Φοβάσαι Ότι Θα Απολυθείς;

3 βασικοί τρόποι για να διαχειριστείς την εργασιακή ανασφάλεια.




Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

- Γιατί η εργασία είναι θεμελιώδους σημασίας.
- Πού οφείλονται οι φόβοι σου.

Αρκετοί είναι δυστυχώς εκείνοι που βιώνουν αγωνία για την καθημερινή παρουσία στη δουλειά, με την αβεβαιότητα της μονιμότητας και το φόβο της απόλυσης να τους στοιχειώνει όταν είναι μακριά και να τους αποδιοργανώνει όταν εργάζονται.

Τι σημαίνει όμως αυτή η αγωνία και πώς μπορεί ο καθένας να τη διαχειριστεί όσο καλύτερα γίνεται;

Το τίμημα της εργασιακής ανασφάλειας

Ο τομέας της δουλειάς σου είναι ένας από τους δυο πιο σημαντικούς πόλους της ζωής σου. Σου επιτρέπει να βρεις τη θέση σου στην κοινωνική δομή, να έχεις μια σχετική αυτονομία, να ολοκληρωθείς, να αισθάνεσαι ότι είσαι επιτυχημένος. Για όλους αυτούς τους λόγους, ίσως και για άλλους που θα προσέθετε καθένας ξεχωριστά, η ύπαρξη της εργασίας είναι θεμελιώδους και αναμφισβήτητης αξίας.

Ο φόβος για το εργασιακό και, κατ’ επέκταση, οικονομικό αύριο, μέσα σε ένα ασταθές και κλυδωνιζόμενο κοινωνικό ιστό σχεδόν δεν αφήνει περιθώρια: μοιάζει συχνά να έχει αποσυρθεί από κάθε αίτημα βελτίωσης, αλλαγής, αναβάθμισης, ακύρωση όποιας προσωπικής επιθυμίας. Από τη μια, αυτή η αναδίπλωση εν μέρει νομιμοποιείται από τις κρίσιμες συνθήκες: όλοι έχουμε δεχθεί τροποποιήσεις - στον τρόπο δουλειάς μας, στην αμοιβή μας - που βοήθησαν ως ένα βαθμό ώστε να μην οδηγηθούμε σε αδιέξοδο. Αυτό είναι κομμάτι μιας ικανότητας προσαρμογής, σύμφυτη στο ανθρώπινο είδος, προσαρμογή που, όμως, δεν έχει την ίδια δυναμική σε κάθε υποκείμενο. Είναι αρκετοί άνθρωποι, για παράδειγμα, που βιώνουν με τραυματικό τρόπο αυτές τις μεταβολές, αναλαμβάνοντάς τις πολύ προσωπικά σε ψυχικό επίπεδο, σαν μια τιμωρία ασυνείδητη που ίσως να τους άξιζε κιόλας. Αυτή η θέση μεγιστοποιεί την ανασφάλεια στο εργασιακό (και όχι μόνο) πεδίο, καθώς και τον φόβο. Εκείνο στο οποίο πρέπει να αντισταθεί κανείς είναι η εγκατάσταση της απόσυρσης και η πρυτάνευση του φόβου.

Τι ακριβώς φοβάσαι;

Αυτό που κάνει η κρίση της εργασίας και γενικότερα κάθε κρίση, είναι ότι ανασύρει και φέρνει στο φως τα κομμάτια του εαυτού μας που είναι λιγότερο συνειδητοποιημένα και δουλεμένα, τραύματα που δεν έχουν φροντιστεί, φόβους που δεν έχουν τακτοποιηθεί. Όσο πιο βαθιά και ανέγγιχτα, όσο πιο δύσκολα, τόσο μεγαλύτερη και η έλλειψη αντοχής και ευελιξίας του ψυχισμού μας στις αναταράξεις. Ζητήματα αυτοεκτίμησης, σχέσεις με τους συνεργάτες, που καθορίζονται από πολυπαραγοντικούς διαύλους επικοινωνίας, σχέσεις με τον εαυτό και τη συγκρότησή του, συνδέσεις φοβικές. Όλα αυτά μπορεί να προκύψουν από το ασυνείδητο και να αναδυθούν με πολλούς και αλληλοκαλυπτόμενους τρόπους στο χώρο της εργασίας υπό το πρίσμα μιας πιθανής απόλυσης.

Τι μπορείς να κάνεις;

Η δουλειά σου τείνει να εξελιχθεί σε «κινούμενη άμμο»; Για να μην βουλιάξεις, κυρίως ψυχικά αλλά και σωματικά χρειάζεται αποδοχή, προσοχή και ανασυγκρότηση. Γι’ αυτό:

Όσο είσαι στη δουλειά, μείνε συγκεντρωμένος σε αυτή

Η σκέψη μιας πιθανής απόλυσης, ο φόβος και το «άδειασμα» που τη συνοδεύουν αν γίνει έμμονη ιδέα ή αν κυριεύσει την απασχόλησή σου, μπορεί να ατονήσει και να φθείρει και την ποιότητα της δουλειάς σου. Φοβάσαι ότι μπορεί να απολυθείς αλλά ακόμα δουλεύεις; Κι όμως. Μπορεί τελικά να μην απολυθείς ποτέ. Δώσε νόημα σε αυτό που κάνεις εδώ και τώρα. Ενίσχυσε τις δεξιότητές σου, φρόντισε αυτά που μπορείς να ελέγξεις και αποδέξου ότι κάποια άλλα είναι πέραν του πεδίου ελέγχου σου .

Εστίασε στα σταθερά σημεία στη ζωή σου

Αυτά δηλαδή που δεν περιορίζονται στον τομέα της εργασίας. Η δουλειά δεν είναι η ζωή σου όλη. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι της. Ένα καλό υποστηρικτικό περιβάλλον, οι δικοί σου άνθρωποι, είτε φίλοι, είτε συγγενείς, μπορούν να σε στηρίξουν ψυχικά, να σε προσανατολίσουν σε νέες προοπτικές και να σε αποφορτίσουν στις δύσκολες εντάσεις. Κι όταν μπορείς να αποφορτιστείς, μπορείς να πάρεις ανάσες και να δεις τα πράγματα με άλλο μάτι. Μπορείς να λειτουργήσεις καλύτερα και στον εργασιακό σου χώρο, όσο κι αν οι αιχμηρές γωνίες σε τρομάζουν. Αν πιστεύεις όμως ότι χρειάζεσαι βοήθεια ειδικού δεν θα πρέπει να διστάσεις να τη ζητήσεις. Μην αφήσεις τον εαυτό σου να εγκλωβιστεί.

Μην παραμελείς τον εαυτό σου

Αποσυνδέσου για ορισμένες ώρες μετά τη δουλειά και το Σαββατοκύριακο, κάνοντας πράγματα που σε ευχαριστούν, διώχνουν τις βαριές σκέψεις και σε αναζωογονούν. Αν αυτά μέχρι τώρα σου στοίχιζαν κάτι παραπάνω, ποτέ δεν είναι αργά να εκπλαγείς με την ευελιξία σου να αναθεωρήσεις. Θα ανακαλύψεις ότι υπάρχουν πολλά να κάνει κανείς για να διώξει το άγχος και τη στενοχώρια, που κοστίζουν τίποτα ή ελάχιστα. Προσφέρσου να βοηθήσεις κάποιον δικό σου, περπάτησε, κάνε ένα σπορ σε ανοιχτούς χώρους, διαβάσε, μίλησε με τους αγαπημένους σου, παίξε με τα παιδιά ή τα ανίψια σου, ενίσχυσε τους ανθρώπινους δεσμούς σου. Όταν τα πράγματα ζορίζουν, το πιο σημαντικό είναι να έχεις ένα δίκτυο προστασίας και υποστήριξης από άνθρωπο σε άνθρωπο, να δίνεις και να παίρνεις στιγμές χαράς με αυτούς που είναι σημαντικοί για εσένα.

Σίγουρα οι τρόποι αποφόρτισης και ενίσχυσης της εμπιστοσύνης στον εαυτό είναι βαθιά προσωπικοί για τον κάθε άνθρωπο. Η βοήθεια, ωστόσο, από τον ειδικό της ψυχικής υγείας είναι σημαντική και εξαιρετικά χρήσιμη αν νιώσεις πως τίποτα δεν αποδίδει, όταν παρουσιάζονται σε τακτική και επαναλαμβανόμενη βάση κρίσεις άγχους ή πανικού, αρρωσταίνεις πολύ συχνά και η διάθεσή σου δεν βελτιώνεται. Φυσικά η ζωή συνεχίζεται ακόμα και στις πιο αντίξοες συνθήκες. Ομως δικαιούσαι να πάρεις βοήθεια όταν νιώθεις ότι το νόημα της ζωής χάνεται προκειμένου να ξαναβρείς την ψυχική σου ισορροπία.


Διάβασε ακόμα:

Φορτωμένο Πρόγραμμα & Ελεύθερος Χρόνος Γίνεται;

Remote Working: Πώς Μπορείς Να Δουλέψεις Από Το Σπίτι Με Επιτυχία


WORK SMARTER