Πόσο Επηρεάζει Η Άσκηση Την Όρεξή Σου;

Η άσκηση φαίνεται ότι μπορεί να εμπλακεί στη ρύθμιση της όρεξης.




Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Γιατί είναι λάθος να τρως περισσότερο μετά την άσκηση.
- Ποιος χάνει πιο εύκολα λίπος; Οι άντρες ή οι γυναίκες; 

Όταν πραγματοποιούμε κάποιου είδους άσκηση έχει παρατηρηθεί ότι κατά τη διάρκειά της και για λίγη ώρα αργότερα - περίπου μία - καταστέλλονται τα επίπεδα των ορμονών που διεγείρουν την όρεξη και αυξάνονται εκείνα των ορμονών που καταστέλλουν την όρεξη.

Έτσι, μετά από άσκηση, κυρίως έντονης έντασης, ίσως δεν έχεις όρεξη να φας - αλήθεια ξέρεις τι να φας πριν και μετά την προπόνηση; Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση, όπου τρως ακόμα περισσότερο.

Ωστόσο, επιστημονικές μελέτες υποστηρίζουν ότι η ενέργεια που δαπανάται κατά τη διάρκεια της άσκησης, είναι ίση ή περισσότερη από αυτή που καταναλώνεται από το επιπλέον φαγητό μετά από αυτή.

Ως αποτέλεσμα, στον οργανισμό δημιουργείται ενεργειακό ισοζύγιο ή έλλειμμα.

Η σχέση της άσκησης και του βάρους

Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο ότι όταν η ενέργεια που καταναλώνουμε από την τροφή είναι ίση με αυτή που δαπανά ο οργανισμός κατά την άσκηση τότε λέμε ότι βρισκόμαστε σε ισοζύγιο ενέργειας και σε βάθος χρόνου το σωματικό βάρος παραμένει σταθερό.

Όταν η ενέργεια που καταναλώνουμε από την τροφή είναι μεγαλύτερη από αυτή που δαπανάμε κατά την άσκηση, τότε είμαστε σε θετικό ισοζύγιο ενέργειας και το σωματικό βάρος αυξάνεται, ενώ όταν είναι μικρότερη από αυτή που δαπανάμε βρισκόμαστε σε αρνητικό ισοζύγιο και το βάρος μειώνεται.

Συνεπώς, η άσκηση μπορεί να συμβάλλει στη μείωση ή/και διατήρηση του σωματικού μας βάρους. Γιατί όμως δεν χάνεις κιλά παρόλο που γυμνάζεσαι;

Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις όπου η κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας φαγητού μετά από άσκηση δεν προκύπτει από αυξημένο αίσθημα πείνας, αλλά εξαιτίας λανθασμένων αντιλήψεων, του τύπου «αφού έκανα άσκηση, έχω δικαίωμα να φάω περισσότερο».

Έτσι κάποια άτομα επιβραβεύουν τον εαυτό τους με την κατανάλωση περισσότερης τροφής ή τροφίμων πλούσιων σε λίπος π.χ. γλυκών, η οποία δεν έχει απαραίτητα λιγότερη ενέργεια από αυτή που «έκαψαν» με την άσκηση, παρά σε αρκετές περιπτώσεις μεγαλύτερη. Τότε υπάρχει κίνδυνος το σωματικό βάρος να αυξηθεί.

Ποια άσκηση ρυθμίζει καλύτερα την όρεξη;

Ο τύπος της άσκησης φαίνεται να παίζει ρόλο, με την μέτριας προς έντονης έντασης αερόβια άσκηση (έντονο περπάτημα, τρέξιμο, ποδήλατο, κολύμβηση κ.α) να έχει τα μεγαλύτερα οφέλη στη ρύθμιση της όρεξης.

Ευεργετικά οφέλη έχουν παρατηρηθεί και για την άσκηση με αντιστάσεις (βάρη, κοιλιακοί, κ.α), ωστόσο συμβαίνουν σε μικρότερο βαθμό από ότι με την αερόβια άσκηση.

Πόσο ρόλο παίζει το φύλο;

Η επίδραση της άσκησης στην όρεξη και κατ’ επέκταση στην πρόσληψη ενέργειας είναι διαφορετική στις γυναίκες και στους άντρες, σύμφωνα με κάποιους επιστήμονες.

Πιο συγκεκριμένα, οι γυναίκες συνήθως αντισταθμίζουν με την τροφή τους την ενέργεια που καίνε με την άσκηση, ενώ οι άντρες όχι. Συνεπώς, οι άντρες είναι πιο εύκολο να χάσουν σωματικό λίπος από ότι οι γυναίκες.

Η εξήγηση που δίνεται είναι ότι υπάρχει μία μεγαλύτερη αντίσταση στον γυναικείο οργανισμό να χάσει λίπος, λόγω της αναγκαιότητάς του για την αναπαραγωγή.

Παρόλα αυτά, ενώ είναι πιο δύσκολο για τις γυναίκες να μειώσουν το βάρος τους μέσω της άσκησης, σίγουρα δεν βρίσκονται σε κίνδυνο να το αυξήσουν, ενώ ταυτόχρονα επωφελούνται από όλες τις υπόλοιπες επιδράσεις της άσκησης στον οργανισμό τους π.χ. αύξηση πνευματικής και σωματικής ευεξίας, μειωμένος κίνδυνος χρόνιων ασθενειών κ.ά.

Συνεπώς είτε είσαι γυναίκα είτε άντρας έχεις σίγουρα παραπάνω από έναν λόγους να εντάξεις την άσκηση στη ζωή σου. 


Αρχική δημοσίευση στο www.logodiatrofis.gr.


Διάβασε ακόμα:

Στόχοι Διατροφής Και Άσκησης Για Να Ζήσεις Τη Ζωή Που Ονειρεύεσαι

Πώς Να Βρεις Χρόνο Για Άσκηση Ακόμα Και Τις Πιο Δύσκολες Μέρες

ΔΙΑΤΡΟΦΗ, FITNESS