ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

4 τρόποι να χρησιμοποιήσεις το feedback για να γίνεις πιο αποδοτικός

Η ανατροφοδότηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να βελτιωθεί κανείς.


Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

-Γιατί το feedback είναι ευκαιρία.
-Πότε πρέπει να δώσεις feedback στον προϊστάμενό σου.


Ανεξάρτητα από το επάγγελμά μας, οι περισσότεροι από εμάς αναζητούμε τρόπους για να βελτιώσουμε τον τρόπο που εργαζόμαστε. Είτε αυτό αφορά στην αποτελεσματικότητά μας, στην προσοχή μας ή στον ευρύτερο τρόπο σκέψης μας, η ανατροφοδότηση – που στα αγγλικά ονομάζεται feedback – μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη και να μας βοηθήσει να εντοπίσουμε σε ποιες περιοχές χρειάζεται να εστιάσουμε την προσοχή μας και τι να βελτιώσουμε. Και για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς, το να δέχεται κάποιος το feedback, μπορεί να αποτελεί πρόκληση. 

Υπάρχουν σημαντικά οφέλη κατά τη διαδικασία της ανατροφοδότησης, σύμφωνα με μια νέα έρευνα στο Academy of Management Journal. Καταρχάς, μπορεί να προάγει τη δημιουργικότητα. Ο συγγραφέας της έρευνας, Yeun Joon Kim, διδακτορικός φοιτητής στο Rotman School of Management του Τορόντο, εργαζόταν ως  software engineer στη Samsung — μια θέση στην οποία έλαβε συστηματικά feedback και ενέπνευσε την έρευνά του. Ειδικότερα, αναρωτήθηκε αν η λήψη feedback στην εργασία του μπορούσε να βελτιώσει την απόδοσή του. 

Συνοπτικά, ανακάλυψε ότι το αρνητικό feedback μπορεί, τόσο να υποστηρίξει, όσο και να εμποδίσει τη δημιουργική διαδικασία και αυτό μπορεί να σχετίζεται με την πηγή από την οποία το λαμβάνουμε. Για να λειτουργήσει ενδυναμωτικά, χρειάζεται ο άνθρωπος που δίνει την ανατροφοδότηση να το κάνει με ενσυναίσθηση και καλή πρόθεση, με σκοπό τη βελτίωση του συνομιλητή του και όχι την επίπληξη, γιατί αυτό παραπέμπει κάπου αλλού. 

Εάν είσαι ο δέκτης του feedback, η Μαρία Παπάζογλου, Certified Career & Executive Coach, Trainer και NLP Master σε συμβουλεύει να κάνεις τα εξής:

Μη δέχεσαι παθητικά το feedback

Η ανατροφοδότηση αποτελεί ένα δώρο. Κι έτσι είναι εάν το δούμε από τη σωστή οπτική. Όταν κάποιος σου υποδείξει πως χρειάζεσαι βελτίωση σε κάποια σημεία, δες το ως ευκαιρία για να βρεις νέες, καλύτερες λύσεις και στρατηγικές. Για παράδειγμα, εάν ένας συνάδελφος σού δίνει feedback σχετικά με το νέο σου project, αντί να το λάβεις ως προσωπική κριτική, χρησιμοποίησέ το ως μια ευκαιρία για να πάρεις επιπλέον πληροφορίες από αυτόν για το πώς μπορεί να γίνει καλύτερο. Έτσι είναι πολύ πιθανό να σε βοηθήσει να σκεφτείς εναλλακτικές που ίσως δεν σου είχαν περάσει από το μυαλό.  

Δώσε feedback στον προϊστάμενό σου

Εάν είναι εφικτό και εφόσον έχεις τη σύμφωνη γνώμη του, μπορείς να δώσεις ανατροφοδότηση στον προϊστάμενό σου σχετικά με κάτι που έχει αναλάβει. «Είναι λίγο άβολο γιατί πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να κρίνουμε τον προϊστάμενο,» ανέφερε ο Kim. «Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι προϊστάμενοι είναι πρόθυμοι να λάβουν ανατροφοδότηση και να μάθουν από αυτό, καθώς όλοι χρειαζόμαστε να αυξήσουμε την επαγγελματική μας αυτογνωσία και αυτός είναι ένας θαυμάσιος τρόπος.  Ακόμη κι αν λάβουν αρνητική ανατροφοδότηση, βρίσκονται σε μια φυσική θέση εξουσίας και μπορούν να διαχειριστούν καλύτερα τη δυσαρέσκεια του αρνητικού feedback». Μη διστάζεις να δώσεις αρνητικό feedback στον προϊστάμενό σου. Αν το κάνεις με ενσυναίσθηση, μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμο. Κι αν είσαι εσύ ο προϊστάμενος, πάρε αυτά που θα ακούσεις στα σοβαρά για να ξεπεράσεις τις όποιες προκλήσεις. 

Ανατροφοδότηση από έναν συνάδελφο με τον οποίο έχετε μια «δύσκολη» συνεργασία 

Ένας συνάδελφος με τον οποίο δεν έχεις και την αρμονικότερη σχέση, μπορεί να σου δώσει την ώθηση που χρειάζεσαι για να σκεφτείς καινοτόμους τρόπους να προσεγγίσεις ένα project. «Η δημιουργικότητα μερικές φορές αναδύεται από την εποικοδομητική διαμάχη. Σκέψου τον John Lennon και τον Paul McCartney. Η κριτική του ενός στον άλλον τους παρακινούσε να φτάσουν υψηλότερα επίπεδα δημιουργικότητας», αναφέρει ο Dr. Jeff DeGraff, κλινικός καθηγητής management και οργάνωσης στο Ross School of Business University of Michigan. «Αυτοί που μόνο μας επιβραβεύουν δεν μας δίνουν επαρκή λόγο να αναπτύξουμε τις δεξιότητές μας και να βελτιώσουμε τον τρόπο που εργαζόμαστε». 

Τι θα κερδίσεις;

Εάν λάβεις θετική ανατροφοδότηση από έναν «δύσκολο» συνάδελφο, θα ανέβει η αυτοπεποίθησή σου και είναι πολύ πιθανό να είναι αυτή η αφορμή για τη γεφύρωση μιας καλύτερης σχέσης ανάμεσά σας.

Πώς θα το επεξεργαστείς προς όφελός σου;

Ακόμα κι αν λάβεις αρνητική ανατροφοδότηση, υπάρχουν κάποιες ενδιαφέρουσες ερωτήσεις για να κάνεις στον εαυτό σου. «Τι αλήθεια μπορεί να κρύβεται πίσω από τα λόγια του συγκεκριμένου συναδέλφου; Πώς μπορεί εγώ να έχω συνεισφέρει στο να σχηματίσει αυτή την άποψη;». Μέσα από τέτοιου είδους προβληματισμό και αναστοχασμό, μπορούμε να πετύχουμε τη δική μας ουσιαστική πρόοδο. 

Εξάλλου, η ανοιχτή επικοινωνία στα πλαίσια σεβασμού, αποφέρει πάντα ωφέλιμα αποτελέσματα, ακόμη και αν μας δυσαρεστήσει αρχικά.

Προσέγγισε αλλιώς τις καταστάσεις

Όταν λαμβάνεις feedback από ένα συνάδελφο μπορεί να σου δώσει ιδέες και λύσεις που ίσως δεν είχες σκεφτεί. Όσο πιο διαφορετικοί – σε θέση, σκέψεις, υπόβαθρο – είναι οι συνάδελφοί σου, τόσο ευρύτερο και εποικοδομητικό θα είναι το feedback που θα λάβεις. Για την ακρίβεια, ένα άρθρο του 2004 στο European Journal of Social Psychology, η Dr. Charlan J. Nemeth και οι συνεργάτες της συζητούν πώς ένας διευρυμένος εργασιακός χώρος σημαίνει ότι όλοι οι εργαζόμενοι θα εκτεθούν σε πολλές οπτικές, που στη συνέχεια οδηγεί σε υψηλότερη ποιότητα και πιο δημιουργικές λύσεις. 

Προσέγγισε το αρνητικό feedback ως μια εκπαιδευτική εμπειρία, όχι μόνο για να κάνεις καλύτερα την εργασία σου, αλλά και για να υιοθετήσεις νέες τεχνικές που πριν ίσως δεν γνώριζες. 

Η Μαρία Παπάζογλου είναι πιστοποιημένη Career & Executive Coach, Corporate Trainer και Master NLP Practitioner και ιδρύτρια του www.mentorascoach.com.

Για να λαμβανεις τα καλύτερα άρθρα μας στο email σου, γράψου στο Newsletter μας.

Διάβασε ακόμα:

Managerial skills: το όπλο των εργαζόμενων για ψυχολογική ευημερία

Πώς να χάσετε τους καλύτερους εργαζομένους σας!

Ίσως σε ενδιαφέρει…

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

Ποια είναι τα κριτήρια επιτυχίας του feedback;

ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ//

«Τρέφουμε» την επικοινωνία, παίρνουμε «πίσω» το επιθυμητό αποτέλεσμα

ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ//

Τόνωσε την αυτοπεποίθησή σου με 3 βήματα

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει πως θα έχετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία ως επισκέπτης. Όροι Χρήσης