Ψηφιακή Kαταπόνηση. Βάλε Όρια Και Προστάτεψε Την Υγεία Σου

Ποια είναι τα συμπτώματα και οι επιπτώσεις της υπερβολικής έκθεσης στην ψηφιακή τεχνολογία.





Στα επόμενα 5 λεπτά θα μάθεις:

- Τι είναι η ψηφιακή καταπόνηση
- Πώς μπορείς να την καταπολεμήσεις


Αν το επάγγελμά σου σε καθηλώνει πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή και η επαφή με τις οθόνες παντός είδους συνεχίζει ακάθεκτη και μετά τη δουλειά είτε γιατί σερφάρεις στο internet, χαζεύεις εικονικές βιτρίνες, chatάρεις και κάνεις αναρτήσεις στα social media είτε επειδή αποφορτίζεσαι από το στρες της ημέρας παίζοντας Candy Crash, τότε θα πρέπει να μάθεις ότι ο κίνδυνος της ψηφιακής καταπόνησης είναι πολύ πιθανό να σε αφορά.

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Η ψηφιακή καταπόνηση περιγράφει ένα σύνολο προβλημάτων τα οποία προκύπτουν από την παρατεταμένη χρήση υπολογιστών, tablet, ηλεκτρονικών βιβλίων και κινητών τηλεφώνων. Τα συμπτώματά της μπορεί να είναι η ερυθρότητα των ματιών, η ξηροφθαλμία, η θολή όραση ή οφθαλμική κόπωση, αλλά και ο πόνος στη μέση και τον αυχένα, καθώς και ο συχνός πονοκέφαλος. Το επίπεδο δυσφορίας φαίνεται ότι αυξάνεται ανάλογα με τον βαθμό χρήσης των ψηφιακών οθονών.

Ιδιαίτερα ευαίσθητα, πάντως, στην ψηφιακή καταπόνηση φαίνεται ότι είναι τα μάτια. Η ψηφιακή καταπόνηση των ματιών μπορεί να προκληθεί από διάφορες ηλεκτρονικές συσκευές, ειδικά όταν αυτές χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα ή εναλλάσσονται επανειλημμένα μεταξύ τους. Μελέτες έχουν δείξει ότι η εκτεταμένη χρήση ψηφιακών συσκευών μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στον τρόπο του βλεφαρισμού, οδηγώντας στη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης της ξηροφθαλμίας. Ως φυσιολογικός ρυθμός βλεφαρισμού θεωρείται 10 έως 16 βλεφαρίσματα ανά λεπτό, ωστόσο, κατά τη χρήση ψηφιακών συσκευών, ο ρυθμός μειώνεται στους 5 με 9 βλεφαρισμούς ανά λεπτό, πράγμα που προκαλεί ή εντείνει προβλήματα όπως η ξηροφθαλμία.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το πρόβλημα της ψηφιακής καταπόνησης είναι διαρκώς αυξανόμενο.

Τι έδειξε η έρευνα;

Με σκοπό να προσδιοριστούν τα κενά γνώσης που υπάρχουν ανάμεσα στο τι γνωρίζει το κοινό σχετικά με την παρατεταμένη χρήση ψηφιακών συσκευών και το αντίκτυπο που μπορεί να έχει η χρήση αυτών, διεξήχθη έρευνα από την φαρμακευτική εταιρεία Novartis σε συνεργασία με την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins και το Ινστιτούτο IFTF στις ΗΠΑ. Ιδού, λοιπόν, τα πιο ενδιαφέροντα νούμερα που προέκυψαν:

50% δηλώνει ότι χρησιμοποιούν σε τακτική βάση πολλαπλές ψηφιακές συσκευές ταυτόχρονα, πράγμα που συνεπάγεται αυξημένο χρόνο έκθεσης.

64% των καταναλωτών παγκοσμίως υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές για πάνω από τέσσερις ώρες ημερησίως

23 ώρες καταναλώνουν συνδυαστικά σε ψηφιακές συσκευές (smartphone, tablet, τηλεόραση κ.λπ.) οι λεγόμενοι υπερχρήστες, ενώ παράλληλα αποτελούν το 10% του πληθυσμού κατά μέσο όρο στις χώρες όπου διεξήχθη η έρευνα. Το ποσοστό των υπερχρηστών είναι υψηλότερο στις ΗΠΑ (14%) σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα.

53% των συμμετεχόντων της έρευνας στις ΗΠΑ εργάζονται σε θέσεις που απαιτούν πάνω από τέσσερις ώρες εργασίας μπροστά σε οθόνη, σε σύγκριση με το 73% στην Κίνα και τη Βραζιλία.

Οι χώρες με τη μεγαλύτερη χρήση πολλαπλών ψηφιακών συσκευών είναι η Βραζιλία (64%), η Κίνα (54%) και η Πολωνία (46%).

Στην Αυστραλία αναφέρεται η χαμηλότερη χρήση πολλαπλών ψηφιακών συσκευών με ποσοστό 33%.

Και ποιο είναι το αποτέλεσμα;

Το τι έδειξε όμως η έρευνα σε σχέση με τις επιπτώσεις που προκαλεί η ψηφιακή καταπόνηση είναι σίγουρα σκόπιμο να αναφέρουμε.

55% των ατόμων που χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες αναφέρουν τον πονοκέφαλο ως το πιο συνηθισμένο σύμπτωμα ύστερα από παρατεταμένη χρήση ψηφιακών συσκευών.

30% των χρηστών αναφέρουν οπτική κούραση, πονοκέκαφαλο, ξηροφθαλμία και θολή όραση μετά από δύο ώρες χρήσης ψηφιακών συσκευών.

43% των εργαζομένων δηλώνουν ότι η παραγωγικότητά τους μειώνεται μετά από τέσσερις ώρες εργασίας μπροστά σε μια οθόνη.

Υπάρχει πρόληψη;

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το πρόβλημα της ψηφιακής καταπόνησης είναι διαρκώς αυξανόμενο. Πράγμα που σημαίνει ότι αφορά και θα αφορά στο μέλλον όλο και περισσότερους. Αν διαβάζοντας τα παραπάνω θεωρείς ότι σε αφορά, είναι σημαντικό να μην αφήσεις τον εαυτό σου έρμαιό της, χωρίς όρια έκθεσης στην ψηφιακή τεχνολογία. Κι επειδή σίγουρα σε επαγγελματικό επίπεδο δεν μπορείς να περιορίσεις την έκθεση, τουλάχιστον φρόντισε να την περιορίσεις στην προσωπική σου ζωή. Για την πρόληψη, επομένως, της ψηφιακής καταπόνησης φρόντισε:

- Να τεντώνεις τον λαιμό, την πλάτη, τους αντίχειρες και τα δάχτυλά σου πριν και μετά τη χρήση ψηφιακής τεχνολογίας

- Να σηκώνεσαι από όπου κάθεσαι (καρέκλα γραφείου, καναπέ, κρεβάτι) για να περπατήσεις κάθε μισή ώρα περίπου.

- Να επιδιώκεις να παίρνεις τα μάτια σου από την οθόνη, για να κοιτάξεις έξω από το παράθυρο, ανά τακτά χρονικά διατήματα.

- Να επενδύσεις σε μία καλής ποιότητας οθόνης με φιλικά για τα μάτια σου φίλτρα και να ρυθμίσεις τη φωτεινότητά της ώστε να μην είναι επιβαρυντική για τα μάτια σου.

- Να πίνεις άφθονο νερό, να τρως ισορροπημένα και να κοιμάσαι αρκετές ώρες

- Να ασκείσαι - ει δυνατόν και κάθε μέρα - και να εντάξεις στη ζωή σου ενεργητικές δραστηριότητες.

- Να μην περιορίζεις και εκτονώνεις την κοινωνικότητά σου αποκλειστικά και μόνο στα κοινωνικά μέσα. Αντίθετα, να επιδιώκεις όσο το δυνατόν πιο συχνά και την προσωπική επαφή.


Διάβασε ακόμα:

Παιδί Και Οθόνη: Υπάρχει Μέτρο;

Μάθε Πόσες Φορές Πρέπει Να Σηκωθείς Από Την Καρέκλα Του Γραφείου Σου Για Να Αυξήσεις Την Αποδοτικότητα Σου



WORK LIFE BALANCE