8 Τρόποι Που Το Multitasking Καταστρέφει Το Μυαλό Και Την Αποδοτικότητά Σου

Τι υποστηρίζουν οι νευροεπιστήμονες.




Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

- Ποια περιοχή του εγκεφάλου είναι υπεύθυνη για την ενσυναίσθηση.
- Ποια είναι η επίδραση του multitasking στην ακαδημαϊκή απόδοση.

Πιστεύουμε ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα - να απαντάμε σε email, να στέλνουμε μηνύματα, να εναλλάσσουμε περισσότερα tabs στον υπολογιστή και να σκρολάρουμε στα social media, ενώ παράλληλα ολοκληρώνουμε σημαντικά καθήκοντα. Αλλά ο εγκέφαλός μας έχει διαφορετική άποψη.

Σύμφωνα με τους νευροεπιστήμονες, ο εγκέφαλός μας δεν είναι κατασκευασμένος να κάνει περισσότερα από ένα πράγμα τη φορά. Και όταν προσπαθούμε να κάνουμε περισσότερα, του κάνουμε κακό με τρόπους που επηρεάζουν αρνητικά την ευεξία, την ψυχολογία και την αποδοτικότητά μας.

Ακολουθούν 8 τρόποι με τους οποίους το multitasking “σκοτώνει” τον εγκέφαλό σου:

1.Το multitasking μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη εγκεφαλική βλάβη

Μία έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Sussex συνέκρινε τη δομή του εγκεφάλου των συμμετεχόντων με την ποσότητα του χρόνου που αφιέρωναν σε συσκευές, π.χ. στέλνοντας μηνύματα ή βλέποντας τηλεόραση. Οι μαγνητικές τομογραφίες των συμμετεχόντων έδειξαν ότι όσοι έκαναν πολλά πράγματα ταυτόχρονα είχαν μικρότερη πυκνότητα στην περιοχή του εγκεφάλου που ευθύνεται για την ενσυναίσθηση και τον συναισθηματικό έλεγχο. Ο επικεφαλής ερευνητής και νευροεπιστήμονας, Kep Kee Loh, υποστήριξε: “Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να γνωστοποιήσουμε ότι ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τις συσκευές μπορεί να αλλάζει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αυτές οι αλλαγές ίσως πραγματοποιούνται στη δομή του εγκεφάλου.” Το συμπέρασμα των ευρημάτων είναι ότι το multitasking, ειδικά σε συνδυασμό με τη χρήση συσκευών, θα μπορούσε να τροποποιήσει μόνιμα τη δομή του εγκεφάλου μετά από μακροχρόνια χρήση.

2.Το multitasking μειώνει την αποτελεσματικότητα και τη διανοητική απόδοση

Σύμφωνα με τον Earl Miller, νευροεπιστήμονα στο MIT και έναν από τους μεγαλύτερους ειδικούς στις ανθρώπινες διανοητικές λειτουργίες, “όταν κάνουμε περισσότερα πράγματα παράλληλα, η διαδικασία μοιάζει ασήμαντη, αλλά στην πραγματικότητα προϋποθέτει μία σειρά από εναλλαγές.”

Κάθε μικρή εναλλαγή οδηγεί σε μία διανοητική απώλεια. Για παράδειγμα, κάθε φορά που γράφεις παράλληλα ένα email και κάνεις και μία άλλη σημαντική δουλειά, καταναλώνεις πολύτιμους πόρους και ενέργεια. Η συμβουλή του Miller είναι να αποφεύγεις το multitasking, γιατί καταστρέφει την αποδοτικότητα, προκαλεί λάθη και εμποδίζει τη δημιουργική σκέψη. Ως άνθρωποι, έχουμε μικρή ικανότητα για ταυτόχρονη σκέψη και μπορούμε να διατηρήσουμε λίγες πληροφορίες στο μυαλό μας.”

Μία άλλη έρευνα που διενεργήθηκε στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια αποκάλυψε ότι χρειαζόμαστε περίπου 23 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα για να επανεστιάσουμε σε μία δουλειά μετά από μία διακοπή. Και αυτό αφορά μία διακοπή! Φαντάσου το χρόνο που μπορεί να πάει χαμένος από επαναλαμβανόμενες διακοπές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα επιλέξεις να κάνεις πολλά πράγματα παράλληλα, έχε το υπόψη!

3.Το multitasking μειώνει τη συγκέντρωση

Σύμφωνα με τον νευροεπιστήμονα και συγγραφέα Daniel Levitin, “το multitasking δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο, καθώς επιβραβεύει τον εγκέφαλο για την απώλεια της συγκέντρωσης και διαρκώς αναζητά εξωτερικά ερεθίσματα.” Ο Levitin ισχυρίζεται ότι οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου στις οποίες εστιάζουμε όταν εκτελούμε κάποιο καθήκον, είναι οι ίδιες στις οποίες είναι πιο εύκολο να χάσουμε τον έλεγχο. Κάθε φορά που κάνουμε περισσότερα πράγματα συγχρόνως, εκπαιδεύουμε τον εγκέφαλό μας να χάνει τη συγκέντρωσή του και να διακόπτεται η προσοχή του. Κι εδώ έρχονται τα άσχημα νέα. Όπως οι συνέπειες ενός ναρκωτικού, ο εγκέφαλός μας μπορεί να εθιστεί στην έκρηξη ντοπαμίνης που προέρχεται από την εναλλαγή εργασιών και την απώλεια συγκέντρωσης. Όταν συμβεί αυτό, είναι πολύ δύσκολο να σπάσεις τον φαύλο κύκλο. 

4.Το multitasking μπορεί να μειώσει την οξύνοια του νου

Μία έρευνα που διενεργήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που έκαναν πολλά πράγματα ταυτόχρονα, σημείωσαν μείωση στο IQ τους, κάτω από το μέσο επίπεδο ενός 8χρονου παιδιού. Την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να κάνεις περισσότερες δουλειές παράλληλα, σκέψου την πιθανότητα το αποτέλεσμα της δουλειάς σου να μη διαφέρει από αυτό ενός 8χρονου παιδιού.

Οι έρευνες έχουν επίσης αποκαλύψει ότι το multitasking εμποδίζει τη μάθηση. Το 2011, οι ερευνητές Reynol Junco και Shelia R. Cotton, δημοσίευσαν μία έρευνα πάνω στις συνέπειες του multitasking στην ακαδημαϊκή απόδοση. Διαπίστωσαν ότι κατά μέσο όρο, οι φοιτητές που χρησιμοποιούσαν το Facebook και απαντούσαν σε μηνύματα, ενώ έκαναν τις εργασίες τους, είχαν χαμηλότερο μέσο όρο και βαθμούς, από αυτούς που δεν το έκαναν αυτό. Οι ερευνητές σημείωσαν ότι η ικανότητα του ανθρώπινου νου να προσλαμβάνει περισσότερα ερεθίσματα και να εκτελεί παράλληλα καθήκοντα είναι περιορισμένη. Με δεδομένο ότι η ποιοτική συγκέντρωση και προσοχή είναι απαραίτητη για τη μάθηση, το multitasking εμποδίζει την ικανότητά μας να αποκτούμε και να ερμηνεύουμε τις πληροφορίες αποτελεσματικά.

5.Το multitasking προκαλεί στρες και άγχος

Διάφορες έρευνες έχουν δείξει ότι το multitasking αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης από την εγκέφαλο, μίας ορμόνης που δημιουργεί στρες. Όταν είμαστε στρεσαρισμένοι και ψυχικά κουρασμένοι, το άγχος αυξάνεται. Και αυτό οδηγεί και στην αύξηση του στρες. Είναι ένας φαύλος κύκλος διαρκούς στρες και άγχους. Αλλά δεν είναι όλες οι δουλειές το ίδιο στρεσογόνες. Ένας από τους πιο στρεσογόνους παράγοντες είναι τα εισερχόμενα email. Όταν εναλλάσσουμε μεταξύ ανάγνωσης και απάντησης σε email, παράγεται υπερβολική ποσότητα κορτιζόλης. Γι’ αυτό αν παλεύεις με το στρες και το άγχος, ξεκαθάρισε τα εισερχόμενά σου το συντομότερο δυνατό.

6.Το multitasking σκοτώνει τη δημιουργικότητα

Ο νευροεπιστήμονας Earl Miller υποστηρίζει ότι το multitasking θα μπορούσε να εμποδίσει τη δημιουργικότητα και την καινοτομία: “η καινοτόμα σκέψη προέρχεται έτσι κι αλλιώς από διαρκή συγκέντρωση”. Η δημιουργική σκέψη χάνεται όταν μεταβαίνουμε από τη μία δουλειά στην άλλη και ακόμα και οι καινοτόμες ιδέες που μπορεί στιγμιαία να σκέφτηκες, δεν μένουν στον εγκέφαλό σου όταν κάνεις πολλά πράγματα συγχρόνως.

7.Το multitasking μπορεί να μειώσει τη συναισθηματική νοημοσύνη

Σύμφωνα με εκτενή έρευνα από τον Travis Bradberry, συγγραφέα και ειδικό στη συναισθηματική νοημοσύνη, η τελευταία αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό του 90% των επιτυχημένων ανθρώπων σε κάθε πεδίο. Ο Bradberry υποστηρίζει ότι το multitasking μπορεί να καταστρέψει το μέρος του εγκεφάλου που ευθύνεται για τη συναισθηματική νοημοσύνη. Επιπροσθέτως, τα δύο κύρια συστατικά της συναισθηματικής νοημοσύνης, η αυτο-επίγνωση και η κοινωνική ευαισθησία, μπορούν να εξαλειφθούν εξαιτίας του multitasking.

8.Το multitasking οδηγεί σε λάθος αποφάσεις

Το multitasking επηρεάζει επίσης την ικανότητα λήψης αποφάσεων. Εναλλάσσοντας μεταξύ καθηκόντων, ο μυς της θέλησης αποδυναμώνεται. Σύμφωνα με τον νευροεπιστήμονα Daniel Levitin, το multitasking θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη συμπεριφορά και κακές αποφάσεις. “Ένα από τα πρώτα πράγματα που χάνουμε είναι ο έλεγχος των παρορμήσεων. Αυτό οδηγεί στη συνέχεια σε μία κατάσταση όπου μετά από μία σειρά ασήμαντων αποφάσεων, καταλήγουμε να παίρνουμε κακές αποφάσεις για κάτι σημαντικό.”

Αν το multitasking είναι αναγκαίο κομμάτι της δουλειάς σου, φρόντισε να βάλεις τα απαραίτητα όρια προκειμένου να μην οδηγηθείς στο burnout. 


Διάβασε ακόμα:

Ο Χρόνος Είναι Χρήμα! 3 Συμβουλές Για Να Μην Τον Σπαταλάς

5 Τρόποι Να Διαχειριστείς Το Άγχος Στο Γραφείο


WORK SMARTER