Θυμός Στο Γραφείο; Τα 5 «Μη» Και Τα 3 «Να»

Τι να κάνεις και να μην κάνεις, όταν θυμώνεις στο γραφείο.



Οι λόγοι που μπορεί να σε θυμώσουν στο γραφείο είναι πολλοί. Ένας φορτικός συνάδελφος, ο μεγάλος όγκος εργασίας, το χωρίς τέλος ωράριο, οι πιεστικοί εργασιακοί ρυθμοί, η χαμηλή αμοιβή σου, ο αργός υπολογιστής σου (εμένα το τελευταίο με κάνει έξαλλη). Επίσης, είναι πολύ πιθανό ο αγχωτικός τρόπος ζωής εκτός γραφείου να ευθύνεται για τον θυμό - που στην πραγματικότητα σε ακολουθεί πάντα και παντού. Τι θέλω να πω μ’ αυτό; Ότι είναι πολύ πιθανό να είσαι ήδη θυμωμένος ή εκνευρισμένος, πολύ προτού φτάσεις στη δουλειά. Επειδή είχε κίνηση στο δρόμο. Επειδή άργησες να βρεις θέση να παρκάρεις. Ή επειδή το προηγούμενο βράδυ διαπληκτίστηκες με τον σύντροφό σου, τον μπαμπά σου ή τη φίλη σου.

Παρόλο πάντως που η άποψη της ψυχολογίας υποστηρίζει ότι ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που πρέπει να εκφράζεται κι όχι να καταπιέζεται, σίγουρα ξέρεις ότι ο εργασιακός χώρος δεν είναι το μέρος όπου τα ξεσπάσματα θυμού προσφέρουν κάποια ανακούφιση. Αντίθετα, ένα άκομψο ή θορυβώδες ξέσπασμα θυμού μπορεί να πλήξει αρνητικά την εικόνα σου, να σου κολλήσει ταμπέλες που θα δυσκολευτείς να αποτινάξεις από πάνω σου, να δηλητηριάσει τις σχέσεις με τους συναδέλφους ή το αφεντικό σου. Και το χειρότερο; Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα δώσει καμία λύση στο πρόβλημα που πιθανόν έχει προκύψει. Αντίθετα, μπορεί να σου δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα.

Αυτό, φυσικά, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να θάψεις ή να κρύψεις τον θυμό σου. Ή να τον αφήσεις να βράζει χωρίς οι άλλοι να μπορούν να καταλάβουν τι είναι αυτό που σε έχει θυμώσει και να προσπαθούν απλά να μαντέψουν τι κρύβεται πίσω από τα ειρωνικά σου λόγια, την επιθετική διάθεση ή τις κινήσεις που κρύβουν ένταση. Είναι σημαντικό να μην αποσιωπήσεις αυτό που σε έχει θυμώσει, αλλά να μιλήσεις για αυτό στο σωστό χρόνο και με το σωστό τρόπο, εξηγεί η ψυχολόγος Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου. Το να επικοινωνήσεις ήρεμα την αιτία του θυμού σου είναι κάτι διαφορετικό από τις φωνές, τις πόρτες που βροντάνε πίσω σου και τα έντονα λόγια ή τους χαρακτηρισμούς. Το πρώτο που χρειάζεται επομένως να ξέρεις σε περίπτωση που σε κυριεύσει ο θυμός στο γραφείο είναι τι δεν πρέπει να κάνεις.

Τα 5 «Μη»

Το σημαντικότερο επίτευγμα σε σχέση με τον έλεγχο του θυμού στο γραφείο είναι να μάθεις να βάζεις φρένο στον παρορμητισμό σου. Γι’ αυτό:

Μην κάνεις θόρυβο. Το χειρότερο που μπορείς να κάνεις, όταν σε κυριεύει ο θυμός, είναι να φωνάξεις, να χτυπήσεις πόρτες πίσω σου ή να αφήσεις τον εκνευρισμό να εκτονωθεί με ένταση.

Μην τρέχεις στους συναδέλφους κάθε φορά που θυμώνεις ή εκνευρίζεσαι με κάτι ή κάποιον για να διαμαρτυρηθείς, να ζητήσεις υποστήριξη ή να κάνεις πικρόχολα σχόλια, επειδή έτσι διευρύνεις τον κύκλο των σχολίων. Μην ξεχνάς ότι είναι πιθανό να υπερβάλλεις στις περιγραφές σου την ώρα που ο θυμός είναι κορυφωμένος.

Μη στέλνεις e-mail ή γραπτά μηνύματα στα οποία περιγράφεις τι, πώς και γιατί σε θύμωσε κάποιος συνάδελφος ή το αφεντικό σου. Να θυμάσαι ότι τα γραπτά έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα από τα προφορικά λόγια. Γι’ αυτό είναι προτιμότερο να λύσεις οτιδήποτε σε έχει θυμώσει προφορικά. Επίσης, απόφυγε να απαντήσεις σε «θυμωμένα» e-mail άλλων, αν αυτό είναι εφικτό. Γενικά, φρόντισε να μην αποτελείς μέρος μιας γραπτής ανταλλαγής μηνυμάτων, φορτισμένων με θυμό.

Μην προσποιείσαι πως είσαι καλά, ενώ είσαι θυμωμένος. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί ο θυμός σου.

Μην τηλεφωνείς στη μαμά ή στη φίλη σου, για να κάνεις τα παράπονα που συνδέονται με τον εργασιακό σου χώρο. Το πιθανότερο είναι ότι η πρώτη θα σου πει κάνε υπομονή και η δεύτερη να δηλώσεις παραίτηση, κάτι που και στις δύο περιπτώσεις θα σε κάνει να νιώσεις ότι σε πνίγει το δίκιο, με αποτέλεσμα να φουντώσει ακόμα περισσότερο ο θυμός μέσα σου.

Και τα 3 «Να»

Επομένως, εφόσον αποφύγεις αυτές τις πρώτες παγίδες, αυτό που μπορεί να σε βοηθήσει να διατηρήσεις την αυτοκυριαρχία σου και να γλιτώσεις από ένα ξέσπασμα είναι να προσπαθήσεις να ηρεμήσεις, έτσι ώστε σε δεύτερο χρόνο να υπερασπιστείς ειρηνικά το δίκιο σου. Για να τα καταφέρεις, δοκίμασε:

Να κάνεις αμέσως κάτι άλλο. Μην μένεις καθισμένος στην καρέκλα του γραφείου. Σήκω, βγες έξω να πάρεις λίγο αέρα, πιες λίγο νερό ή φάε κάτι. Όλη αυτή η κινητικότητα εκτονώνει τη συσσωρευμένη ένταση και αποσπά το μυαλό από τις αρνητικές σκέψεις που σου δημιουργεί το συναίσθημα του θυμού.

Να ζητήσεις αναβολή. Αν νιώθεις να σε κυριεύει ο θυμός, προτίμησε να μη μιλήσεις εν βρασμώ ψυχής, αφού το πιθανότερο είναι ότι θα το μετανιώσεις. Ακόμα κι αν κάποιοι θέλουν να μιλήσουν μαζί σου γι’ αυτό που σε θύμωσε, για να λύσουν γρήγορα μια τυχόν παρεξήγηση, εσύ προτίμησε να μην ξεκινήσεις μία συζήτηση, αν δεν νιώθεις αρκετά ήρεμος γι’ αυτό. Είναι προτιμότερο να εξηγήσεις ότι δεν θες να το συζητήσεις στην παρούσα φάση, αλλά θα επανέλθεις. Έτσι θα προλάβεις να σκεφτείς με καθαρό μυαλό ακριβώς τι σε θύμωσε και τι θέλεις να πεις σχετικά με αυτό και ποια ακριβώς λόγια να χρησιμοποιήσεις. Αν εκφραστείς την ώρα που ο θυμός σε έχει κυριεύσει, είναι βέβαιο ότι δεν θα χρησιμοποιήσεις τα κατάλληλα λόγια.

Πάρε το χρόνο σου. Είναι προτιμότερο να εξηγήσεις τι σε ενοχλεί εν ηρεμία. Όταν δηλαδή θα είσαι πάλι ήρεμος. Για κάποιους αυτό μπορεί να γίνει μέσα σε λίγα λεπτά, για άλλους σε λίγες ώρες και για άλλους σε λίγες μέρες. Γι’ αυτό πάρε το χρόνο σου. Αυτόν που εσύ χρειάζεσαι, για να ηρεμήσεις.


Διάβασε ακόμα:

5 Τρόποι Για Να Μάθεις Να Χειρίζεσαι Το Στρες, Τον Φόβο Και Την Αγωνία

Κι Όμως Η Ευεξία Σου Εξαρτάται Και Από Την Ευγένειά σου!

WORK LIFE BALANCE