Αποτελεσματική Επικοινωνία: Τα 5 Λάθη Που Κάνουν Δύσκολες Τις Συζητήσεις Σου

Μάθε τι φταίει και οι συνομιλητές σου δεν ακούνε αυτά που τους λες.



Σου έχει τύχει να αντιμετωπίζεις πρόβλημα στην επικοινωνία σου με τους άλλους; Να πιστεύεις ότι δεν καταλαβαίνουν τι εννοείς ή ότι δεν σε προσέχουν όταν μιλάς; Ή να μην συμφωνείς με αυτά που λέει ο συνομιλητής σου και να μην ξέρεις πώς να αντιδράσεις ή να παραμείνεις ψύχραιμος;

Και όμως υπάρχει τρόπος να διατηρήσεις την ψυχραιμία σου, να γίνεις κατανοητός και να έχεις μία αποτελεσματική επικοινωνία με τους γύρω σου. Εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να ακολουθήσεις τις 5 συμβουλές που ακολουθούν:

Οι ειδικοί ξέρουν

#1: Μην ξεχνάς την αναπνοή

Ο Dr. Steven Fabick, κλινικός ψυχολόγος του Birmingham, υποστηρίζει ότι αν προσπαθείς να πεις την γνώμη σου με απώτερο σκοπό να πείσεις το συνομιλητή σου, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να πάρεις μία βαθιά αναπνοή. Όταν το κάνεις, έχεις πολλές πιθανότητες να μιλήσεις με σωστή και καθαρή άρθρωση, ενώ παράλληλα μειώνονται οι πιθανότητες να προσβάλεις ή να φέρεις σε δύσκολη θέση το άτομο που βρίσκεται απέναντί σου με όσα λες.

#2: Μην κατηγορείς τον συνομιλητή σου

Όταν διαφωνείς με κάποιον, είναι πολύ πιθανό η απάντησή σου να τον προσβάλλει. Αν για παράδειγμα πεις “αυτό είναι γελοίο,” ή ακόμα χειρότερα αν χρησιμοποιήσεις μία έκφραση που προσβάλλει ή θίγει το άτομο που βρίσκεται απέναντί σου, τότε η συζήτησή σας κάθε άλλο παρά παραγωγική μπορεί να είναι. Αυτό υποστηρίζει ο Dr. Jerry Goodman, καθηγητής ψυχολογίας στο UCLA και συνεχίζει λέγοντας πως το ίδιο μπορεί να συμβεί ακόμα και αν χρησιμοποιήσεις κάποιες χειρονομίες. Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν; Ο Dr. Goodman σε συμβουλεύει να κάνεις μία μικρή παύση πριν αποφασίσεις να απαντήσεις. Πάρε τον χρόνο σου και ηρέμησε. Μόνο έτσι θα μπορείς να κάνεις μία αποτελεσματική συζήτηση.

#3: Μην είσαι ηθικολόγος

Αν καταβάλλεις πολύ μεγάλη προσπάθεια για να φαίνεσαι σωστός και τέλειος, μάθε ότι είναι πολύ πιθανό να μην τα καταφέρεις. Αυτό υποστηρίζει ο Fabick. Τι μπορείς να κάνεις; Προσπάθησε να αποφύγεις το δασκαλίστικο τρόπο ομιλίας και δώσε στον συνομιλητή σου την δυνατότητα να σου απαντήσει - ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι θα σε αμφισβητήσει.

#4 Απόφυγε έναν έντονο διάλογο

Ο έντονος διάλογος δεν περιορίζεται μόνο σε λέξεις και φράσεις, αλλά έχει να κάνει και σε μεγάλο βαθμό με τη χροιά της φωνής σου. Ο Fabick σε συμβουλεύει αντί να επιτεθείς στον άλλον και να εστιάσεις σε τυχόν ατέλειές του, να χρησιμοποιήσεις το “εγώ” αντί το “εσύ”. Ας δώσουμε ένα παράδειγμα για να το εξηγήσουμε: Σκέψου ότι είσαι συνοδηγός σε ένα αυτοκίνητο και ο οδηγός τρέχει πολύ. Ξεπέρασε την πρώτη σου αντίδραση - εκείνη που θα σε οδηγήσει να του μιλήσεις άσχημα και θα καταλήξετε να τσακώνεστε - και προτίμησε να αναφερθείς σε εσένα, λέγοντας ότι φοβάσαι ή δεν αισθάνεσαι άνετα. Χρησιμοποιώντας 1ο ενικό αντί για 2ο, ο συνομιλητής σου δεν θα νιώσει ότι δέχεται επίθεση.

#5 Μην είσαι ισχυρογνώμων

Αν θέλεις να έχεις μία αποτελεσματική συζήτηση με κάποιον, ο Goodman σε συμβουλεύει να μην είσαι ισχυρογνώμων και να μην δείχνεις ότι ξέρεις τα πάντα. Εφόσον δεν μπορείς ποτέ να είσαι 100% σίγουρος για το τι και το πώς σκέφτεται ο συνομιλητής σου, δώστε ο ένας στον άλλον την ευκαιρία για εξηγήσεις. Η ισχυρογνωμοσύνη τερματίζει κάθε είδους συζήτηση.  Η Dr. Alisa Murray, ψυχολόγος του Kent, σε συμβουλεύει να μην χρησιμοποιείς λέξεις όπως το “ποτέ” και το “πάντα”, γιατί όπως πιστεύει η ίδια σπάνια ισχύουν. Η ίδια σου προτείνει να δείξεις σεβασμό στον άλλον, λέγοντας ότι η άποψή του είναι ενδιαφέρουσα. Κάτι τέτοιο δείχνει ότι παρά τις όποιες διαφωνίες ή ενστάσεις σου, ακούς προσεκτικά την άποψή του. Ο σκοπός εξάλλου είναι η επικοινωνία σας να είναι αποτελεσματική και να ακούει ο ένας τη γνώμη του άλλου. 


Διάβασε ακόμα:

Υγιής Επικοινωνία: Γιατί Είναι Τόσο Δύσκολη Υπόθεση

Βάλε Στόχο Την Ποιότητα Και Όχι Την Ποσότητα Στις Σχέσεις Σου

ΣΧΕΣΕΙΣ