Επαγγελματική Εξουθένωση: Τα Σημάδια Που Μαρτυρούν Ότι Είναι Καιρός Για Αλλαγή

Τα σημάδια υπάρχουν. Είναι καιρός να σταματήσεις να τα αγνοείς.





Στα επόμενα 3 λεπτά θα μάθεις:

- Τι είναι το burnout
- Τα σημάδια που μαρτυρούν ότι βρίσκεσαι κοντά στην εξουθένωση


Νιώθεις διαρκώς κουρασμένος; Αρρωσταίνεις συνέχεια; Δεν μπορείς να συγκεντρωθείς; Εκνευρίζεσαι; Παχαίνεις χωρίς λόγο και δεν έχεις διάθεση; Όταν νιώθεις ότι η δουλειά σου σε εξαντλεί, δεν σε γεμίζει και ρουφάει όλη σου την ενέργεια, όταν νιώθεις ότι δεν έχεις πια κίνητρο, τότε κάτι δεν πάει καλά. Για την ακρίβεια καθόλου καλά. Και τότε, ακόμα και το πιο απλό πράγμα, όπως το να διαβάσεις τα emails σου, μετατρέπεται σε αγγαρεία. Το χειρότερο είναι ότι δεν το καταλαβαινεις και πιέζεις τον εαυτό σου να κάνει διαρκώς περισσότερα, με αποτέλεσμα η επαγγελματική εξουθένωση να σου χτυπάει την πόρτα.

Τι είναι το burnout

Το burnout είναι μία κατάσταση συναισθηματικής, ψυχικής και σωματικής εξουθένωσης που προκαλείται λόγω του υπερβολικού και παρατεταμένου άγχους. Εμφανίζεται όταν νιώθεις φορτωμένος, συναισθηματικά εξαντλημένος και δεν μπορείς να ανταποκριθείς σε όλα όσα πρέπει. Και το χειρότερο, σε κάνει να χάνεις το κίνητρό σου.

Μήπως έχεις κι εσύ;

Πώς μπορείς να καταλάβεις ότι είσαι ένα βήμα πριν την επαγγελματική εξουθένωση; Ακολουθούν τα προειδοποιητικά σημάδια που θα σε πρέπει να σε προβληματίσουν:

1.Έχεις πνευματική κόπωση

Η πνευματική κόπωση είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα σημάδια ότι βαδίζεις προς την επαγγελματική εξουθένωση. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το εξής: διαβάζεις τα ίδια και τα ίδια ξανά και ξανά χωρίς να μπορείς να καταλάβεις τι είναι αυτό που διαβάζεις. Αυτό συμβαίνει επειδή το συνεχές άγχος αυξάνει τα επίπεδα κορτιζόλης στον οργανισμό σου. Αν λοιπόν δεν κάνεις κάτι για να το απελευθερώσεις, η πνευματική σου λειτουργία περιορίζεται. Ίσως όταν νιώθεις αυτή τη θολούρα στον εγκέφαλό σου, δεν αισθάνεσαι άγχος. Ωστόσο συνειδητοποιείς ότι δεν έχεις την πνευματική διαύγεια που είχες συνήθως. Έτσι κάνεις λάθη στη δουλειά ή δεν καταφέρνεις να ολοκληρώσεις όλα όσα πρέπει. Όλα αυτά είναι τα πρώτα σημάδια του burnout.

2. Εκνευρίζεσαι περισσότερο

Καθώς το άγχος σου αυξάνεται διαρκώς, εσύ εκνευρίζεσαι περισσότερο και πιο εύκολα, ακόμα και για πράγματα ανούσια που σε άλλη περίπτωση δεν θα σε ενοχλούσαν. Και ενώ αυτός ο εκνευρισμός ξεκινά από το γραφείο, μπορεί να μεταφερθεί στο σπίτι και στις διαπροσωπικές σου σχέσεις. Αν λοιπόν κάτι δεν πάει όπως το σχεδίαζες, αν υπάρχει οποιαδήποτε αλλαγή ή καθυστέρηση σε κάνει να ξεσπάς στους άλλους, ήρθε η ώρα να κάνεις ένα βήμα πίσω για να μην κάνεις ή πεις κάτι που αργότερα θα μετανιώσεις.

3. Αρρωσταίνεις διαρκώς

Μήπως αρρωσταίνεις συνεχώς; Μήπως παλεύεις με το κρύωμα και τη γρίπη ακόμα και μέσα στο καλοκαίρι; Μάθε ότι για το αποδυναμωμένο ανοσοποιητικό σου οφείλεται η εξουθένωση. Το άγχος και το στρες συσχετίστηκαν για πρώτη φορά με το ανοσοποιητικό σύστημα σε έρευνα του 1980. Σε βάθος δεκαετίας, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι το παρατεταμένο άγχος έκανε τον οργανισμό των συμμετεχόντων να σταματάει την παραγωγή των κυττάρων που ήταν απαραίτητα για να καταπολεμούν τις ασθένειες.

4. Παίρνεις ανεξήγητο βάρος

Οι ασθένειες δεν είναι ο μόνος τρόπος που το burnout και το διαρκές άγχος έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη σωματική σου υγεία. Η αύξηση της κορτιζόλης που προκαλείται λόγω του άγχους σου προκαλεί και αύξηση κιλών. Μπορεί λοιπόν να προσέχεις θεωρητικά τι τρως και να αθλείσαι αρκετά. Και όμως να παχαίνεις. Γιατί συμβαίνει αυτό; Η κορτιζόλη αυξάνει και τα επίπεδα της ινσουλίνης, κάνοντας τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα να μειώνονται. Έτσι, αναζητάς τροφές πλούσιες σε ζάχαρη ή λιπαρά, με αποτέλεσμα ο δείκτης της ζυγαριάς σου να ανεβαίνει.

5. Είσαι διαρκώς κουρασμένος

Ένα ακόμη σύμπτωμα που πρέπει να σε θορυβήσει είναι η διαρκής κούραση. Μην μπερδεύεσαι. Αν μία ημέρα δεν κοιμηθείς καλά, φυσικά και θα νιωθεις κουρασμένος. Αν όμως αυτή η αίσθηση παραμένει, όσο και αν κοιμάσαι και όσους καφέδες και αν πίνεις, ίσως είσαι στα πρόθυρα της εξουθένωσης.

6. Δεν έχεις διάθεση

Η εξουθένωση δεν επηρεάζει μόνο την απόδοσή σου στο γραφείο. Σταδιακά αρχίζεις να χάνεις την διάθεσή σου, με αποτέλεσμα να χάνεις το κίνητρο και τον ενθουσιασμό σου για όλα. Ακόμα και για δραστηριότητες που δεν σχετίζονταν με τη δουλειά και δεν σε ευχαριστούν πλέον. Δεν έχεις όρεξη να βγεις με τους φίλους σου, να ασχοληθείς με τα χόμπι σου, ακόμα και να πας διακοπές. Η απώλεια κινήτρου, σε εμποδίζει να αντιμετωπίσεις κάθε εμπόδιο και πρόκληση που εμφανίζεται μπροστά σου και στέκεται εμπόδιο στον δρόμο της επιτυχίας σου.

Νίκησέ το

Αν αναγνώρισες κάποιο από τα παραπάνω σημάδια, μην αφήσεις το πρόβλημα να γίνει ακόμα μεγαλύτερο. Κάνε κάτι τώρα έτσι ώστε να αποφορτιστείς, να γεμίσεις τις μπαταρίες σου και να γυρίσεις αναζωογονημένος. Πάρε άδεια, βρες χρόνο για να χαλαρώνεις, ξεκίνησε την γυμναστική, κοιμήσου αρκετά και καλύτερα, πρόσεξε την διατροφή σου και προστάτεψε τον εαυτό, την υγεία, την δουλειά και τις σχέσεις σου. Τι περιμένεις; Κάνε μικρές αλλαγές στον τρόπο ζωής σου και μην αφήνεις την εξουθένωση να είναι μέρος της.


Διάβασε ακόμα:

Οδηγίες Για Managers: Πώς Θα Προστατέψεις Την Ομάδα Σου Από Το Burnout

Κι Όμως, Αν Δουλεύεις Λιγότερο Είσαι Πιο Αποδοτικός!

UNPLUG & RECHARGE