Ευαίσθητος Στην Κριτική;

Τα βήματα για να διαχειρίζεσαι με θετικό τρόπο την κριτική των άλλων.



Θέλεις, κι εσύ, όπως όλοι, να σε συμπαθούν, να σε θαυμάζουν, να σε εκτιμούν. Τι γίνεται, όμως, όταν δέχεσαι αρνητική κριτική; Σίγουρα δεν είναι κάτι που απολαμβάνεις. Και η αλήθεια είναι ότι μερικοί ίσως είναι παραπάνω ευάλωτοι και ευαίσθητοι ως προς αυτή. Πιθανόν κι εσύ.

Πώς ακριβώς αντιδράς στην κριτική;

Στην ουσία κάθε φορά που σε επικρίνουν και σε κατηγορούν αυτόματα γεννιούνται διάφορες σκέψεις στο μυαλό σου. Η ερμηνεία όμως που θα δώσεις εσύ στο γεγονός είναι αυτή που θα δημιουργήσει την αντίδραση σου και θα προκαλέσει τα αντίστοιχα συναισθήματα.

Μερικοί άνθρωποι φαίνεται να μπορούν διαχωρίσουν τη θέση τους από τη γνώμη του άλλου για αυτούς και την κριτική που ασκεί. Άλλοι μπορεί να εσωτερικεύσουν την κριτική και ίσως να θεωρήσουν ότι αυτό για το οποίο κρίνονται είναι αληθές. Κάποιοι μπορεί να νιώσουν άσχημα και να απογοητευτούν. Μερικοί αντιδρούν στην κριτική με θυμό και άμυνα, άλλοι πάλι γίνονται τρομερά επικριτικοί.

Το σίγουρο όμως είναι ένα. Η κριτική αποτελεί μέρος της ζωής μας. Ό,τι και αν κάνουμε, όπως και να το κάνουμε, το πιθανότερο είναι ότι θα κριθούμε για αυτό. Υπάρχουν όμως τρόποι να διαχειριστούμε την κριτική; Ευτυχώς ναι και γι’ αυτό σου προτείνω μερικούς από αυτούς:

Δες ποιος σε κρίνει

Είναι πολύ σημαντικό να μπορέσεις να διακρίνεις την πηγή της κριτικής. Δηλαδή πρέπει να δεις ποιος κάνει την κριτική κι αν είναι ένα άτομο το οποίο εκτιμάς. Η κριτική για παράδειγμα από κάποιο στενό οικογενειακό πρόσωπο έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από αυτήν που μπορεί να σου ασκήσει κάποιος άγνωστος. Στη συνέχεια, να παρατηρήσεις το μοτίβο συμπεριφοράς που έχει το άτομο αυτό.

Προσδιόρισε το είδος της κριτικής

Αρκετές φορές η κριτική είναι κακοπροαίρετη. Άλλες φορές η κριτική μπορεί να είναι εποικοδομητική. Σ’ αυτή την περίπτωση, η κριτική δεν μπορεί να νοηθεί ως προσωπική επίθεση αλλά ως μια βοηθητική και υποστηριχτική διαδικασία, η οποία θα σε βοηθήσει να προχωρήσεις μπροστά.

Εξελίξου μέσα από την κριτική

Φρόντισε να είσαι ανοιχτός στη μάθηση και στην αλλαγή. Προσπάθησε να δεις την κριτική ως μια πρόκληση για αλλαγή και ευκαιρία αυτοβελτίωσης.

Μείνε στην αλήθεια

Αν η κριτική που θα δεχθείς δεν είναι έγκυρη, αγνόησέ την. Μη στέκεσαι σ’ αυτήν και μην την αναλύεις, διότι πολύ απλά δεν υπάρχει νόημα. Σκέψου ότι μπορεί να μην είναι αλήθεια και μην αφήσεις να σε καταβάλει. Προσπάθησε να εστιάσεις στις δικές σου δυνάμεις. Οι άνθρωποι συχνά τείνουν να προβάλλουν δικές τους αναπαραστάσεις, είτε είναι ανασφάλειες, είτε φόβοι, είτε αναστολές, είτε δισταγμοί. Άρα δεν αφορά στην πραγματικότητα κάθε κριτική εσένα.

Νιώσε τα συναισθήματά σου

Άφησε τον εαυτό σου να νιώσει τα συναισθήματά του, όποια και αν είναι αυτά. Δεν είναι λειτουργικό να πιέζεις τα συναισθήματά σου, διότι, αν τα εσωτερικεύσεις και δεν τα εκφράσεις, θα πάρουν άλλες μορφές όπως νεύρωση, άγχος, κατάθλιψη, σωματοποίηση. Μιλήσε για αυτά, γράψε για αυτά, άφησέ τα ελεύθερα να πάρουν μορφή.

Εκτίμησε τον εαυτό σου

Δείξε κατανόηση στον εαυτό σου και μην τον κατηγορείς. Η αξία που έχουμε ως άνθρωποι είναι ανεκτίμητη και δεν καθορίζεται σε σχέση με τους άλλους ανθρώπους. Ο σεβασμός αποτελεί βασικό παράγοντα για τη σωστή επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους. Επίσης, μην ξεχνάς ότι δεν μπορούμε να τους ικανοποιήσουμε όλους. Όταν το συνειδητοποιήσουμε αυτό, θα μπορέσουμε να αποδεχθούμε πιο ολοκληρωμένα τον εαυτό μας.

Με λίγα λόγια

Η κριτική είναι κάτι το οποίο δεν μπορούμε να αποφύγουμε δυστυχώς ή ευτυχώς στην κοινωνία που ζούμε. Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ λειτουργικό αντί να την αφήνουμε να κλονίζει την αυτοπεποίθησή μας να την εκλάβουμε ως εργαλείο για τη βελτίωσή μας και την προσωπική μας ανάπτυξη.

Μάθε περισσότερα στο counselingvibes.wixsite.com/counselingvibes


Διάβασε ακόμα:

Γίνε Σύμμαχος Του Εαυτού Σου

Το Λάθος Δεν Είναι Πάντα Δικό Σου

ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ