Πώς Να Απαλλαγείς Από Την Κόπωση Της Νέας Εποχής

Οι απλοί τρόποι για να μειώσεις την κούραση και να αυξήσεις την παραγωγικότητά σου.


Credit: Alexandre Chambon/Unsplash

Η έλλειψη ευεξίας απασχολεί σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας 4 στους 10 ενηλίκους και πλήττει κυρίως ανθρώπους που εργάζονται σε γραφεία και επιχειρήσεις. Ποιο είναι το κοινό σημείο αυτών των ανθρώπων; Η κούραση. Πιο συγκεκριμένα, η κούραση που δεν τους επιτρέπει να κάνουν όσα πρέπει ή όσα θα ήθελαν. Οι άνθρωποι που συμμετείχαν στη σχετική έρευνα αποδίδουν την κόπωσή τους κυρίως στα ωράρια εργασίας, τις μετακινήσεις, το εργασιακό stress και την αβεβαιότητα που δημιουργεί η οικονομική κρίση.

Αυτό, όμως, που είναι σημαντικό να τονίσω είναι ότι, ενώ πολλά από τα αίτια που οδηγούν σε μόνιμη κόπωση- δεν αναφερόμαστε στην κλινική οντότητα «σύνδρομο χρόνιας κόπωσης»- δεν είναι καθόλου εύκολο να ελεγχθούν, υπάρχουν σωματικές και ψυχικές παράμετροι, που με λίγη ατομική προσπάθεια κι ένα απλό coaching ειδικού, μοιάζουν σχεδόν με τρικ που μπορούν να εκτοξεύσουν την ενέργειά σου στα ύψη.

Σου προτείνω, λοιπόν, να ξεκινήσεις από τα γνωστά και βασικά:

Μην αμελείς τον ετήσιο προληπτικό ιατρικό σου έλεγχο 

Συχνά με τη διόρθωση ενός βιοχημικού δείκτη, πχ. του χαμηλού σιδήρου στο αίμα, νιώθεις αμέσως τις δυνάμεις και τα επίπεδα της ενέργειάς σου να αυξάνονται.

Κοιμήσου καλά 

Τουλάχιστον 8 ώρες τη μέρα και κατά προτίμηση όχι μετά τις 12 το βράδυ, γιατί ο οργανισμός σου τις ώρες του ύπνου εκκρίνει πολύτιμες ορμόνες για την αναζωογόνηση και την ευεξία σου.

Διάλεξε έξυπνα τα καύσιμά σου

Τροφές λιπαρές, πλούσιες σε υδατάνθρακες και κενές από βιταμίνες αυξάνουν το βάρος σου και δεν προσφέρουν τίποτα παρά μόνο κόπωση και υπνηλία. Να προτιμάς καλής ποιότητας πρωτεΐνες, δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά. Επίσης, να θυμάσαι ότι η αφυδάτωση προκαλεί σημαντική κόπωση. Γι’ αυτό μην ξεχνάς να πίνεις το απλό και αυτονόητο: νερό.

Ανάλυσε το άγχος σου

Το άγχος καταπονεί τον οργανισμό σου, σε κάνει να χάνεις τον ύπνο σου και “τρώει” την ενέργειά σου. Συχνά μάλιστα μπορεί να προσπαθείς να το κατευνάσεις με τρόπους που δεν ωφελούν, όπως το πολύ φαγητό ή το αλκοόλ, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το αίσθημα κούρασης. Αν αναγνωρίσεις τις βαθύτερες αιτίες του άγχους και αναζητήσεις βοήθεια για να το αντιμετωπίσεις, αυξάνεις τις πιθανότητες να να βελτιώσεις το συνολικό επίπεδο της ευεξίας σου. Επίσης, εντάσσοντας τη σωματική άσκηση στη ζωή σου, αποφορτίζεσαι από το άγχος και βελτιώνεις το επίπεδο της υγείας σου.

Αν αναγνωρίσεις τις βαθύτερες αιτίες του άγχους και αναζητήσεις βοήθεια για να το αντιμετωπίσεις, αυξάνεις τις πιθανότητες να να βελτιώσεις το συνολικό επίπεδο της ευεξίας σου.


Τι άλλο μπορεί να σε προστατέψει από την κούραση;

Να βάλεις στον εαυτό σου όρια

Αυτό που μπορεί να βοηθήσει είναι να αναρωτηθείς ποια βαθύτερη ανάγκη καλύπτει το «θέλω να μπορώ να κάνω περισσότερα πράγματα» και ποια είναι πραγματικά τα όρια σου σε όσα μπορείς να κάνεις. Να θυμάσαι ότι οι πολύ υψηλές απαιτήσεις σε εξαντλούν ψυχικά και σωματικά.

Να μάθεις να ζητάς βοήθεια

Δεν είναι ούτε αδυναμία ούτε «φόρτωμα» στους άλλους ούτε ντροπή. Είναι ανάγκη, σύνδεση, επικοινωνία και κυρίως πολύ χρήσιμο να μοιράζεσαι τις ανάγκες της καθημερινότητας με τον σύντροφο, τους φίλους, τον κοινωνικό ιστό.

Να κάνεις συχνά διαλλείματα από τον ψηφιακό κόσμο 

Με το smartphone σαν προέκταση του χεριού νιώθεις ότι, αν δεν είσαι συνέχεια on-line, θα χάσεις κάτι πολύ σημαντικό! Μελέτες έχουν δείξει ότι το διαρκές scrollάρισμα και η γρήγορη εναλλαγή ασύνδετων πληροφοριών αποσυντονίζουν και ευθύνονται για πονοκεφάλους, τενοντίτιδες, πόνο στον αυχένα, κακό ύπνο, με λίγα λόγια για την κόπωση της ψηφιακής εποχής.

Να γνωρίσεις και να υιοθετήσεις το Hygge

Προέρχεται από τη Δανία που βρίσκεται στην κορυφή των χωρών σε ό,τι αφορά τους δείκτες ευτυχίας και ευεξίας του ΟΗΕ. Δεν έχει ακριβή μετάφραση γι' αυτό αυθαίρετα θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε «δημιουργική τεμπελιά»! Σχετίζεται με τη διάθεση να απολαμβάνουμε χαλαρές στιγμές, όπως μια κούπα τσάι στη ζεστασιά του καναπέ, την κουβεντούλα με μια φίλη, το κλείσιμο του δικτύου των e-mail το Σαββατοκύριακο, την απόλαυση του διαβάσματος. Κι όλα αυτά μακριά από ανθρώπους και καταστάσεις που μας δημιουργούν ενοχλητική συναισθηματική φόρτιση και χωρίς τύψεις κι ενοχές που προέρχονται από την αίσθηση ότι δεν «κάνεις κάτι». Εξάλλου, κάνεις κάτι ιδιαίτερα πολύτιμο: αγαπάς τον εαυτό σου και μ’ όλους αυτούς τους τρόπους τον προστατεύεις από την εξουθένωση.



Διάβασε ακόμα:

Μάθε Να Κάνεις Διάλειμμα

6 Τεχνικές Που Σε Αποφορτίζουν Όταν Το Χρειάζεσαι

UNPLUG & RECHARGE