Ο Φόβος Μικραίνει Όσο Εμείς Πηγαίνουμε Κατά Πάνω Του

Τι είναι ο φόβος; Πώς λειτουργεί και πώς αντιμετωπίζεται;




Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Γιατί ο φόβος είναι η άμυνα του οργανισμού σου.
- Ποια βήματα πρέπει να κάνεις για τον αντιμετωπίσεις.

Θυμάσαι πόσες φορές δεν τόλμησες να κάνεις πράξη μία επιθυμία σου γιατί φοβήθηκες; Πόσες φορές δείλιασες με τη σκέψη της αποτυχίας; Τι είναι ο φόβος τελικά; Πώς μπορούμε να τον νικήσουμε; Πώς μπορούμε να αποτινάξουμε από πάνω μας όλα αυτά που μας κρατούν πίσω και μας “φυλακίζουν” σε μία άλλη ζωή απ’ αυτή που ονειρευόμαστε;

Ο φόβος είναι ένας μηχανισμός που υπάρχει στον εγκέφαλο κάθε ανθρώπου. Ο φόβος δεν έχει μόνο αρνητική ανασταλτική λειτουργία, αλλά και θετική. Ένα παιδί φοβάται το σκοτάδι γιατί δεν γνωρίζει τι θα βρει “μέσα” σε αυτό. Είναι σαν να βρεθούμε σε μία άγρια ζούγκλα γεμάτη σαρκοφάγα ζώα. Ακόμα κι ένας ενήλικας θα φοβηθεί αν ξαφνικά ακούσει το γρύλισμα ενός ζώου κοντά του. Ο φόβος λοιπόν είναι άμυνα, είναι προστασία και μηχανισμός επιβίωσης. Είναι το καμπανάκι του οργανισμού που μας λέει ότι πρέπει να προστατευθούμε για να επιβιώσουμε, στην πραγματική ζούγκλα ή στη ζούγκλα της ζωής.

Και φυσικά, ο φόβος δεν θα μπορούσε να μην είναι τοποθετημένος μέσα στο οικογενειακό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο μεγαλώσαμε. Ακριβώς λόγω των διαφορετικών εγγραφών, σχημάτων και βιωμάτων που έχει ο καθένας μας στο μυαλό του και τη μνήμη του, τον φοβίζουν άλλα πράγματα ή τα ίδια σε διαφορετικό βαθμό.

Ο φόβος μετατρέπεται σε άγχος και αυτό το άγχος που εξωτερικεύεται με σωματικά συμπτώματα (εφίδρωση, τρέμουλο, ταχυκαρδία, κοντανάσαιμα, βάρος στο στήθος, κ.ά.) γίνεται δυσβάσταχτο και το μυαλό με τη σειρά του αναζητά τρόπους να ξεφύγει απ’ αυτό. Έτσι λοιπόν, πολύ εύκολα αποφασίζουμε να αποφεύγουμε καταστάσεις που μας προκαλούν άγχος ή που, πιο πιθανό, νομίζουμε ότι θα μας προκαλέσουν άγχος μέσα από γενικεύσεις που έγιναν στο μυαλό μας στο βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο παρελθόν.

Η φύση μας και πιο σωστά οι μηχανισμοί επιβίωσης που υπάρχουν αιώνες τώρα, είναι αυτοί που πολλές φορές μας καθορίζουν, καθορίζουν τις πράξεις μας και τις επιλογές μας. Όμως, το μυαλό μας δε μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Είναι σημαντικό να έχουμε τον έλεγχο. Για να καταφέρουμε να νικήσουμε το φόβο και τις όποιες φοβίες που μπορεί ένας άνθρωπος να αναπτύξει βιωματικά, πρέπει να κινηθούμε εναντίον του.

Τι θα πει αυτό; Θα πει να εκπαιδεύσουμε το μυαλό μας γνωσιακά και συμπεριφοριστικά στο να σπάσει τις λανθασμένες γενικεύσεις, να το εμποδίσουμε από το να μας λέει “δε μπορείς” και τελικώς, να καταφέρουμε όλα αυτά που δεν τολμάμε. Η απάντηση λοιπόν είναι ότι ο φόβος νικιέται με την εξοικείωση. Ο φόβος μικραίνει όσο εμείς πηγαίνουμε κατά πάνω του, κόντρα στο τεράστιο κύμα που υψώνεται κάθε φορά που θέλουμε να βουτήξουμε.

Ακολούθησε τα εξής βήματα:

-Αναγνώρισε τους φόβους σου.

-Αναρωτήσου και ανάλυσε μέσα σου πως ξεκίνησαν.

-Κάνε μία αξιολόγηση των περιστατικών ή των ανθρώπων από τα οποία ξεκίνησε η γενίκευση.

-Σκέψου αν η σκέψη/κρίση σου τότε ήταν ρεαλιστική και κατά πόσον σκεπτόμενος τώρα με ηρεμία και ασφάλεια θεωρείς οτι είχες δίκιο ή επηρεαστήκες από λάθος ανθρώπους ή περιστάσεις.

-Σκέψου αν βρισκόσουν σε μία παρόμοια κατάσταση τι διαφορετικό θα έκανες για την επίτευξη του στόχου σου.

-'Ορισε τους στόχους σου ιεραρχικά με κορυφή τον πιο δύσκολο και βάση τον πιο εύκολο από όλους για εσένα.

-Ξεκίνησε να κάνεις επιλογές και πράξεις πραγματικότητα σε μικρά για τη ζωή σου πράγματα και σιγά σιγά ανέβα κλίμακα στην ιεραρχία των στόχων. Μη βιαστείς να ξεκινήσεις από ψηλά. Αυτό θα φέρει μεγαλύτερη απογοήτευση αν δεν τα καταφέρεις και θα σε γυρίσει πίσω αντί να σου δώσει τη δύναμη και την αυτοπεποίθηση να προχωρήσεις στον επόμενο στόχο.

Τα βήματα πρέπει να είναι σταθερά και ανοδικά και όχι “ή όλα ή τίποτα”!


Αρχική δημοσίευση από την Ίριδα Κράμερ στην αθηΝΕΑ.


Διάβασε ακόμα:

5 Τρόποι Για Να Μάθεις Να Χειρίζεσαι Το Στρες, Τον Φόβο Και Την Αγωνία

Kristen Ulmer: "Ο Φόβος Μπορεί Να Είναι Κίνητρο Και Να Μας Ωθεί Μπροστά"

ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ