ΕΥΕΞΙΑ//

Θετικό στρες: Πώς μας ωφελεί

Ίσως είναι καιρός να αρχίσετε να αποδέχεστε το ευάγχος.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Τι είναι το θετικό στρες.
-Πώς να το ενσωματώσεις στην καθημερινότητά σου.


Η σφαιρική εικόνα 

Όλοι βιώνουμε άγχος σε κάποιο σημείο της ζωής μας. Είτε πρόκειται για καθημερινό χρόνιο άγχος, είτε για περιστασιακές στιγμές άγχους, το άγχος μπορεί να εμφανιστεί ανά πάσα στιγμή.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζετε για το άγχος είναι ότι δεν είναι μόνο αρνητικό. Στην πραγματικότητα, μπορούμε να βιώσουμε θετικό άγχος τόσο συχνά όσο βιώνουμε το  αρνητικό άγχος.

Θετικό στρες εναντίον ψυχική δυσφορίας  

Εάν η ιδέα του θετικού άγχους είναι νέα για εσάς, δεν είστε μόνοι. Οι περισσότεροι από εμάς εξισώνουν το άγχος με αρνητικές εμπειρίες.
Ο κλινικός ψυχίατρος Dr. Michael Genovese λέει σπάνια ότι το άγχος είναι θετικό. «Τα συναρπαστικά ή αγχωτικά γεγονότα προκαλούν χημική απόκριση στο σώμα», εξήγησε. Το θετικό στρες είναι σύνηθες νευρολογικό φαινόμενο, το οποίο μπορεί να εμφανιστεί όταν βρεθείς μπροστά σε μια ενδιαφέρουσα πρόκληση. Ο Genovese λέει ότι αυτό είναι σημαντικό επειδή, χωρίς θετικό άγχος, η ευημερία μας μπορεί να πλήττεται. «Το θετικό στρες μας βοηθά να παραμένουμε ενεργητικοί, να εργαζόμαστε προς τους στόχους μας και να νιώθουμε καλά για τη ζωή», προσθέτει.

Τι είναι η ψυχική δυσφορία;

Όσον αφορά τα αντίθετα, η  ψυχική δυσφορία και το θετικό στρες είναι τα δυο άκρα. Σε αντίθεση με το θετικό άγχος, η ψυχική δυσφορία μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε συναισθηματικά φορτισμένοι επειδή οι πόροι σας (σωματικά, διανοητικά, συναισθηματικά) είναι ανεπαρκείς για να ικανοποιήσουν τις σωματικές και ψυχικές σας απαιτήσεις.
Ο επαγγελματίας σύμβουλος Casey Lee, MA, λέει ότι αυτός ο τύπος αρνητικού στρες μπορεί να οδηγήσει σε άγχος, κατάθλιψη και μείωση της απόδοσης.

Τι κάνει το θετικό στρες, θετικό;

«Το θετικό άγχος παράγει θετικά συναισθήματα, ικανοποίησης, ενθουσιασμού και ευεξίας», αναφέρει η Lee. Εξηγεί ότι το θετικό άχγος  είναι καλό, επειδή μας βοηθάει να αισθανθούμε σίγουροι, επαρκείς και μας βοηθάει να αντιμετωπίζουμε τις συναισθητικές προκλήσεις  που προκαλούνται από το στρες. Η ψυχολόγος Dr. Kara Fasone υποστηρίζει ότι το ευάχγος μας βοηθάει να προκαλέσουμε τον εαυτό μας, χωρίς να ξοδέψουμε όλες μας τις δυνάμεις. Αυτός ο τύπος άγχους σάς δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθείτε σε τρεις τομείς:

Συναισθηματικά: το θετικό άγχος μπορεί να οδηγήσει σε θετικά συναισθήματα ικανοποίησης, έμπνευσης, κινήτρων και ροής.

Ψυχολογικά: το θετικό άγχος μας βοηθά να οικοδομήσουμε την αυτο-αποτελεσματικότητα, την αυτονομία και την ανθεκτικότητά μας.

Σωματικά: το θετικό άγχος μας βοηθά να χτίσουμε το σώμα μας (π.χ., ολοκληρώνοντας μια δύσκολη προπόνηση).

Μερικά παραδείγματα του  θετικού στρες

Μπορείτε να βρείτε θετικό στρες σε όλους τους τομείς της ζωής σας. Από την εργασία και τις διαπροσωπικές σχέσεις έως τις σχέσεις σπιτιού και οικογένειας, οι ευκαιρίες να βιώσετε θετικό άγχος είναι άφθονες.

Η Fasone μοιράζεται μερικούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να δείτε το  θετικό στρες να εμφανίζεται στη ζωή σας:

Θετικό στρες στην εργασία

Ένα παράδειγμα στην εργασία είναι να αναλάβετε ένα νέο πρότζεκτ που σας ενθαρρύνει να αξιοποιήσετε τα υπάρχοντα πλεονεκτήματα σας και απαιτεί να βελτιώσετε τις υπάρχουσες δεξιότητες ή να μάθετε νέες.
Τα πρότζεκτ που σχετίζονται με την δουλειά θα αυξήσουν το θετικό σας άγχος, μόνο εάν αποτελούν πρόκληση. Εάν, όμως, οι προθεσμίες είναι αυστηρές και ταυτόχρονως τρέχετε και αλλά πρότζεκτ ή εργάζεστε με μια τοξική ομάδα, είναι πιθανόν να καταλήξετε να νιώθετε ψυχολογικά πιεσμένοι και τα αποτελέσματα να είναι αρνητικά. 

Θετικό στρες στα προσωπικά ενδιαφέροντα

Η στοχοθεσία σε ό,τι αφορά τα προσωπικά σας ενδιαφέροντα αποτελεί άλλη μια πηγή θετικού άγχους. Ως άνθρωποι, έχουμε έμφυτη την ικανότητα της μάθησης. Η εκμάθηση νέων πραγμάτων μπορεί να είναι δύσκολη.  Και φυσικά τα αρχικά αποτελέσματα δεν είναι πάντα επιτυχημένα. 
Υπάρχει συνήθως ένα  στάδιο μάθησης όπου στην αρχή θα αποτύχετε. Μαθαίνετε από αυτά τα λάθη. Καθώς αρχίζετε να βλέπετε μικρές νίκες, ενισχύετε το κίνητρο σας να μαθαίνετε και να βελτιώνεστε.

Θετικό στρες και ταξίδια

Το ταξίδι είναι εγγενώς αγχωτικό, ειδικά όταν εξερευνείς ένα μακρινό μέρος, με διαφορετική γλώσσα και έθιμα. Ταυτόχρονα βυθίζεστε σε ένα νέο κόσμο, με διαφορετικές γεύσεις να απολαύσετε, νέα μέρη να εξερευνήσετε και μια ολόκληρη κουλτούρα να γνωρίσετε. Αν και αγχωτικό, το ταξίδι είναι μια εμπειρία που μπορεί να σας ανοίξει τα μάτια αν το δείτε ως κάτι θετικό. 

Διάβασε ακόμα:

Στρες στο γραφείο; 3 τεχνικές για να το κρατήσεις μακριά από το σπίτι

Πώς να μειώσεις το άγχος εύκολα και γρήγορα

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΕΥΕΞΙΑ//

Το «καλό» και το «κακό» στρες. Εσύ ποιο έχεις στη ζωή σου;

ΕΥΕΞΙΑ//

Μάθε να ελέγχεις το στρες σου – 3 τρόποι που δουλεύουν πάντα

THRIVING BUSINESS//

Ο οδηγός για την καταπολέμηση του εργασιακού στρες και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης