ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Χαμηλές Οι Επιδόσεις Των Ελλήνων Μαθητών. Γιατί Όμως;

Νέα έρευνα ρίχνει φως στους παράγοντες που σχετίζονται με τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών.


Στα επόμενα τρία λεπτά θα μάθεις:


-Οι μαθητές ιδιωτικών ή δημόσιων σχολείων τα πηγαίνουν καλύτερα;
-Τα πέντε κριτήρια για καλύτερες σχολικές επιδόσεις.


Εσύ μπορεί να ονειρεύεσαι ότι ο κάθε Έλληνας προορίζεται για το Harvard, όμως η αλήθεια μάλλον απέχει από αυτήν την πεποίθηση για την πλειοψηφία των Ελλήνων μαθητών. Ήξερες για παράδειγμα ότι οι Έλληνες μαθητές βαθμολογούνται σε τρία γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) κάτω από τον μέσο όρο; Ότι η επίδοσή τους είναι χειρότερη από σχεδόν όλες τις χώρες της Ε.Ε.; Και ότι ο μέσος 15χρονος Έλληνας μαθητής έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες του μέσου 12χρονου μαθητή από τη Σιγκαπούρη; Και ότι γενικά οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών τα τελευταία χρόνια είναι αντίστοιχη με αυτήν των μαθητών στη Χιλή, στη Σλοβακία και στη Βουλγαρία;

Ποιος τα επιβεβαιώνει όλα αυτά; Η νέα μελέτη της διαΝΕΟσις που ανέλυσε τα αποτελέσματα της διεθνούς εκπαιδευτικής έρευνας PISA 2015 (τα πιο πρόσφατα πλήρη δεδομένα που είναι διαθέσιμα), παρέχοντας σημαντικές πληροφορίες για τους Έλληνες μαθητές. Μεταξύ άλλων, η ομάδα ερευνητών, με την επιμέλεια της Επίκ. Καθηγήτριας του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Χρύσας Σοφιανοπούλου (είναι η εθνική συντονίστρια του PISA στη χώρα μας), αναδεικνύει τους παράγοντες που σχετίζονται περισσότερο με τις χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, καταλήγοντας σε σημαντικά συμπεράσματα.

Τι είναι το PISA
Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα PISA (“Programme for International Student Assessment”) διενεργείται κάθε τρία χρόνια στις 35 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και σε δεκάδες άλλες χώρες-εταίρους. 

Έχει ως σκοπό να αξιολογήσει το αν και κατά πόσο μαθητές που πλησιάζουν προς το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσής τους έχουν αποκτήσει τις γνώσεις και τις ικανότητες για να συμμετάσχουν αποτελεσματικά στις σύγχρονες κοινωνίες και να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής.

Η χώρα μας συμμετέχει στο πρόγραμμα από το 2000 -από τότε δηλαδή που ξεκίνησε ο θεσμός. Σε αυτήν την παγκόσμια αξιολόγηση των μαθητών με κοινά θέματα και κοινή μεθοδολογία (στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου, στις φυσικές επιστήμες και σε άλλα θέματα) στην τελευταία αξιολόγηση που διεξήχθη το 2015 συμμετείχαν περίπου 5.500 15χρονοι μαθητές από όλη την Ελλάδα. Τι έδειξαν όμως τα νούμερα όσoν αφορά στις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών; 

Τι αποκαλύπτουν τα νούμερα για τους Έλληνες μαθητές

Τα ευρήματα για τους μαθητές της χώρας μας δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. 
Στις φυσικές επιστήμες οι μαθητές όλων των χωρών του ΟΟΣΑ βαθμολογήθηκαν κατά μέσο όρο με 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές πήραν κατά μέσο όρο 455 μονάδες. Στην κατανόηση κείμενου ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ ήταν επίσης 493 μονάδες. Οι Έλληνες μαθητές εκεί πήραν 467. Τέλος στα μαθηματικά ήταν 490 μονάδες όπου οι Έλληνες πήραν 454.

Τι άλλο όμως αποκαλύπτουν τα νούμερα για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών; 

  • Λιγότερο από 1% των Ελλήνων μαθητών είναι στην ανώτερη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. 
  • 1 στους 5 Έλληνες μαθητές είναι στην κατώτερη κατηγορία και στα τρία γνωστικά αντικείμενα. 
  • Μόνο το 2,1% των Ελλήνων 15χρονων πετυχαίνει την επίδοση που τους κατατάσσει στις ανώτερες βαθμίδες στις φυσικές επιστήμες, ενώ το ποσοστό των μαθητών πολύ χαμηλών επιδόσεων στη χώρα μας είναι πάρα πολύ υψηλό.
  •  Το 32,7% των μαθητών στις φυσικές επιστήμες, το 27,3% στην κατανόηση κειμένου και το 35,8% στα μαθηματικά δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν ούτε στα πιο απλά προβλήματα.

Οι 5 παράγοντες που σχετίζονται με την καλύτερη επίδοση των μαθητών


Αναλύοντας τα αποτελέσματα του PISA στις έρευνες που έγιναν στους μαθητές και στους διευθυντές των σχολείων, η έρευνα εντόπισε μεταξύ άλλων και κάποιους παράγοντες που σχετίζονται με την επίδοση των μαθητών. Σταχυολογώντας ενδεικτικά φαίνεται ότι ρόλο στην καλύτερη επίδοση των μαθητών παίζουν:

Τα χρόνια προσχολικής αγωγής

Μαθητές που είχαν λάβει προσχολική αγωγή για πολλά χρόνια πριν ξεκινήσουν το σχολείο, πετυχαίνουν καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο, ή από αυτούς που είχαν λιγότερα χρόνια προσχολικής αγωγής.

Η φοίτηση σε ιδιωτικό σχολείο

Οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων έχουν σημαντικά καλύτερη επίδοση (520) από τους μαθητές δημόσιων σχολείων (452) στις φυσικές επιστήμες και τον μέσο όρο (455). Το 9,2% των Ελλήνων μαθητών ιδιωτικών σχολείων πετυχαίνουν εξαιρετικά υψηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες. Μόνο το 1,8% των μαθητών των δημοσίων πετυχαίνουν αντίστοιχες επιδόσεις.

Το χρήμα… 

Οι μισοί «μη προνομιούχοι» ως προς το οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τους υπόβαθρο μαθητές πετυχαίνουν πολύ κακή επίδοση και κατατάσσονται στην κατώτερη κατηγορία κατάταξης. Μόνο το 18% των Ελλήνων «μη προνομιούχων» μαθητών κατατάσσονται στο ανώτατο 25% των επιδόσεων του PISA.

Το φροντιστήριο σε μικρές μόνο ομάδες

H παρακολούθηση εξωσχολικών μαθημάτων φαίνεται ότι δε σχετίζεται ιδιαίτερα με τις επιδόσεις των μαθητών στην PISA. Ίσα ίσα, μαθητές που κάνουν φροντιστήριο σε ομάδες άνω των 8 ατόμων τα πηγαίνουν χειρότερα στις φυσικές επιστήμες και από τον μέσο όρο και από τα παιδιά που δεν πηγαίνουν καθόλου φροντιστήριο.

Το ίντερνετ 

Να και μια μη αναμενόμενη έκπληξη σε σχέση με το internet. Οι μαθητές που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν ελάχιστα ή καθόλου το ίντερνετ εκτός σχολείου τα πηγαίνουν χειρότερα από ό,τι ο μέσος όρος. Αντίθετα, τα παιδιά που δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το ίντερνετ από μισή έως τέσσερις ώρες την ημέρα εκτός σχολείου, τα πηγαίνουν καλύτερα από τον μέσο όρο.

Να επισημάνουμε ότι το υλικό για το συγκεκριμένο άρθρο συνοψίζει ορισμένα σημεία της νέας έρευνας της διαΝΕΟσις που εκπονήθηκε από το πρόγραμμα για την Ελληνική διασπορά του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Διάβασε ακόμα:

Προκαλούν Οι Οθόνες Μυωπία Στα Παιδιά;

Βοήθησε Το Παιδί Σου Να Μάθει Πιο Εύκολα, Ανάλογα Με Τον Αισθητήριο Τύπο Του

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΣΚΟΠΟΣ//

Γεννιέσαι επιχειρηματίας ή γίνεσαι;

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Πώς η πανδημία αποκάλυψε προκλήσεις για την τεχνολογία στην εκπαίδευση

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

8 αληθινά νούμερα για τον έρωτα

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης