ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Επιστροφή στην κανονικότητα: Μια ευκαιρία ζωής για μια νέα αρχή

Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, η πανδημία άλλαξε τις ζωές μας. Κατά πάσα πιθανότητα, δεν υπάρχει άνθρωπος που δεν επηρεάστηκε, σε κάποιον βαθμό, από όλα αυτά που έγιναν τους περασμένους 14-15 μήνες. Βλέποντας το φως στην άκρη του τούνελ, αξίζει κανείς να αναρωτηθεί: τι γίνεται από εδώ και πέρα, στην «επόμενη μέρα», στην επιστροφή στην «κανονικότητα»;

Κάποια στοιχεία από εκείνες τις «παλιές καλές μέρες», πριν από την πανδημία και τα lockdown, ίσως να ήταν πραγματικά καλά και κάποια από αυτά να μας λείπουν. Κατά πάσα πιθανότητα, όμως, δεν ήταν όλα τέλεια και υπήρχαν και εκείνα τα οποία καλούμασταν να «ανεχτούμε».

Είτε ήταν αυτό μια επιχειρηματική δραστηριότητα που δεν μπορούσε να αποδώσει, μια θέση εργασίας που δεν μας προσέφερε όσα ζητούσαμε, φιλίες και σχέσεις που δεν έβγαζαν πουθενά και δημιουργούσαν προβληματισμό, στη ζωή κάθε ανθρώπου θα υπήρχαν σημεία που διατηρούσε – είτε από συνήθεια, είτε από ανάγκη, είτε για τους δικούς του λόγους.

Καθώς, όλοι, αναμένουμε την ημέρα μετά την πανδημία, αξίζει κανείς να αναρωτηθεί: θέλω την ζωή μου πίσω όπως ήταν πριν από την πανδημία, θέλω να επιστρέψω σε αυτό που υπήρχε, ή υπάρχουν πτυχές που πρέπει να τις αφήσω και άλλες, που απέκτησα μέσα στα lockdown, να τις κρατήσω; Για πολλούς, υπάρχουν. Για παράδειγμα, 1 στους 3 μπορεί να παραιτηθεί εάν κληθεί να επιστρέψει στο γραφείο.

Όπως σημειώνει, σε άρθρο του, ο καθηγητής του Harvard, Arthur C. Brooks, «πριν την πανδημία, μπορεί να λέγατε «μου αρέσει η δουλειά μου» και «η κοινωνική μου ζωή». Ίσως το εννοούσατε, ίσως όχι. Οι κοινωνικοί επιστήμονες έχουν αποδείξει ότι οι περισσότεροι ψεύδονται, ακόμη και στον εαυτό τους. Ήταν σίγουρα βολικό να πεις ότι η ζωή σου σε έκανε ευτυχισμένο. Άλλωστε, οι άνθρωποι που έχουν μη δημοφιλείς απόψεις τις κρατούν συνήθως ιδιωτικές ή «ζουν ένα ψέμα»».

«Εάν οι σχέσεις, η δουλειά και η ζωή σας έχουν διαταραχθεί από την πανδημία, οι εβδομάδες και οι μήνες πριν από την πλήρη επιστροφή στην κανονικότητα δεν πρέπει να χαθούν. Πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία για να τα ξεκαθαρίσετε με τον εαυτό σας – για να παραδεχτείτε ότι δεν ήταν όλα τέλεια πριν». Και ο ίδιος, ως παράδειγμα, αναφέρεται και σε μια ιδιαίτερη ιστορία.

Πριν από πολλά χρόνια, γνώρισε μια κοπέλα που είχε βρεθεί σε ένα πολύ σοβαρό τροχαίο, από το οποίο τραυματίστηκε στο κεφάλι. Υπέφερε από μια περίοδο ολικής αμνησίας, ακολουθούμενη από μήνες ανάρρωσης. Όταν επανήλθε, δεν ήταν ποτέ ξανά η ίδια: Οι οικογενειακές της σχέσεις εξασθένησαν, έκοψε φίλους και βρήκε νέους, μετακόμισε στην άλλη πλευρά του κόσμου, τα ενδιαφέροντα και τα γούστα της άλλαξαν. Έγινε πιο κοινωνική. δεν νοιαζόταν πλέον για το τι σκέφτονταν οι άλλοι για αυτήν.

Οι γονείς της απέδιδαν πάντα αυτές τις σημαντικές αλλαγές στο «χτύπημα στο κεφάλι». Αλλά η ίδια τόνιζε με κάθε τρόπο ότι, όχι, ο τραυματισμός δεν είχε καμία σχέση. Αντίθετα, ήταν ο χρόνος της ανάκαμψης, μακριά από τις συνήθεις ρουτίνες, που έβαλε μια τελεία στην προηγούμενη ζωή της. Είχε μια μοναδική ευκαιρία να αξιολογήσει τις προτεραιότητές της και αποφάσισε να μην δεχθεί τίποτα από το χθες ως δεδομένο, χτίζοντας από την αρχή. Και έτσι, έλεγε, ήταν ευτυχισμένη για πρώτη φορά στη ζωή της.

Μια τέτοια ευκαιρία, μπορεί να αποτελεί για περισσότερους ανθρώπους η πανδημία. Πολλοί έχουν την ευκαιρία να κάνουν κάτι παρόμοιο, να ξαναδούν την προπανδημική ζωής τους, την δουλειά που έκαναν, το που αφιέρωναν τον χρόνο τους κτλ, και να αποφασίσουν τι θέλουν να κρατήσουν από όλα αυτά. Και παράλληλα, να δουν και ποιες αλλαγές που ήρθαν μέσα στα lockdown ήταν τελικά θετικές και αξίζει να παραμείνουν.

Ιδού πως μπορεί κάποιος να το κάνει αυτό, σε τρία βήματα:

  1. Φτιάξτε έναν πίνακα: Σε ένα κομμάτι χαρτί, σχεδιάστε έναν πίνακα δύο προς δύο, όπου οι στήλες είναι αυτά που σας αρέσουν και δεν σας αρέσουν, και οι σειρές είναι το πριν και το μετά την πανδημία. Ο προβληματισμός σχετικά με το τι λειτούργησε και τι όχι για εσάς, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της πανδημίας, είναι το απαραίτητο πρώτο βήμα για να αποφασίσετε πως θέλετε να είναι η δική σας επιστροφή στην «κανονικότητα».
  2. Αποφασίστε τι θα αφήσετε στο παρελθόν: Θα πρέπει τώρα να έχετε μια αρκετά λεπτομερή λίστα καταστάσεων πριν και μετά την πανδημία. Το επόμενο βήμα, σύμφωνα με τον Brooks, είναι να αναρωτηθεί κάποιος ποιες πτυχές τις προπανδημικής ζωής πρέπει να αφήσει πίσω. «Αν και δεν είναι εφικτό για όλους, για μερικούς μπορεί να έχει νόημα να αρχίσουν να αναζητούν μια νέα δουλειά κάπου που θα προτιμούσατε να ζουν. Με τους ανθρώπους, μπορεί να είναι πιο δύσκολο. Στην πραγματικότητα, όμως, όλοι έχουμε σχέσεις που δεν είναι αμοιβαία επωφελείς, στην εργασία και αλλού».
  3. Αποφασίστε τι θα πάρετε στο μέλλον: Βρείτε τα πράγματα που σας άρεσαν μέσα στην πανδημία και θα χάσετε μετά την επιστροφή στην κανονικότητα. Ίσως να κάνατε πολλά ταξίδια προηγουμένως και τελικά να σας αρέσει να εργάζεστε από το σπίτι. Ίσως να διαβάσετε πολλά βιβλία, να ξεκινήσατε να μαγειρεύετε, να βρήκατε ένα άλλο χόμπι, να εντοπίσατε κάτι που θα μπορούσατε να κάνετε επαγγελματικά. Κάντε τα, κρατήστε τα, διατηρήστε τα στη ζωή σας.

Όλοι αναζητούν την επιστροφή στην κανονικότητα. Αλλά αυτή η επιστροφή δεν χρειάζεται να σημαίνει και επιστροφή σε συνθήκες που δεν λειτουργούσαν, αφήνοντας πίσω εκείνα που έφεραν αποτελέσματα μέσα στα lockdown και τους περιορισμούς.

Αρχική δημοσίευση από τον Χρήστο Κοτσακά στο epixeiro.gr

Διάβασε ακόμα:

Υπάρχει η ευτυχία; Σίγουρα στη Φινλανδία!

Πώς να σταματήσεις να κάνεις αυθόρμητες αγορές και να αρχίσεις να ξοδεύεις τα χρημάτα σου με ενσυνειδητότητα

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Οι βραδινές συνήθειες που πρέπει να αλλάξεις

ΠΡΟΣΩΠΑ//

Άλκηστις Αγιωργίτη: «Η Aρχαία Eλληνική Φιλοσοφία Δίνει Λύση Σε Πολλά Σύγχρονα Προβλήματα»

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Φιλίες μετά τα 50

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης