4 Τρόποι Να Μετατρέψεις Την Αποτυχία Σε Πλεονέκτημα

Καιρός να αναθεωρήσεις την έννοια της “αποτυχίας”.




Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

- Τι σε βοηθάει να "χτίσεις" χαρακτήρα.
- Τι είναι η "διανοητική επανεκτίμηση".

Φαίνεται ότι έχουμε δύο επιλογές στη ζωή: επιτυχία ή αποτυχία. Αν πάρεις το αντάλλαγμα των κόπων σου, τότε είσαι επιτυχημένος. Αν όχι, είσαι αποτυχημένος. Αντιμετωπίζουμε αυτά τα αποτελέσματα ως δυαδικά. Ίσως είναι η ώρα να επαναπροσδιορίσουμε την αποτυχία. Δηλαδή να την χρησιμοποιήσουμε για να κερδίσουμε κάτι που διαφορετικά δεν θα κερδίζαμε.

Υπάρχουν 4 βασικοί τρόποι να το κάνεις αυτό:

1.Χρησιμοποίησε τα συναισθήματα της αποτυχίας για να γίνεις πιο δυνατός

Η αποτυχία συνδέεται με την αίσθηση ότι δεν κέρδισες κάτι. Έχεις αφιερώσει ώρες εργασίας και ενέργεια σε ένα εγχείρημα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Τουλάχιστον, έτσι φαίνεται απ’ έξω. Ωστόσο, από τη δική σου οπτική, μπορείς να δώσεις ένα διαφορετικό ορισμό στην αποτυχία. Κατά τη διάρκεια της ζωής μας, μαθαίνουμε τα συστατικά της επιτυχίας: συνέπεια, στρατηγική και αυτοπεποίθηση μεταξύ άλλων. Τι συμβαίνει όμως με τα χαρακτηριστικά που αποκτώνται χάρη στην αποτυχία; Ο συγγραφέας David Brooks γράφει στο βιβλίο του The Road to Character:

“Ζούμε σε μία κουλτούρα που μας διδάσκει να προωθούμε και να διαφημίζουμε τον εαυτό μας και να εξασκούμε τις ικανότητες που απαιτούνται για την επιτυχία, αλλά αυτό δεν ενθαρρύνει την ταπεινότητα, την συμπόνια και την ειλικρινή αυτοαξιολόγηση, που είναι απαραίτητα στοιχεία για το χτίσιμο χαρακτήρα.”

Ο Brooks υποδεικνύει πώς σημαντικοί ηγέτες χρειάστηκαν να αντιμετωπίσουν εσωτερικές μάχες για να αποκτήσουν χαρακτήρα. Μόνο τα σκληρά μαθήματα της αποτυχίας τους έμαθαν να κατανοούν τους περιορισμούς τους και να γίνουν πιο δυνατοί εξαιτίας αυτών. Αν αφιερώσουμε χρόνο για να σκεφτούμε πώς αισθανόμαστε τις δύσκολες στιγμές, ίσως καταφέρουμε να κατανοήσουμε τον εαυτό μας και τους ανθρώπους γύρω μας καλύτερα.

2.Επαναπροσδιόρισε την αποτυχία για να ενθαρρύνεις τον εαυτό σου

Στην ψυχολογία, υπάρχει ένας όρος που ονομάζεται “διανοητική επανεκτίμηση” και πρόκειται για έναν τρόπο να αλλάξουμε τα συναισθήματά μας κατά τη διάρκεια μίας στρεσογόνας κατάστασης. Όταν ρυθμίζουμε τα αρνητικά συναισθήματα, μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα τα δύσκολα γεγονότα και να μειώσουμε τα συναισθήματα κατάθλιψης. Για παράδειγμα, αν σε έχουν απορρίψει σε μία συνέντευξη, η πρώτη αντίδραση είναι πιθανότατα η λύπη ή η σύγχυση. Η ζωή σου θα μοιάζει στάσιμη. Αλλά αν δεις την κατάσταση σαν ένα τεστ ή ένα πείραμα, θα σκέφτεσαι πιο εποικοδομητικά. Η ικανότητά μας να είμαστε ανθεκτικοί, μας βοηθάει να προσαρμοζόμαστε στις αλλαγές που εμφανίζονται και να διατηρούμε την συναισθηματική μας ισορροπία σε περιόδους έντονου στρες.

Όπως είπε και ο Winston Churchill: “Η επιτυχία δεν είναι μόνιμη, η αποτυχία δεν είναι μοιραία, το κουράγιο να συνεχίσεις είναι αυτό που μετράει.” Αντί να αντιμετωπίσεις την αποτυχία ως το τέλος του δρόμου, δες το ως ένα αναπόφευκτο κομμάτι της πορείας να βελτιώσεις τον εαυτό σου. Ίσως ό,τι ήθελες, δεν είναι ακριβώς αυτό που σου ταιριάζει, οπότε η αποτυχία να είναι ο τρόπος να ανακαλύψεις νέες ευκαιρίες.

3.Δες την αποτυχία σαν μάθημα

Πολλοί άνθρωποι τείνουν να τρομοκρατούνται από την αποτυχία. Είτε την αποκρύπτουν, είτε προσπαθούν με κάθε τρόπο να την αποφύγουν. Αλλά αν δε δώσεις την απαραίτητη προσοχή, οι μικρές αποτυχίες μπορεί να οδηγήσουν σε μεγάλες. Για παράδειγμα, η απόρριψη των ιδεών των άλλων μπορεί να οδηγήσει σε μέτρια αποτελέσματα. Η διαρκής αδιαφορία για την κριτική που σου κάνουν μπορεί να δημιουργήσει μία κουλτούρα έλλειψης εμπιστοσύνης και επικοινωνίας και κατ’ επέκταση ένα τοξικό περιβάλλον. Οπότε, πώς σταματάμε τις ανθυγιεινές συμπεριφορές στην αρχή τους;

Οι ερευνητές Mark Cannon και Amy Edmondson διαπίστωσαν ότι σε έναν οργανισμό, οι καθημερινές αποτυχίες λειτουργούν σαν προειδοποιητικά σημάδια. Αν εντοπιστούν και αναγνωριστούν νωρίς, οι καταστροφικές αποτυχίες μπορούν να αποτραπούν.

Σε ατομικό επίπεδο, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είσαι ανοιχτός στην αποτυχία. Αντί να ρίχνεις αλλού τις ευθύνες και να προσποιείσαι ότι δεν έγινε τίποτα, αναγνώρισε ότι συνέβη κάποιο λάθος και δες το σαν μία ευκαιρία να μάθεις. Αναρωτήσου: “Τι μπορώ να πάρω από αυτήν την εμπειρία; Πώς μπορώ να βελτιωθώ για την επόμενη φορά;” Αν βλέπεις τις αποτυχίες θετικά, αρχίζεις να κινείσαι προς τη σωστή κατεύθυνση.

4.Εφάρμοσε τις ικανότητες που απέκτησες από προηγούμενες αποτυχίες

Το να πηγαίνεις νωρίς στη δουλειά, να προσπαθείς όσο χρειάζεται και να είσαι ο τελευταίος που φεύγει δεν εξασφαλίζουν τα αποτελέσματα που επιθυμείς. Όσο σκληρό κι αν ακούγεται, το ότι θες κάτι πολύ δεν σημαίνει ότι θα το έχεις.

Η αποτυχία είναι δυσάρεστη. Όταν έχεις αφιερώσει χρόνια από τη ζωή σου, μόνο και μόνο για να αποτύχεις, μοιάζει σαν χάσιμο χρόνου. Αλλά αν αξιοποιήσεις αυτά που έμαθες, αυτές οι ικανότητες, που απέκτησες μέσω της αποτυχίας, μπορούν να εφαρμοστούν σε κάτι άλλο.

Καθώς δουλεύουμε για ένα στόχο, εξασκούμαστε να σκεφτόμαστε και να πράττουμε με συγκεκριμένο τρόπο. Ανεξάρτητα από το εάν πετύχεις ή αποτύχεις, εξακολουθείς να κουβαλάς αυτά τα χαρακτηριστικά. Άλλωστε, είναι η διαδικασία που διαμορφώνει το χαρακτήρα σου!


Διάβασε ακόμα:

Γιατί Περιμένεις Τόσο Καιρό Μέχρι Να Κάνεις Το Σωστό;

Περιοριστικές Πεποιθήσεις: Μάθε Τι Σε Κρατάει Πίσω


LIVE BETTER