Η Θετική Πλευρά Της Αρνητικής Σκέψης. Υπάρχει;

Πώς μας προστατεύει από απογοητεύσεις.




Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Πώς οι αρνητικές σκέψεις σε ωφελούν
- Πώς εξηγείται αυτό επιστημονικά

"Εμπιστεύσου το ένστικτό σου" έλεγαν με σοφία οι παλιοί.
Ναι, αλλά τι γίνεται αν το ένστικτό μας είναι υπερβολικά αισιόδοξο για να το εμπιστευτούμε; Ακούγεται ακατανόητο πλην όμως υπάρχουν αρκετές έρευνες που εξηγούν τα διανοητικά και κοινωνικά οφέλη μιας αρνητικής διάθεσης.

Το 2006 μια έρευνα, που δημοσιεύθηκε στην Ακαδημαϊκή Εφημερίδα «Πειραματική και Κοινωνική Ψυχολογία» που εκδίδεται στη Νέα Υόρκη, εξέτασε μια ομάδα ατόμων μελετώντας την ικανότητά τους να εντοπίζουν ένα ψέμα. Διαπιστώθηκε ότι άτομα που είχαν αρνητική διάθεση επειδή είχαν παρακολουθήσει ένα φιλμάκι με θέμα τον θάνατο από καρκίνο ήταν πιο πιθανό να εντοπίσουν το ψέμα από τα άτομα τα οποία ήταν σε θετική διάθεση επειδή μόλις είχαν παρακολουθήσει μια κωμωδία.

Συμπέρασμα; Όσοι βρίσκονται σε αρνητική διάθεση είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν στοχευμένη αυξανόμενη κριτική σκέψη και αυξημένη ικανότητα να ανακαλύπτουν παραπλανητικές ειδήσεις, ενώ οι άλλοι με τη θετική προδιάθεση φαίνεται ότι είναι περισσότερο ευκολόπιστοι και αφελείς. Με άλλα λόγια, φαίνεται ότι μπορείς να είσαι καλύτερος ανιχνευτής του ψέματος όταν δεν είσαι χαρούμενος.

Υπάρχει και κάτι άλλο; Ναι υπάρχει!

Σύμφωνα με δυο σχετικές μελέτες, το να έχεις θετική διάθεση μπορεί να μειώσει (αντίστοιχα αν έχεις αρνητική μπορεί να αυξήσει) την αντικειμενικότητά σου ως αυτόπτη μάρτυρα. Ένα άτομο με θετική διάθεση μπορεί να έχει πιο χαμηλή ικανότητα να επικοινωνήσει χρησιμοποιώντας μία έξυπνη στρατηγική όταν για παράδειγμα χρειάζεται οπωσδήποτε να πείσει κάποιον για το επιχείρημά του.

Ποια είναι η εξήγηση;

Προφανώς πρόκειται για ένα θέμα που έχει σχέση με την ανθρώπινη εξέλιξη.
«Υπάρχει ένας καλός λόγος που τα ανθρώπινα όντα έχουν εξελίξει την ικανότητα να βιώνουν τα αρνητικά συναισθήματα. Οταν υπάρχουν με μέτρο, μάς προστατεύουν από πιθανές καταστροφές και μάς βοηθούν να γίνουμε καλύτεροι και πιο επιτυχημένοι» γράφει το περιοδικό «Ψυχολογία Σήμερα» με κυκλοφορία 250.000 τεύχη στις ΗΠΑ το 2017.

Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι αρνητικές σκέψεις

Η Dr Julie K.Norem, από την άλλη, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Wellesley College Department of Psychology, στο βιβλίο της «Η θετική δύναμη της αρνητικής σκέψης» γράφει πως οι έρευνες δείχνουν (και η εμπειρία το επιβεβαιώνει) ότι οι αναμενόμενες απογοητεύσεις, παρότι δυσάρεστες, αντιμετωπίζονται πιο εύκολα από εκείνες που εμφανίζονται ξαφνικά. Όταν ξέρουμε τι να περιμένουμε, ακόμη κι αν αυτό είναι το χειρότερο, διατηρούμε καλύτερα τον έλεγχο της κατάστασης.

Οι αρνητικές σκέψεις, επομένως, δεν είναι ένα απλό παθητικό αναμάσημα. Αντίθετα, μπορούν να σε ωθήσουν να αναπτύξεις ένα ξεκάθαρο σχέδιο δράσης και αντίδρασης, που θα σε κάνει λιγότερο ευάλωτο στο άγχος και περισσότερο κυρίαρχο των πράξεών σου. Ουσιαστικά μιλάμε για την αμυντική απαισιοδοξία που περιλαμβάνει μια διαδικασία μέσω της οποίας η αρνητική σκέψη μετατρέπει το άγχος σε δράση που μετουσιώνεται σε μια στρατηγική προσαρμογής την ώρα που αισθάνεσαι ότι αγχώνεσαι.

Όπως εξηγεί η Dr. Norem, οι αμυντικά απαισιόδοξοι συνήθως περιμένουν τα χειρότερα. Ξοδεύουν νοερά πολύ χρόνο και ενέργεια για να προβάλουν στο μυαλό τους και να προετοιμαστούν για το πώς θα αντιδράσουν όταν έρθουν αντιμέτωποι με αυτά. Με λίγα λόγια, η απαισιοδοξία είναι μια στρατηγική που μπορεί να βοηθήσει τους αγχωμένους ανθρώπους να χαλιναγωγήσουν το στρες και να το μετατρέψουν σε πλεονέκτημα, αντί για εμπόδιο στη ζωή τους.

Κάποιες φορές, επομένως, ο δρόμος για να βελτιώσουμε τη ζωή μας μπορεί να περνά κι από τα αρνητικά συναισθήματα.


Διάβασε ακόμα:

Πώς Να Εγκαταστήσεις Την Ευτυχία Στον Εγκέφαλό Σου

Βελτίωσε Την Επικοινωνία Σου Με Έναν Απλό Τρόπο




ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ