Αναβλητικότητα: Μάθε Τι Κρύβεται Από Πίσω

Πώς ο υπερβολικός αυτοέλεγχος και η τελειομανία οδηγούν στην αναβλητικότητα.




Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

- Ποιοι τύποι ανθρώπων είναι πιο πιθανό να αναβάλλουν.
- Τι κοινωνικές συνέπειες έχει η αναβλητικότητα.

Συμβαίνει στον καθένα μας να αναβάλλει πράγματα για άλλη ημέρα. Αλλά υπάρχουν και οι χρόνια αναβλητικοί τύποι ανθρώπου οι οποίοι αποφεύγουν συστηματικά τα δύσκολα καθήκοντά τους και σκόπιμα ψάχνουν λόγους να μην τα εκπληρώσουν.

Η αναβλητικότητα με την ευρεία έννοια αντανακλά τους αδιάκοπους αγώνες μας για αυτοέλεγχο καθώς και τη γενική ανθρώπινη ανικανότητα να προβλέψουμε με ακρίβεια πώς θα νιώσουμε αύριο ή μια άλλη ημέρα. Το «δεν έχω όρεξη να το κάνω» κυριαρχεί στους στόχους του αναβλητικού, εντούτοις γεννά μια καθοδική έλικα αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία αποτρέπουν μια μελλοντική προσπάθεια.

Οι τελειομανείς είναι συχνά αναβλητικοί με αποτέλεσμα να είναι ψυχολογικά περισσότερο αποδεκτό για εκείνους το να μην εκπληρώσουν ποτέ το καθήκον τους από το να αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο να αποδειχθούν ανεπαρκείς στις επιδόσεις τους. Ποιοι είναι όμως οι πραγματικοί λόγοι που αναβάλλει κάποιος; 'Η με άλλα λόγια ποιος τύπος προσωπικότητας μπορεί να κρύβεται πίσω από τη συστηματική αναβλητικότητα;

Οι τρεις τύποι που έχουν την τάση να αναβάλλουν

Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι που μπορεί να εκδηλώσουν τάσεις αναβλητικότητας.

Οσοι είναι ανήσυχοι τύποι ή όσοι κυνηγούν έντονες συγκινήσεις και περιμένουν να κινητοποιηθούν την τελευταία στιγμή, πράγμα που τους εξασφαλίζει την ευφορία της επιτυχίας.

Μία άλλη ομάδα είναι όσοι αποφεύγουν να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους λόγω του φόβου της αποτυχίας ή ακόμα και της επιτυχίας με το σκεπτικό τι θα σκέφτονται οι άλλοι για εκείνους αν αποτύχουν.

Τέλος, υπάρχουν και οι αναποφάσιστοι και ευθυνόφοβοι που δυσκολεύονται να πάρουν μια απόφαση με αποτέλεσμα η μη λήψη απόφασης να τους απαλλάσσει από την ευθύνη των ενεργειών.

Πώς η αναβλητικότητα πλήττει τις σχέσεις

Πέρα από τη μείωση της αποδοτικότητάς του - που είναι δεδομένη για κάποιον που έχει την τάση να αναβάλλει -  η αναβλητικότητα επηρεάζει και την υγεία του και έχει και κοινωνικές συνέπειες, διότι υπονομεύει τις προσωπικές σχέσεις και τη συλλογική δουλειά στο χώρο της εργασίας. Μπορεί οι αναβλητικοί τύποι να αισθάνονται χαλαρά με τη μετάθεση της προθεσμίας κάποιας ενέργειας για αργότερα ή την παραβίαση μίας υπόσχεσης ή ακόμα και την ακύρωση μιας κοινωνικής δέσμευσης. Αυτο όμως δημιουργεί μεγάλο βάρος, ψυχολογική πίεση και απογοήτευση στους πλησιέστερους ανθρώπους του οικογενειακού ή επαγγελματικού τους κύκλου οι οποίοι αναγκάζονται πολλές φορές να επωμιστούν τις ευθύνες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπονομεύει τις σχέσεις τους και πολύ συχνά οδηγεί σε σημείο ρήξης.

Το πρώτο βήμα για να ξεπεραστεί η αναβλητικότητα

Έρευνα που δημοσιεύτηκε στο American Psychological Society journal, υποστηρίζει ότι η αναβλητικότητα προκαλεί χαμηλή αυτοπεποίθηση, άγχος, στρες, ακόμα και κατάθλιψη. Πώς λοιπόν θα τη νικήσεις; Γενικά οι αναβλητικοί τύποι μπορεί να υποστηρίζουν ότι λειτουργούν καλύτερα υπό πίεση αλλά οι έρευνες δείχνουν πως δε συμβαίνει αυτό και πως είναι μια δικαιολογία που προβάλλουν απλά για να μην κάνουν τα καθήκοντά τους.

Για να ξεπεραστεί η αναβλητικότητα είναι απαραίτητη η αλλαγή συμπεριφοράς μέσω προσέγγισης μιας δομημένης γνωστικής συμπεριφορικής θεραπείας. Αλλά επιστήμονες υποστηρίζουν πως ακόμα και μετά την αλλαγή συμπεριφοράς υπάρχει το ενδεχόμενο κάποιος να μην έχει αλλάξει εσωτερικά καθώς θα αναζητά πάντα την ύπαρξη ή όχι κινήτρου.


Διάβασε ακόμα:

Η Παγίδα Της Αυτοβελτίωσης! Πώς Να Την Αποφύγεις

Οι Έξυπνες Κινήσεις Που Προγραμματίζουν Θετικά Τον Εγκέφαλό Σου


WORK SMARTER