Πρόσκληση Σε Πάρτι; Τι Πραγματικά Σε Αγχώνει;

Κι όμως, μπορείς να τα καταφέρεις, ακόμα κι αν είσαι κοινωνικά αγχώδης.




Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Πώς θα απολαύσεις το επόμενό σου πάρτι, χωρίς άγχος
- Σε πόσους "αγνώστους" είναι καλό να μιλήσεις 

Τι θα φορέσω; Αυτή είναι η πρώτη μου σκέψη (πασπαλισμένη με μερική ανησυχία) κάθε φορά που λαμβάνω μία πρόσκληση σε πάρτι. Εσένα; Ποια είναι η δική σου πρώτη σκέψη; Γιατί αν έχεις πιάσει τον εαυτό σου να ακυρώνει πολύ συχνά προτάσεις για πάρτι, εκδηλώσεις και κοινωνικές συγκεντρώσεις ή ακόμα και εξόδους, τότε χρειάζεται να κάνεις μια πραγματικά βαθιά βουτιά μέσα σου και να αναρωτηθείς αν γι’ αυτό ευθύνονται κάποιες από τις ανασφάλειες ή ακόμα και το κοινωνικό σου άγχος. Ξεκίνα διαβάζοντας αυτό το άρθρο και σου υπόσχομαι ότι είσαι σε καλό δρόμο!

Τι χρειάζεται να ξέρεις για αρχή;

Ότι το κοινωνικό άγχος είναι από τις συχνότερες ψυχικές δυσκολίες και διαταραχές στις μέρες μας και περιλαμβάνει τον φόβο της επαφής και της επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους. Τα καλά νέα της διαταραχής αυτής είναι πως μπορεί να αντιμετωπιστεί εύκολα από το άτομο, αρκεί να το επιθυμεί. Τα κακά είναι ότι όσο αποφεύγει το άτομο τις περιστάσεις που το φοβίζουν – στην προκειμένη περίπτωση τις κοινωνικές εκδηλώσεις - τόσο θα επιδεινώνεται το κοινωνικό άγχος, που μπορεί τελικά σε κάποιες περιπτώσεις να εξελιχθεί σε κοινωνική φοβία, εξηγεί η ψυχολόγος Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου.

Αναρωτιέσαι αν είσαι κοινωνικά αγχώδης;

Σε απασχολεί σε μεγάλο βαθμό η γνώμη των άλλων και φοβάσαι πως θα ντροπιαστείς ή θα ταπεινωθείς εύκολα; Ασχολείσαι συχνά με το κομμάτι της εξωτερικής σου εικόνας; Συγκρίνεσαι συνεχώς με τους συνομήλικούς σου και γενικότερα με τους άλλους και πολλές φορές νιώθεις ανεπαρκής από τη σύγκριση μαζί τους; Φοβάσαι την αρνητική κριτική των άλλων και πιστεύεις πως δεν αξίζεις τόσο όσον αφορά στην εξωτερική σου εμφάνιση ούτε και για τη γενικότερη και συνολική αξία σου; Φοβάσαι ή αποφεύγεις να πηγαίνεις σε κοινωνικές εκδηλώσεις με πολύ κόσμο, όπως πάρτι, γιορτές, συναυλίες; Όσο περισσότερα ναι απάντησες στις πιο πάνω ερωτήσεις, τόσο πιο πιθανό το κοινωνικό άγχος να σε αφορά.

Μπορείς να ξεπεράσεις το κοινωνικό άγχος και αν ναι, πως;

Ναι, μπορείς κι οι τρόποι είναι πολλοί! Η μαγική λέξη γύρω από αυτούς είναι η επικοινωνία. Μπορείς, επομένως, να αντιμετωπίσεις το άγχος σου μόνο όταν επιδιώξεις να κάνεις αυτό που φοβάσαι: να επικοινωνήσεις με τους άλλους! Αν, λοιπόν, κάθε φορά που είσαι καλεσμένος σε ένα πάρτι ή σε μια κοινωνική έξοδο νιώθεις από τη μία διστακτικότητα, όμως, από την άλλη, θέλεις και να πας, λάβε υπόψη ότι υπάρχουν λύσεις και πιθανόν να χρειάζεται να τις θέσεις σε εφαρμογή.

1.Μην ακυρώνεις

Ένα κοινωνικά αγχώδες άτομο τείνει να ακυρώνει ακόμη και τελευταία στιγμή τα ραντεβού του, κάτι που μακροπρόθεσμα αυξάνει το άγχος του, αντί να το μειώνει. Κάτι που θα σε βοηθήσει να μην ακυρώσεις τη συμμετοχή σου σε ένα κάλεσμα ή μια έξοδο είναι να προσκαλέσεις ακόμα ένα άλλο άτομο μαζί σου (κατά προτίμηση έναν καλό φίλο), έτσι ώστε αν το μετανιώσεις να προσπαθήσει να σε ενθαρρύνει να βγεις από την πόρτα του σπιτιού σου και να νιώθεις μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια τις στιγμές αμηχανίας.

2.Κάνε εξάσκηση στην επικοινωνία

Πριν πας στην εκδήλωση που είσαι καλεσμένος, προσπάθησε να προετοιμαστείς για κάποια θέματα που γνωρίζεις καλά και να ξεκινήσεις με αυτά τη συζήτηση. Μπορείς μάλιστα να εξασκηθείς κάνοντας μια συζήτηση πάνω σ’ αυτά με έναν φίλο, δοκιμάζοντας το γνωστό παιχνίδι ρόλων. Έτσι, ενώπιον μια παρέας θα σου είναι γνώριμη η διαδικασία και θα σου βγει πιο αβίαστα.

Το κοινωνικό άγχος είναι από τις συχνότερες ψυχικές δυσκολίες και διαταραχές στις μέρες μας και περιλαμβάνει τον φόβο της επαφής και της επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους.

3.Κάνε μερικές ερωτήσεις

Είναι ο εύκολος τρόπος να σπάσεις τον πάγο. Ρώτησε τους άλλους καλεσμένους - που πιθανόν δεν γνωρίζεις - από πού γνωρίζουν τον οικοδεσπότη για παράδειγμα, έτσι ώστε να μπορέσεις να ξεκινήσεις την κουβέντα. Μην κάνεις απανωτές ερωτήσεις, επειδή πιθανόν αυτό να ερμηνευτεί ως αδιακρισία και μείνε μακριά από τα κλισέ «τι δουλειά κάνεις» ή «τι μισθό παίρνεις». Μην ξεχνάς να δίνεις χρόνο και σε όσους έχεις απέναντί σου να κάνουν ερωτήσεις στις οποίες θα πρέπει να είσαι ανοιχτός να απαντήσεις.

4.Μην πιεις πολύ

Το αλκοόλ μπορεί κάποιες φορές να ‘’σου λύνει τη γλώσσα’’, δεν σημαίνει όμως απαραίτητα πως σε κάνει να είσαι ο πραγματικός σου εαυτός. Σε μία εκδήλωση να θυμάσαι πως χρειάζεται να είσαι ο πραγματικός σου εαυτός και εσύ πρώτος να αποδεχτείς τον εαυτό σου πριν νιώσεις ότι σε αποδέχονται οι άλλοι.

5.Βάλε στόχο να μιλήσεις, έστω σε τρεις ανθρώπους.

Ως κοινωνικά αγχώδης, θα γνωρίζεις πως αυτό που συνήθως προτιμάς σε ένα πάρτι ή μια γιορτή είναι να βρεις έστω κι ένα άτομο για να μιλάς μαζί του όλη την ώρα. Αυτό είναι, όμως, κάτι που δεν θα σε βοηθήσει απαραίτητα να αναπτύξεις καλύτερες δεξιότητες επικοινωνίας ούτε να αποβάλλεις το συναίσθημα της ντροπής. Όταν θέτεις έναν στόχο από πριν, αποκτάς μεγαλύτερο κίνητρο να πας, προκειμένου μεταξύ όλων των άλλων να προσπαθήσεις να πετύχεις τον στόχο σου. Για αρχή ο αριθμός τρία είναι ότι πρέπει για την περίπτωσή σου. Δεν χρειάζεται δηλαδή να πιεστείς και να μιλήσεις με όλους.

6.Μη γυρνάς την πλάτη στο άγχος σου

Αν, πάντως, μετά από όλα τα παραπάνω βρεθείς σε μια κοινωνική εκδήλωση και πιάσεις για ακόμα μία φορά τον εαυτό σου να αγχώνεται, το στομάχι σου να γίνεται κόμπος και το αίσθημα της ντροπής να σε κατακλύζει, τότε δεν έχεις παρά να περιμένεις να περάσει. Να θυμάσαι ότι αντί να καταπιέσεις τα συναισθήματά σου είναι καλύτερα να βιώσεις το άγχος και να έρθεις σε επαφή με όλο αυτό αντί να κάνεις πως δεν υπάρχει. Η αποδοχή, άλλωστε, του προβλήματος είναι η μισή λύση στο πρόβλημα. Δώσε φωνή στο άγχος σου, άφησέ το να σου πει γιατί έρχεται, κατανόησέ το και προσπάθησε να το διαχειριστείς με τον πιο αποτελεσματικό για εσένα τρόπο. Φυσικά, αν δε βγάζεις άκρη με τις εσωτερικές φωνές και σκέψεις μέσα σου, ένας ειδικός μπορείς να σε βοηθήσει. 


Διάβασε ακόμα:

Τα Μυστικά Των Δημοφιλών ... Μπορούν Να Γίνουν Και Δικά Σου

FOMO: Ο Κοινωνικός Φόβος Που Σου Κλέβει Τη Ζωή

LIVE BETTER