντικό διαχωρισμό. Υπάρχουν 2 βασικές κατηγορίες ερωτηματολογίων προσωπικότητας, τα Type-based που κατατάσσουν τους ανθρώπους σε μια κατηγορία χαρακτηριστικών και τα Trait-based που παρουσιάζουν τα αποτελέσματα του ατόμου σε μια σειρά χαρακτηριστικών. Πολυάριθμες έρευνες έχουν αποδείξει ότι αν και τα type-based ερωτηματολόγια βοηθούν στην αποτύπωση της προσωπικότητας του ατόμου, δεν είναι κατάλληλα για την επιλογή προσωπικού. Το MBTI αποτελεί type-based ερωτηματολόγιο. Τα trait-based ερωτηματολόγια, είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τις αποφάσεις στις διαδικασίες επιλογής προσωπικού.

Χρησιμοποιήστε πολλαπλές μεθοδολογίες αξιολόγησης

Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο που απαιτεί προσοχή όταν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε ερωτηματολόγια προσωπικότητας στην επιλογή προσωπικού. Τα ερωτηματολόγια προσωπικότητας πρέπει να αποτελούν μέρος ενός συνόλου μεθοδολογιών αξιολόγησης όταν πρόκειται για διαδικασία επιλογής! Ως ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς, δεν αποτελούν screening tool και θα πρέπει να συνδυάζονται πάντα τουλάχιστον με μια συνέντευξη για να επιβεβαιωθούν τα αποτελέσματα τους. Ιδανικά, πριν χορηγήσουμε τα ερωτηματολόγια θα πρέπει να ορίσουμε τα σημαντικά competencies για τη θέση και έπειτα να επιλέξουμε τις μεθοδολογίες που θα αξιοποιήσουμε για να τα αξιολογήσουμε και σε ποια σημεία των αποτελεσμάτων του ερωτηματολογίου προσωπικότητας θα εστιάσουμε. Στο τέλος, τα ευρήματα συνδυάζονται και αυξάνεται η αποτελεσματικότητα των αποφάσεων μας.

Η καλή εικόνα ενός ερωτηματολογίου δεν εξασφαλίζει την ποιότητα του

Η αξιολόγηση της προσωπικότητας θα πρέπει να βασίζεται σε ένα ισχυρό επιστημονικό υπόβαθρο. Δυστυχώς αυτό δεν αποτελεί τον κανόνα στα ερωτηματολόγια προσωπικότητας, όπου αρκετές φορές η σημασία δίνεται κυρίως στην εμφάνιση και στην ευκολία συμπλήρωσης, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο επιστημονικό υπόβαθρο. Σίγουρα ένα ερωτηματολόγιο προσωπικότητας του οποίου η συμπλήρωση διαρκεί 10 λεπτά ακούγεται ελκυστικό, αλλά παρέχει αξιόπιστα και χρήσιμα αποτελέσματα; Ένα ψυχομετρικό εργαλείο αμφιβόλου αξιοπιστίας μπορεί να φαίνεται ίδιο ή ακόμα και καλύτερο με ένα εργαλείο που κρύβει πίσω του πολυάριθμες έρευνες και εκατομμύρια δεδομένα.

Υπάρχουν κατασκευαστές ερωτηματολογίων προσωπικότητας που μπορούν να επιδείξουν πολύ σημαντικά αποτελέσματα από τη χρήση των εργαλείων τους μέσω μακροχρόνιων συνεργασιών και μέσω ερευνών που διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα και την παροχή ίσων ευκαιριών στους υποψηφίους.

Αρχική δημοσίευση στο blog της Evalion – SHL.

Διάβασε ακόμα:

Αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων

Συγχαρητήρια προσλαμβάνεστε! Πώς να σκίσεις σε μία συνέντευξη

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVING BUSINESS//

Ψυχομετρικά τεστ: Το κλειδί στην αξιολόγηση και ανάπτυξη προσωπικού

THRIVING BUSINESS//

Κέντρα Αξιολόγησης και Ανάπτυξης: Πώς να τα αξιοποιήσετε στην επιλογή και ανάπτυξη προσωπικού

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Η κατάταξη του ΕΚΠΑ στον τομέα των Κλασσικών Σπουδών και της Αρχαίας Ιστορίας

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης