ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Digital Wellness στην εργασία και ο ρόλος του εργοδότη στην εποχή της πανδημίας

Οι πολλές ώρες εργασίας και η ακόλουθη επιτυχία φέρνουν συνήθως χαρά, συχνά όμως φέρνουν και συναισθήματα εξουθένωσης λόγω της έλλειψης χρόνου για την προσωπική ζωή. Ειδικά όσοι δουλεύουν σε τομείς που η διαρκής συνδεσιμότητα είναι απαραίτητη περνούν καθημερινά πολλές ώρες μπροστά από κάποια οθόνη.

Τον τελευταίο χρόνο, κατά τη διάρκεια του lockdown, φαίνεται ότι η κατάσταση έχει χειροτερέψει αρκετά, καθώς τα όρια μεταξύ της προσωπικής και της επαγγελματικής ζωής έχουν γίνει δυσδιάκριτα, δεδομένου ότι οι περισσότερες δραστηριότητες γίνονται πλέον online.

Πώς η υπερβολική συνδεσιμότητα μας επηρεάζει αρνητικά;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας διάφοροι χώροι του σπιτιού μετατράπηκαν σε γραφεία και ο προσωπικός χρόνος άρχισε να επηρεάζεται σημαντικά. Ο προσωπικός και ο επαγγελματικός χρόνος δαπανάται μπροστά από τις οθόνες και το ζήτημα της ισορροπίας στην ψηφιακή μας ζωή αποτελεί τελευταία έγνοια. Νέες ανησυχίες φαίνεται ότι προκύπτουν αυτό το διάστημα, όπως η αναζήτηση στο Google που αυξήθηκε κατά 300% και αναφέρεται στο ερώτημα: «Πώς να έχω καλύτερη συγκέντρωση».

Αυτό επιβεβαιώνει τα ευρήματα των ερευνών ότι η υπερβολική χρήση των οθονών επηρεάζει τη συγκέντρωση, την αποδοτικότητα και δημιουργεί μια σειρά από σωματικές παθήσεις που επηρεάζουν την καθημερινότητα. Ενδεικτικά, έχει συνδεθεί με μυοσκελετικά προβλήματα (λόγω της σύνδεσης της με την καθιστική ζωή), οφθαλμολογικά προβλήματα αλλά και ψυχολογικές συνέπειες όπως οι δυσκολίες στην διάθεση των ανθρώπων.

Η τεχνολογία μας δίνει μια σειρά από οφέλη, όπως την ευελιξία να εργαστούμε από όπου θέλουμε μέχρι το να μπορούμε να συνδεθούμε άμεσα με όλο τον κόσμο. Η υπερβολική όμως χρήση της μπορεί να μας φέρει τα αρνητικά αποτελέσματα.

Πώς μπορεί ο εργαζόμενος να ανταπεξέλθει σε αυτή την παράξενη συνθήκη της πανδημίας;

Από τη στιγμή που δεν μπορεί να αποφευχθεί η εργασία από το σπίτι, κάποια βασικά βήματα που μπορούμε να κάνουμε για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στη νέα καθημερινότητα είναι:

  • Να μην χρησιμοποιούμε το κρεβάτι ως γραφείο, παίρνοντας το laptop μαζί μας. Στην αρχή του remote working μπορεί να φαινόταν ως ενδιαφέρουσα προοπτική αλλά στην πορεία, όσοι το δοκίμασαν, ξέρουν ότι δεν είναι αποδοτικό. Το υπνοδωμάτιο είναι σημαντικό να αποτελεί ένα χώρο χαλάρωσης και ξεκούρασης. Αν συνδέσουμε ένα στρεσογόνο παράγοντα, όπως είναι η δουλειά, με τον χώρο που κοιμόμαστε αναμφίβολα δεν θα μπορέσουμε να αποσυμπιεστούμε. Γενικότερα, είναι σημαντικό να «κρατάμε» τον χώρο που κοιμόμαστε μακριά από τις οθόνες μας, καθώς η αποσύνδεση μας για κάποια ώρα πριν τον ύπνο βοηθάει στην καλύτερη ποιότητα του.
  • Να δοκιμάσουμε να έχουμε έναν χώρο στο σπίτι μας που θα καθόμαστε αποκλειστικά για να εργαζόμαστε. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι μια γωνιά του σπιτιού με ένα τραπέζι και μια καρέκλα όπου θα ξέρουμε ότι εκεί εργαζόμαστε. Μας βοηθάει να κρατάμε μια σταθερή ρουτίνα και να προσομοιάζουμε το χώρο εργασίας μας.
  • Να μιλάμε καθημερινά με τους συναδέλφους μας. Η επικοινωνία στο χώρο εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα αποδοτικότητας. Ας προσπαθήσουμε να αποφύγουμε την γραπτή επικοινωνία μέσα από όλες τις εφαρμογές Instant Messaging (όπως το slack κτλ) και ας προσπαθήσουμε να το αντικαταστήσουμε με ένα γρήγορο τηλεφώνημα ή μια γρήγορη βόλτα για όσους μένουν πιο κοντά μας. Θα μας βοηθήσει να γίνουμε πιο δημιουργικοί και παραγωγικοί.
  • Να κάνουμε συχνά διαλείμματα εκτός της οθόνης. Μπορεί να είναι από το να βγούμε στο μπαλκόνι μέχρι να πάμε μια βόλτα γύρω από το σπίτι μας.

Ο ρόλος του εργοδότη στην ψηφιακή εξουθένωση

Η ψηφιακή ισορροπία δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την προσωπική προσπάθεια του εργαζόμενου αλλά είναι απαραίτητη η υποστήριξη από τον εργοδότη.

Σύμφωνα με την έρευνα του Wiley Beyond, περισσότερο από το 83% των εργαζομένων αναζητούν καθοδήγηση από τους εργοδότες τους για την πίεση που νιώθουν με την εργασία εξ αποστάσεως (remote work).

Οι εργοδότες είναι απαραίτητο να υποστηρίξουν και να προμηθεύσουν του εργαζομένους τους με τα κατάλληλα εργαλεία και να τους προσφέρουν ερεθίσματα και εναλλακτικές επιλογές για να βρουν την ισορροπία. Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό κατά τη διάρκεια αποφυγής συνωστισμού όπου τα οργανωμένα meet ups δεν επιτρέπονται;

Μπορούν να προσφέρουν προγράμματα wellness, εκγύμνασης του μυαλού και του σώματος αλλά και να ενισχύσουν την offline επικοινωνία μεταξύ τους. Μια βόλτα σε ένα κεντρικό πάρκο της πόλης, ή μικρές συναντήσεις ανά τμήματα, τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας μπορούν να φέρουν κοντά τους εργαζόμενους και να νιώσουν και πάλι ότι είναι μέρος μιας ομάδας. Οι προτροπές για να τηρηθούν συγκεκριμένες ώρες online εργασίας και η αποφυγή αποστολής email και μηνυμάτων εκτός των ωρών εργασίας που έχουν συμφωνηθεί φέρνουν πάντα θετικά αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, η συζήτηση και καθοδήγηση προσφέρει την αίσθηση ασφάλειας στους εργαζομένους, ώστε να επιτύχουν τους στόχους που έχουν θέσει.

Αρχική δημοσίευση από τη Βανέσα Ματσούκα στο epixeiro.gr.

Διάβασε ακόμα:

Καριέρα ή προσωπική ζωή; Πώς να βρεις τη χρυσή τομή

Συγκέντρωση, αποδοτικότητα και άλλα θύματα της πανδημίας

Ίσως σε ενδιαφέρει…

THRIVING MIND//

Επαφή με τη φύση: Πώς και γιατί μειώνει το στρες

COVID-19//

COVID -19: Ναι στην άσκηση με τον σωστό τρόπο

THRIVING BUSINESS//

Ο οδηγός για την καταπολέμηση του εργασιακού στρες και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης