Αρνητικές Σκέψεις; Μάθε Να Τις Αναγνωρίζεις Και Να Τις Διώχνεις Μακριά

Προχώρα μπροστά αφήνοντας τις αρνητικές σκέψεις πίσω σου.




Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

- Ποιες είναι οι πιο συχνές αρνητικές σκέψεις που κάνεις.
- Πώς μπορείς να τις χειριστείς.

Ο τρόπος που σκέφτεσαι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιότητα της ζωής σου και αποτελεί την κινητήρια δύναμη πίσω από τις πράξεις σου. Για να υλοποιήσεις όμως τα οποιαδήποτε σχέδια, χρειάζεσαι να έχεις ώθηση - κυρίως από τον εαυτό σου. Και την ώθηση την εξασφαλίζει σε μεγάλο βαθμό η θετική σκέψη. Αντίθετα, οι αρνητικές σκέψεις σε φορτίζουν αρνητικά και σαμποτάρουν τα σχέδια σου.

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι υπάρχουν κάποιες σκέψεις που ξεπηδούν αυτόματα στο μυαλό σου, όμως έχουν την ικανότητα να σε πάνε χιλιόμετρα πίσω. Αν, ωστόσο, μάθεις να τις αναγνωρίζεις, θα έχεις κάνει το πρώτο βήμα για να πας μπροστά.

Ας δούμε μερικές από αυτές τις αρνητικές σκέψεις που πιθανόν να σε επηρεάζουν και έχουν σοβαρή αρνητική επίδραση στη ζωή σου:

«Δεν είμαι αρκετά καλός»

Αυτή είναι η πιο κοινή σκέψη που μπορεί να σε επηρεάσει αρνητικά διότι ταράζει την αυτοεκτίμησή σου. Σίγουρα κανείς δεν είναι τέλειος και όλοι μας έχουμε αμφιβολίες για το αν μπορούμε να καταφέρουμε κάτι ή όχι. Όλοι έχουμε δυνάμεις και αδυναμίες, αλλά για να πετύχεις κάτι πρέπει σίγουρα να προσπαθήσεις. Χωρίς προσπάθεια, δεν προχωράει τίποτα. Σκοπός είναι να προσπαθήσεις για αυτό που θες και να βάλεις τα δυνατά σου για να το πετύχεις. Σε περίπτωση που δεν τα καταφέρεις, δεν πειράζει. Βλέπεις, τι δεν πήγε καλά και προσπαθείς να το βελτιώσεις την επόμενη φορά. Θα’ χεις κάνει, πάντως, το πρώτο βήμα.

«Είναι καλύτερος από εμένα»

Η σύγκριση με τους άλλους είναι κάτι αναπόφευκτο διότι δεν ζεις μόνος σου στον κόσμο αυτό. Βρίσκεσαι σε μία κοινωνία και έρχεσαι σε επαφή και αλληλεπιδράς με άλλους ανθρώπους. Όμως, σύμφωνα με τη Δρ. Deborah Carr, καθηγήτρια κοινωνιολογίας στο Rutgers University, το να συγκρίνεις τον εαυτό σου με οποιονδήποτε άλλο είναι μάταιο και ψυχοφθόρο, αφού πάντα θα υπάρχει κάποιος καλύτερος από σένα. Επίσης, αυτού του είδους η σκέψη θα σε αναγκάζει μέσα από τη σύγκριση να ανεβάσεις τον πήχη τόσο ψηλά, ώστε τελικά να σου ρίχνει την ψυχολογία κάθε φορά που αποτυγχάνεις να φτάσεις την επιτυχία κάποιου άλλου. Όταν μπαίνεις σε σύγκριση, καταρρακώνεις την αυτοπεποίθησή σου, ακυρώνεις τον εαυτό σου, γεμίζεις με ενοχές και γίνεσαι ο πιο σκληρός κριτής του εαυτού σου. Δεν υπάρχει κάποιο νόημα στην σύγκριση αυτή διότι κανείς δεν είναι τέλειος σ’ όλα. Ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και έχει τις δικές του δυνατότητες και τα δικά του χαρίσματα.

Ο τρόπος που σκέφτεσαι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιότητα της ζωής σου και αποτελεί την κινητήρια δύναμη πίσω από τις πράξεις σου.

«Ήταν λάθος αυτό που έκανα…»

Δεν υπάρχει τίποτα έξυπνο στο να μετανιώνεις για τα λάθη του παρελθόντος. Το μόνο έξυπνο είναι να διδαχτείς από αυτά και να τα αξιοποιήσεις προς όφελός σου. Το να έχεις πάρει κάποιες λάθος αποφάσεις στο παρελθόν, δεν σημαίνει ότι είσαι καταδικασμένος για μια ζωή. Και το ότι έκανες λάθη στο παρελθόν, δεν σημαίνει πως θα κάνεις λάθη συνέχεια. Όπως επίσης δεν σημαίνει πως θα αντιμετωπίζεις για πάντα τις συνέπειές τους. Τυχαίνει κάποιες λάθος επιλογές μας να έχουν σημαντικές επιπτώσεις, αλλά με την αυτοτιμωρία δεν κέρδισε ποτέ κανείς τίποτα. Είναι εντελώς άκυρο να «βαφτίζεις» πράξεις του παρελθόντος ως λάθη με κριτήρια του παρόντος, διότι τότε ίσως ήταν διαφορετικά τα δεδομένα. Συνήθως κάνεις το καλύτερο που μπορείς σε μια δεδομένη στιγμή.

«Τι με περιμένει… αύριο;»

Το στρες είναι φυσιολογικό μέρος της ζωή μας. Σε μικρές δόσεις είναι ωφέλιμο και μας κάνει πιο δημιουργικούς. Το υπερβολικό στρες, όμως, είναι επιβλαβές για την υγεία μας. Τις περισσότερες φορές η βασική αιτία του άγχους είναι οι διάφορες ανησυχητικές σκέψεις που κάνεις για το «μετά» και όχι για το «τώρα». Όμως, αξίζει να τονίσουμε ότι αρκετά συχνά οι σκέψεις αυτές δεν είναι ρεαλιστικές, αλλά φανταστικές και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι λειτουργικές για τη ζωή σου. Να θυμάσαι ότι τo στρες και η ανησυχία προκαλούνται όταν ενώ είμαστε εδώ, θέλουμε να είμαστε εκεί. Δηλαδή με το να είμαστε στο παρόν και να θέλουμε να είμαστε στο μέλλον. Συχνά, ο νους μας προβάλλεται σε μια φανταστική μελλοντική κατάσταση πράγμα που δημιουργεί φόβο και ανησυχία. Δεν υπάρχει τρόπος να αντιμετωπίσεις με επιτυχία μια τέτοια κατάσταση επειδή πολύ απλά δεν υπάρχει. Προσπάθησε να αναγνωρίσεις τη θέση σου στην παρούσα στιγμή και θα δεις ότι το άγχος σου θα μειωθεί.

Να θυμάσαι ότι τo στρες και η ανησυχία προκαλούνται όταν ενώ είμαστε εδώ, θέλουμε να είμαστε εκεί.


Πώς να χειριστείς τις αρνητικές σκέψεις;

Όταν αντιληφθείς ότι μια σκέψη σε επηρεάζει αρνητικά, προσπάθησε αυτόματα να σταματήσεις να τη σκέφτεσαι. Αρχικά, καλό είναι να προσπαθήσεις να καταλάβεις ότι οι σκέψεις αυτές είναι αυτόματες και έρχονται στο μυαλό σου ασυνείδητα. Ο μοναδικός τρόπος για να τις αντιμετωπίσεις είναι να είσαι παρών στη στιγμή. Δηλαδή να μπορείς να αναγνωρίσεις τι σου συμβαίνει την εκάστοτε στιγμή. Για παράδειγμα, κάνεις μια δυσλειτουργική σκέψη, την εντοπίζεις και αρχίζεις να ρωτάς τον εαυτό σου τι είναι αυτό που σε κάνει να σκέφτεσαι έτσι. Θα διαπιστώσεις ότι σιγά σιγά θα αρχίσεις να αποφορτίζεσαι. Συνήθως, αυτό που βοηθάει είναι να αντιμετωπίσεις το βασικό λόγο που κάτι σε φοβίζει. Βρες λοιπόν τι είναι αυτό που φοβάσαι και ανάλυσέ το χρησιμοποιώντας τη λογική σου.

Τι να θυμάσαι!

Ότι οι αρνητικές σκέψεις δεν αλλάζουν εύκολα. Χρειάζεται χρόνος και αρκετή προσπάθεια για να αντικατασταθούν με θετικές σκέψεις. Μη διστάσεις να ζητήσεις τη βοήθεια κάποιου συμβούλου, αν δεν τα καταφέρνεις και το μυαλό σου έχει κολλήσει σε κάποια αυτοκαταστροφική σκέψη. Και μην ξεχνάς επίσης αυτό: «Ταράττει τους ανθρώπους ου τα πράγματα, αλλά τα περί των πραγμάτων δόγματα», όπως έλεγε και ο φιλόσοφος Επίκτητος.


Διάβασε ακόμα:

Τα 4 Μυστικά Της Ευτυχίας

12 Μικρά Βήματα Που Θα Σε Κάνουν Ευτυχισμένο


ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ