Κάνεις Σκι; Μάθε Πώς Να Πέφτεις!

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις, για να αποφύγεις τους πιο συνηθισμένους τραυματισμούς των χειμερινών σπορ.




Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Πώς να τρως σωστές τούμπες
- Γιατί πρέπει να είσαι σε φόρμα

Είναι σχεδόν συνώνυμο της ευτυχίας. Το να κάνεις slalom στη χιονισμένη πλαγιά ενός βουνού. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι το σκι είναι από τα πιο αγαπημένα σπορ που συνδέονται με την ευεξία. Και φυσικά υπάρχουν πολλά άλλα χειμερινά σπορ για να αγαπήσει κανείς.

Το χιόνι και ο πάγος αποτελούν πεδίο χαράς και ικανοποίησης της ανάγκης αρκετών ανθρώπων για υψηλή ταχύτητα και αδρεναλίνη.

Αυτό που ίσως δεν γνωρίζεις, όμως, είναι ότι πολλά αθλήματα όπως το σκι, το snowboard, το πατινάζ, το snowkiting, το snowmobiling προσφέρουν τη συγκίνηση της περιπέτειας, αλλά ταυτόχρονα είναι από τα πιο επικίνδυνα σπορ όσον αφορά τους τραυματισμούς.

Το αποτέλεσμα; Μεγάλος αριθμός από λάτρεις των χειμερινών σπορ καταλήγουν κάθε χρόνο σε τμήματα επειγόντων περιστατικών, εξαιτίας τραυματισμών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής τους με αυτά.

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι πρέπει να απέχεις από τα σπορ που σου χαρίζουν ευεξία. Χρειάζεται όμως να έχεις καλή ενημέρωση για τα λάθη ή τις παραλείψεις που αυξάνουν την πιθανότητα τραυματισμού και άλλες σημαντικές λεπτομέρειες για σωστή πρόληψη.

Ποια είναι τα πιο επικίνδυνα χειμερινά σπορ;

Από όλα τα χειμερινά σπορ, το σκι, το snowboard και το έλκηθρο κατατάσσονται στα πιο επικίνδυνα. Όπως εξηγεί ο ο Δρ. Παναγιώτης Πάντος, υπεύθυνος των τμημάτων Άνω Άκρου και Αθλητικών Κακώσεων στην Osteon Orthopedic & Spine Clinic, εξαιτίας των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουν οι αθλητές πάντοτε ελλοχεύει ο κίνδυνος τραυματισμού, ακόμη και των πιο έμπειρων. Επίσης, οι διαρκώς μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο βουνό, η άγνωστη εδαφική μορφολογία κι άλλοι απρόβλεπτοι παράγοντες οδηγούν συχνά σε ατυχήματα. Είναι αυτονόητη, λοιπόν, η λήψη όλων των προστατευτικών μέτρων, όπως πλήρης και αξιόπιστος εξοπλισμός, ειδική ένδυση και υπόδηση, πριν από την έναρξη της δραστηριότητας», συμβουλεύει ο Δρ. Πάντος.

Οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί

Στο σκι και το snowboard, που είναι από τα πιο δημοφιλή αθλήματα στη χώρα μας, προκύπτουν οι ίδιοι τραυματισμοί, αλλά τα ποσοστά είναι διαφορετικά.

Ο πιο συνηθισμένος τραυματισμός στους σκιέρ είναι η ρήξη του πρόσθιου χιαστού συνδέσμου. «Συνηθέστερα ο τραυματισμός αυτός προκύπτει όταν ο αθλητής που έχει λυγισμένα γόνατα τεντώσει προς τα πίσω το χέρι το οποίο βρίσκεται στην ανηφόρα και τοποθετήσει το βάρος στην εσωτερική γωνία του σκι που είναι προς την κατηφόρα, στρίβοντας το γόνατο. Για να μην τραυματιστεί, πρέπει να αποφύγει την πτώση κι αυτό είναι τις περισσότερες φορές εφικτό, ενώνοντας τα σκι και τεντώνοντας τα γόνατα», συμβουλεύει ο Δρ. Βασίλειος Σακελλαρίου, επικεφαλής του Τμήματος Επανορθωτικής & Ελάχιστα Επεμβατικής Χειρουργικής Ισχίου - Γόνατος της κλινικής Osteon.

Ένας ακόμα συχνός τραυματισμός είναι η ρήξη του πλαγίου συνδέσμου του αντίχειρα («αντίχειρας του σκιέρ»), που αντιπροσωπεύει το 8-10% όλων των τραυματισμών. Όπως εξηγεί ο υπεύθυνος του τμήματος Άκρας Χειρός της Osteon Δρ. Γεώργιος Μάζης, συνήθως προκύπτει όταν ο αθλητής πέφτει και στρέφει το χέρι και τον αντίχειρα προς τα πίσω, κρατώντας τη λαβή του μπατόν. «Μόνον η μη χρήση του ιμάντα του μπαστουνιού μπορεί να λειτουργήσει προστατευτικά σε αυτή την περίπτωση», τονίζει.

Ένας άλλος συνήθης τραυματισμός είναι στον καρπό. Οφείλεται σχεδόν πάντα σε πτώση και γι’ αυτό συμβαίνει ως επί το πλείστον σε εκείνους που ασχολούνται με το snowboard.

Σε πτώσεις οφείλονται και οι τραυματισμοί στους μαλακούς ιστούς του ώμου. Η ρήξη στροφικού πετάλου είναι ο πιο κοινός στη συγκεκριμένη άρθρωση.

Τέλος, όσοι επιδίδονται στο snowboard και στο πατινάζ έχουν το δικό τους αδύναμο σημείο: τον αστράγαλο. Σύμφωνα με τον Δρ. Παναγιώτη Συμεωνίδη, υπεύθυνο του Τμήματος Ποδοκνημικής και Άκρου Ποδός στην Osteon, αιτία είναι οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης και στροφές της ποδοκνημικής σε αυτά τα αθλήματα. Συχνότερος τύπος κάκωσης είναι το διάστρεμμα, ωστόσο, ο αστράγαλος μπορεί να υποστεί μέχρι και κάταγμα, όταν δεχτεί υψηλές πιέσεις.

Αυτό ισχύει κυρίως για αθλητές του πατινάζ που κάνουν άλματα και μπορεί να τραυματιστούν κατά την προσγείωση. Επίσης, οι αθλητές του snowboard όσο και του σκι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε τραυματισμούς της σπονδυλικής στήλης, ειδικά εκείνοι που βρίσκονται σε ψηλές πλαγιές και πραγματοποιούν άλματα. Αναλογικά, οι πρώτοι έχουν 4πλάσιες πιθανότητες τραυματισμού από τους δεύτερους, εξηγεί ο Δρ. Κωνσταντίνος Σταραντζής, επιστημονικός Διευθυντής και υπεύθυνος του τμήματος σπονδυλικής στήλης της Osteon.

Μεγάλος αριθμός από λάτρεις των χειμερινών σπορ καταλήγουν κάθε χρόνο σε τμήματα επειγόντων περιστατικών, εξαιτίας τραυματισμών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής τους με αυτά.

Πώς μπορεί να μειωθεί ο κίνδυνος τραυματισμού;

Η αλήθεια είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό τραυματισμών λόγω των χειμερινών σπορ μπορεί να αποφευχθεί. Η πρόληψη έγκειται στην καλή φυσική κατάσταση και στη σωστή προετοιμασία. Όπως εξηγεί η επιστημονική ομάδα της Osteon, η χαμηλή θερμοκρασία προκαλεί σύσπαση των μυών και των αιμοφόρων αγγείων, μείωση της αντοχής και αύξηση των πιθανοτήτων εμφάνισης μυϊκής σύσπασης (κράμπας), η οποία μεγαλώνει τον κίνδυνο τραυματισμών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η προθέρμανση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη τους.

Μία ακόμα συμβουλή της ομάδας προς όλους τους αθλητές είναι να παραμένουν σε εγρήγορση και κυρίως να σταματούν τη δραστηριότητά τους όταν κουράζονται ή πονάνε. Η κούραση φαίνεται να είναι συχνή αιτία τραυματισμού, δεδομένου ότι ο κύριος όγκος των περιστατικών τραυματισμού φαίνεται να συμβαίνει προς το τέλος της ημέρας, όταν οι άνθρωποι καταβάλλουν υπερπροσπάθεια.

Υπάρχει, όμως, κι ένα ακόμα βασικό μέτρο πρόληψης που χρειάζεται να γνωρίζεις.

Ο τρόπος που πέφτεις μπορεί να σε προστατέψει

Για την πρόληψη του τραυματισμού του ώμου και όχι μόνο, είναι σημαντικό οι αθλητές που επιδίδονται σε χειμερινά σπορ - όπως σκι - να μάθουν να πέφτουν. Σύμφωνα με τους επικεφαλής, η συνειδητή πτώση προς τα πλάγια, η οποία διδάσκεται, μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο, όπως άλλωστε και τις πιθανότητες χτυπήματος του καρπού και κάθε άλλης άρθρωσης ή συνδέσμου.

Καλή προθέρμανση, επομένως, διαλείμματα ξεκούρασης αλλά και απόσυρση πριν η κούραση καταβάλει τις δυνάμεις είναι τα τρία βασικά μέτρα πρόληψης για την αποφυγή των τραυματισμών εκείνων που επιδίδονται σε χειμερινά σπορ. Και το τελευταίο, όπως υποστηρίζουν οι πιο πάνω ειδικοί, είναι να μάθεις πώς να πέφτεις!


Διάβασε ακόμα:

Θαλάσσια Σπορ. Απόλαυσέ Τα Χωρίς Απρόοπτα

Γιατί Όσοι Γυμνάζονται Κερδίζουν Περισσότερα Χρήματα

FITNESS