THRIVING MIND//

Φόβος και φοβίες

Οι φοβίες γίνονται  εμπόδιο στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας του ατόμου.

Ο φόβος είναι μια φυσική αντίδραση σε μια επικίνδυνη κατάσταση που συμβαίνει στο τώρα ή σε μια κατάσταση που αφορά σε μελλοντικά γεγονότα που θέλουμε να αποφύγουμε. Πιο συγκεκριμένα, ο φόβος είναι ένας πρωτόγονος αμυντικός μηχανισμός, ο οποίος μας προστατεύει από μια επερχόμενη απειλή. Ωστόσο, θα πρέπει να διακρίνεται από τη φοβία, η οποία διαφέρει από την φυσιολογική αίσθηση του φόβου. 

Η φοβία είναι ένας υπερβολικός και συνεχόμενος φόβος, ο οποίος είναι δυσανάλογος με την αιτία που τον προκαλεί. Οι φοβίες δεν είναι προστατευτικός μηχανισμός ελέγχου, γιατί είναι μη αντικειμενικές και γίνονται  εμπόδιο στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας του ατόμου. Η φοβία δεν σχετίζεται με πραγματικό κίνδυνο,  προκαλεί, όμως, έντονο στρες και δυσκολεύει τη ζωή του ατόμου που τη βιώνει. Στη διεθνή βιβλιογραφία αναφέρονται τρεις βασικές κατηγορίες φοβιών:

Κοινωνική Φοβία: Φόβος για δημόσια έκθεση και κοινωνικές εκδηλώσεις. Για παράδειγμα, το άτομο μπορεί να  έχει άγχος να φάει ή να μιλήσει μπροστά σε άλλους, με αποτέλεσμα να αποφεύγει τις κοινωνικές επαφές.

Αγοραφοβία: Φόβος για τους κλειστούς χώρους όπως εμπορικά κέντρα, ή μαγαζιά με αποτέλεσμα, το άτομο να αποφεύγει να κυκλοφορεί εκτός σπιτιού.

Ειδική Φοβία: Έντονος και υπερβολικός φόβος για τα ζώα, τις αράχνες, τα φίδια, τις αρρώστιες ή το θάνατο. με αποτέλεσμα το άτομο να καθίσταται δυσλειτουργικό. 

Πριν καταφύγουμε σε ειδικό για τη διαχείριση των φοβιών, ας προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε τα παρακάτω: 

  • Μιλάμε για τις φοβίες μας στους δικούς μας ανθρώπους. Μοιραζόμαστε τις σκέψεις μας και τα συναισθημάτα μας για να απαλύνουμε τους φόβους μας. 
  • Προσπαθούμε μέσα απο λογικά επιχειρήματα να συνειδητοποιήσουμε πότε ο έντονος και συνεχόμενος φόβος δεν είναι βάσιμος.
  • Επιχειρούμε να εκτεθούμε σταδιακά και όσο αντέχουμε στην κατάσταση που μας φοβίζει.
  • Εστιάζουμε στις περιπτώσεις, όπου αντιμετωπίσαμε και διαχειριστήκαμε με επιτυχία τον υπερβολικό μας φόβο.
  • Χρησιμοποιούμε τεχνικές χαλάρωσης, όπως αναπνοές και διαλογισμός.

Τέλος, για να αντιμετωπίσουμε τις φοβίες μας, θα πρέπει να επαναεκπαιδεύσουμε τον εαυτό μας, κάτι το οποίο απαιτεί κουράγιο, αποφασιστικότητα, υπομονή και επιμονή. Το αποτέλεσμα, όμως, θα μας δικαιώσει γιατί μια ζωή χωρίς φοβίες είναι μια ζωή ευτυχισμένη.

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ατόμων που έχουν ψυχική ισορροπία

Τι είναι τα “ψυχοσωματικά” συμπτώματα;

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Οι λάθος φράσεις που λες στο παιδί σου όταν φοβάται

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Φόβος για την πτήση; Μήπως σε πάει πίσω;

COVID-19//

Ευαίσθητοι στον φόβο: Ποιοί είναι;

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης