ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Είναι σημαντικό να προσέχεις τον εαυτό σου – Το πλάνο για να το πετύχεις

Το αξίζεις και πρέπει να το κάνεις. Δες πώς.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Πώς να θέσεις ως προτεραιότητα εσένα.
-Τι είναι αυτό που ενδεχομένως σε κρατάει πίσω.


Στο συγκεκριμένο άρθρο, θα δούμε όλους τους τρόπους με τους οποίους η ίδια η κουλτούρα μας, μας διδάσκει πώς να αντισταθούμε στο γήρας. Πρέπει ωστόσο να αναλογιστούμε, μήπως το να μεγαλώνουμε, μας βοηθάει να γίνουμε καλύτεροι και να βρούμε τον εαυτό μας, την ισορροπία μας αλλά και το να ζήσουμε τα καλύτερά μας χρόνια. Και μήπως το να φροντίζουμε οι ίδιοι τον εαυτό μας, είναι αναγκαίο ώστε να συμβούν όλα τα παραπάνω;

Όσο μεγαλώνουμε και βιώνουμε αλλαγές στη ζωή μας, βρισκόμαστε μπροστά στις προφανείς επιλογές: Είτε να παραδεχτούμε ότι μεγαλώνουμε, με ό,τι και αν συνεπάγεται αυτό είτε να αποφεύγουμε να το παραδεχτούμε, με τα ρίσκα που αυτό φέρνει μαζί. Με το να δουλεύουμε με τον εαυτό μας, με το ότι μεγαλώνουμε και με το να ζούμε κάθε μέρα ξεχωριστά, τότε αυτά που κερδίζουμε είναι το κουράγιο, η δύναμη και η κατανόηση που χρειαζόμαστε ώστε να ξεπεράσουμε όλα τα εμπόδια. Μερικοί θα πουν μάλιστα πως όλα αυτά, μας βοηθούν να ζήσουμε περισσότερο αλλά και καλύτερα.

Όπως σε πολλά πράγματα στη ζωή μας, ο τρόπος σκέψης είναι το παν. Με το να μαθαίνεις να «αγκαλιάζεις» τον εαυτό σου ανά τα χρόνια θα δεις ότι είσαι πιο συμπονετικός, πιο υπομονετικός, πιο καλός και σίγουρα με περισσότερο χιούμορ και έτσι, θα λάμψεις.

Πολλές φορές οι δυσκολίες που βιώνουμε, είναι οι καλύτεροι δάσκαλοι. Όσο πιο πολύ στρέφουμε την προσοχή μας στα θετικά μας σημεία, τόσο βρίσκουμε το κουράγιο να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και τις δυσκολίες που συναντάμε. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό για όσους μεγαλώνουν παιδιά, ή προσέχουν τους ηλικιωμένους γονείς τους ή όποιο μέλλον της οικογένειάς τους χρειάζεται βοήθεια.

Με το να έχουμε ένα πλάνο φροντίδας για τον εαυτό μας και να αποφεύγουμε αυτό που εγώ λέω «Caregiving Fatigue Syndrome (CFS)»- τότε ξεκινάμε πραγματικά να λάμπουμε.

Ο πολύ καλός μου φίλος Dr. Spencer Johnson, που έγραψε το Who Moved My Cheese?, κατάλαβε ότι το να λέμε «όχι», το να χαλαρώνουμε και το να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, μπορεί να είναι δύσκολο. Για αυτό έγραψε το One Minute for Yourself. Χρόνια αργότερα, ο ίδιος με ενέπνευσε ώστε να γράψω το The Self-Care Handbook, που πλέον είναι ένα ολόκληρο πρόγραμμα με επαγγελματίες στον τομέα της υγείας, των οικονομικών, της νομικής κτλ. που μας διδάσκουν πως να αποφορτιζόμαστε από την καθημερινότητα και από όλα αυτά που μας κουράζουν και πώς να επαναφορτιζόμαστε.

Μπορεί να έχεις περάσει χρόνια ολόκληρα με το να θυσιάζεσαι για τους υπόλοιπους. Πολλοί από εμάς είμαστε οικογενειακοί ήρωες, γιατροί ακόμα και «Άγιοι» για ορισμένα μέλη της οικογένειάς μας που μας είχαν ανάγκη. Το να φροντίσουμε όμως τον εαυτό μας όσο μεγαλώνουμε, μπορεί να είναι όσο δύσκολο ήταν να φροντίσουμε τα παιδιά μας όταν ήταν μικρά. Οι ανάγκες τους ήταν τόσο εξοντωτικές, αλλά έπρεπε να τις ικανοποιήσουμε.

Από την άλλη ο τρόπος που έχεις μάθει να λειτουργείς ανά τα χρόνια, δεν είναι κάτι εύκολο να αλλάξει. Παρόλα αυτά, με την κατάλληλη καθοδήγηση όλα είναι δυνατά και παρακάτω θα βρεις ορισμένους πιθανούς «saboteurs» που σε κρατούν πίσω από την φροντίδα του εαυτού σου.

Δοκίμασε να απαντήσεις τις παρακάτω ερωτήσεις με πλήρη ειλικρίνεια.

Λες συνεχώς δικαιολογίες;

Οι δικαιολογίες, ενδέχεται να είναι στην κορυφή της λίστας σου όταν δεν κάνεις όσα πρέπει για τον εαυτό σου. Πάρε ένα μόνο λεπτό και κάνε stretching. Bγάλε μια βόλτα τον σκύλο σου. Άκου ένα τραγούδι που αγαπάς. Αντικατάστησε τις δικαιολογίες σου με μικρές πράξεις που δείχνουν στον εαυτό σου ότι τον αγαπάς.

Είσαι σε μια σχέση που σε πιέζει και σε δυσκολεύει να φροντίσεις τον εαυτό σου;

Πολλοί νιώθουν ότι είναι εγκλωβισμένοι σε σχέσεις που δεν βγάζουν πουθενά. Σε τέτοιου είδους σχέσης, το να φροντίζεις τον εαυτό σου φαντάζει συχνά σαν απειλή. Αν νομίζεις ότι καθήκον σου είναι να φροντίζεις αιωνίως τους άλλους και η προσωπική σου φροντίδα δεν χωράει πουθενά τότε ίσως πρέπει να αναρωτηθείς αν είσαι εσύ τελικά αυτός που επιτρέπεις στους άλλους να σε «κακομεταχειρίζονται».

Δεν παίρνεις ποτέ την κατάσταση στα χέρια σου γιατί νιώθεις ενοχή, ντροπή ή φόβο;

Είναι εύκολο για εσένα να νιώθεις ένοχος; Αυτό μπορεί να είναι αλήθεια όταν κάποιος στο περιβάλλον σου αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα, και νιώθεις υπεύθυνος για αυτό. Μπορεί να κατηγορείς τον εαυτό σου όταν κάτι δεν πάει καλά και να νιώθεις άσχημα όταν νιώθεις χαρούμενα συναισθήματα. Όλα αυτά τα αρνητικά συναισθήματα, ενδέχεται να σε κρατούν πίσω από το να φροντίσεις τον εαυτό σου γιατί νομίζεις πως δεν σου αξίζει. Μάζεψε τα κομμάτια σου και ανασυγκροτήσου. Φυσικά αξίζεις το καλύτερο, όπως όλοι μας.

Νιώθεις ότι δεν αξίζεις μια καλύτερη ζωή;

Πολλές φορές μπορεί να νιώσεις ότι δεν αξίζεις την αγάπη, την φροντίδα, την στοργή. Η ιδέα του να πάρεις λίγο χρόνο για εσένα σου φαίνεται αδιανόητη. Ενδέχεται επίσης να έχεις μεγαλώσει έτσι ώστε να θεωρείς ότι είναι καθήκον σου να ικανοποιείς τις ανάγκες τον άλλων και όχι τις δικές σου. Ή μπορεί όσο μεγάλωνες να νόμιζες ότι δεν είσαι αρκετός, ότι δεν σου αξίζει το καλύτερο. Έτσι, ο χρόνος που περνάς μέσα στην ημέρα με τις σκέψεις σου, είναι γεμάτος αρνητισμό και μιζέρια. Βάλε φρένο τώρα, όσο είναι καιρός.

Περιμένεις πάντα να είσαι ο καλύτερος σε όλα;

Το να τρέχεις για όλα και να περιμένεις να τα κάνεις όλα το ίδιο άψογα, είναι ουτοπικό. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να εξοντωθείς και να πάθεις burnout ή/ και άλλες ψυχοσωματικές ασθένειες. Όπως μου θυμίζει συχνά ο γαμπρός μου: «Μην αφήσεις το τέλειο να γίνει ο εχθρός του καλού»!

Μήπως σε κρατάει πίσω ο φόβος του να χάσεις την δύναμή σου ή το status σου;

Ορισμένες κουλτούρες και οικογένειες, χαρακτηρίζουν την φροντίδα για τον εαυτό μας ως σημάδι αδυναμίας. Όταν επιτρέψεις στους φόβους σου να επηρεάσουν τις αποφάσεις σου, τότε εκείνες δεν θα είναι σωστές. Βγες από τα όρια σου και άσε τους φόβους σου στο παρελθόν. Μην τιμωρείσαι και μην υιοθετείς πρακτικές που σε αποτρέπουν από το να κοιμάσαι και να τρως σωστά και που σε σπρώχνουν στο να δουλεύεις περισσότερες ώρες από όσο πρέπει. Μην αφήσεις τον φόβο του να χάσεις το status σου, να σε οδηγήσει στο να χάσεις την υγεία σου.

Βιώνεις κάποιου είδους αυτοτιμωρία ή γενικά δυσκολεύεσαι να σε συγχωρείς;

Μπορεί να μην είναι εύκολο να το παραδεχτείς αλλά μήπως τα έχεις βάλει με τον εαυτό σου; Μήπως εσύ είσαι ο χειρότερος εχθρός σου; Πάρε λίγο χρόνο και αξιολόγησε τι σε εμποδίζει από το να φροντίσεις ο ίδιος τον εαυτό σου. Μετά, φρόντισε να εξαλείψεις αυτές σου τις τάσεις.

Το να θέσεις ως προτεραιότητα τον εαυτό σου και να απομακρύνεις τους «saboteurs» που σε κρατούν πίσω, είναι μια διαδικασία που θέλει δουλειά και αφοσίωση. Βγες από την δική σου comfort zone και υιοθέτησε νέες συνήθειες που σου κάνουν καλό. Το αξίζεις και θα το κάνεις.

Διάβασε ακόμα:

Ο Μικρός Σαμποτέρ Μέσα Σου

Θα ζήσεις ή θα αποδείξεις;

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Γιατί πρέπει να γιορτάζουμε τις ατέλειες μας

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Οι 8 τρόποι που θα σε βοηθήσουν να βελτιώσεις τις σχέσεις σου με τους γύρω σου

COVID-19//

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: πότε και πώς να πλένουμε σωστά τα χέρια μας

Thrive Global
Μην επιτρέπεις ποτέ το μέλλον να σε προβληματίζει. Θα το αντιμετωπίσεις, αν πρέπει, με τα ίδια όπλα της λογικής που σε εξοπλίζουν σήμερα εναντίον του παρόντος.

- Μαρκος Αυρηλιος

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης