Επιτέλους! Τι Σε Σταματάει Να Το Κόψεις;

Κόψε τους 5 πιο κοινούς μύθους που σαμποτάρουν τη διακοπή του καπνίσματος.




Στα επόμενα 2 λεπτά θα μάθεις:

- Ότι η νικοτίνη δεν "καίει μαγικά" τις θερμίδες.
- Τι να κάνεις για να αντιμετωπίσεις τα συμπτώματα στέρησης. 

Αυτό που πιθανότατα περιμένεις είναι να σου πω τους λόγους που θα έπρεπε να έχεις κόψει το τσιγάρο χθες. Κι όμως δεν θα το κάνω γιατί είμαι σίγουρη ότι τους ξέρεις όλους. Εξάλλου, απεχθάνομαι το κήρυγμα. Θα σου πω όμως με απόλυτη ειλικρίνεια ότι όλα τα επιχειρήματα και τις δικαιολογίες που προβάλλεις στον εαυτό σου και σε αποτρέπουν να πάρεις τη σημαντική αυτή απόφαση που μπορεί να αναβαθμίσει σημαντικά την ποιότητα της ζωής σου και της υγείας σου, τα έχω πει κι εγώ στον εαυτό μου. Πράγμα που σημαίνει ότι σε καταλαβαίνω. Επειδή όλοι αυτοί οι μύθοι με κράτησαν και μένα πίσω για αρκετό καιρό πριν τα καταφέρω. Ένα, πάντως, είναι σίγουρο για τη διακοπή καπνίσματος. Δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, ειδικά αν είσαι γυναίκα. Αν όμως είσαι στη φάση που αμφιταλαντεύεσαι και σκέφτεσαι αν θα μπορούσες να καταφέρεις να κόψεις το κάπνισμα, είμαι έτοιμη να καταρρίψω μαζί σου κάθε μύθο που σε αποτρέπει να το κάνεις, με αποδεικτικά στοιχεία αλλά και εναλλακτικές λύσεις. Συνέχισε, λοιπόν, να διαβάζεις, αν κάθε φορά που σκέφτεσαι να κόψεις το τσιγάρο λες στον εαυτό σου ένα από τα παρακάτω:


Αν κόψω το τσιγάρο, θα παχύνω

Στην πραγματικότητα, αυξανόμενα ερευνητικά στοιχεία δείχνουν ότι το κάπνισμα προκαλεί μεγαλύτερη συσσώρευση σπλαχνικού λίπους, δηλαδή του τοξικού, λιπώδους ιστού που περιβάλλει τα όργανα. Με λίγα λόγια, όσο πιο πολύ καπνίζει κανείς, τόσο πιο πιθανό είναι να αποθηκεύει λίπος στην περιοχή της κοιλιάς, αντί στους γοφούς και τους μηρούς, πράγμα που επιβαρύνει την υγεία.

Όπως εξηγεί ο Γιάννης Μπιτζούνης, καθηγητής Φυσική Αγωγής, η διακοπή του καπνίσματος σε συνδυασμό με την αεροβική γυμναστική και τις ασκήσεις ενδυνάμωσης μπορούν να βοηθήσουν στην απώλεια αυτού του είδους λίπους και στη βελτίωση της μυϊκής μάζας. Η νικοτίνη δεν «καίει μαγικά» τις θερμίδες. Αντίθετα, η άσκηση μπορεί να «κάψει» 200-600 θερμίδες την ώρα, καθώς επίσης και να ρυθμίσει την όρεξη.

Τα τσιγάρο με ανακουφίζει από το στρες

Οι περισσότεροι καπνιστές το πιστεύουν αυτό, συνεχίζοντας να ρίχνουν τις ευθύνες ότι εξακολουθούν τη βλαβερή αυτή συνήθεια στο γεγονός ότι το κάπνισμα αποτελεί μια μορφή εκτόνωσης από το άγχος και το στρες, που μπορεί να βιώνουν στην καθημερινότητά τους ή όταν βρίσκονται υπό συνθήκες πίεσης. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι μπορείς να αντιμετωπίσεις το στρες με πιο υγιεινούς τρόπους. Στην πραγματικότητα όμως ο εθισμός στη νικοτίνη αυξάνει το στρες, ιδιαίτερα στο μεσοδιάστημα από το ένα τσιγάρο στο άλλο. Σύμφωνα μάλιστα με μια έρευνα της οργάνωσης British Heart Foundation, οι καπνιστές έχουν 70% περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη και άγχος σε σχέση με τους μη καπνιστές.

Στην πραγματικότητα, η διακοπή του καπνίσματος θα μπορούσε να βοηθήσει δυνητικά να βελτιωθεί το συνολικό επίπεδο ευεξίας, ανακουφίζοντας ως εκ τούτου και το στρες. Και σε αυτή την περίπτωση η άσκηση και γενικά η σωματική δραστηριότητα βελτιώνει την κατάσταση της υγείας αλλά και του μυαλού. Βοηθά στην καλύτερη κυκλοφορία του οξυγόνου στον οργανισμό, βελτιώνοντας την ικανότητα συγκέντρωσης και αυξάνοντας την ψυχική ευημερία. Όπως τονίζει η Γιάννης Μπιτζούνης, με τη σωματική άσκηση πετυχαίνουμε φυσική ευεξία σε αντιπαράθεση με το κάπνισμα που δίνει χημική ευεξία, η οποία είναι παρωδική και εννοείται βλαβερή για την υγεία.

Οι καπνιστές έχουν 70% περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη και άγχος σε σχέση με τους μη καπνιστές


Θα έχω συμπτώματα στέρησης

Χμ … αυτό είναι αλήθεια. Ιδιαίτερα αν καπνίζεις πολύ και για πολύ καιρό. Ο εθισμός στη νικοτίνη του τσιγάρου είναι από τους πιο ισχυρούς εθισμούς και δεν υπάρχει αντίλογος σε αυτό. Γι’ αυτό, αν έχεις προσπαθήσει να το κόψεις στο παρελθόν και έχεις αποτύχει, θα σου συνιστούσα να απευθυνθείς σε ένα ιατρείο διακοπής καπνίσματος, καθώς αυξάνεις σημαντικά τις πιθανότητες με αυτόν τον τρόπο να τα καταφέρεις. Στα ιατρεία διακοπής καπνίσματος, που υπάρχουν στα περισσότερα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, αντιμετωπίζεται η διακοπή καπνίσματος με μεθόδους που περιλαμβάνουν τόσο φαρμακευτική αγωγή για την αντιμετώπιση του στερητικού συνδρόμου όσο και ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση για την περίοδο της διακοπής. Αν ωστόσο θέλεις να δοκιμάσεις να τα καταφέρεις μόνο σου, αυτό που βοηθάει είναι να έχεις έξυπνες εναλλακτικές κάθε φορά που νιώθεις να σε κατακλύζει η επιθυμία να καπνίσεις και να κάνεις κάτι άλλο για να αποσπάσεις την προσοχή σου. Με λίγα λόγια:

- Μην κάθεσαι. Σήκω αμέσως και κάνε κάτι που σε ευχαριστεί ή κράτα απασχολημένα τα χέρια σου με τις δουλειές του σπιτιού, ώστε να αποσπάσεις το μυαλό σου από τη σκέψη να καπνίσεις.

- Βγες βόλτα με τα πόδια. Τα περπάτημα τονώνει όλες τις κυκλοφορίες του οργανισμού και ενισχύει την αναπνευστική λειτουργία, μειώνοντας την επιθυμία για κάπνισμα.

- Κάνε διάδρομο ή οποιαδήποτε άλλη μορφή άσκησης σου αρέσει. Αντικαθιστώντας το κάπνισμα με την άσκηση, ο οργανισμός απελευθερώνει αμέσως περισσότερες ενδορφίνες, οι οποίες θα καταπολεμήσουν τα δυσάρεστα συναισθήματα που προκαλεί το σύνδρομο στέρησης.

Οι επιπτώσεις από τη διακοπή καπνίσματος δεν είναι άμεσες

Κι όμως, αυτό δεν ισχύει. Στην πραγματικότητα, η διακοπή του καπνίσματος μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας του οργανισμού. Μέσα σε δύο με δώδεκα εβδομάδες από τη διακοπή του καπνίσματος βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος και το αναπνευστικό σύστημα κι όλες οι σωματικές δραστηριότητες -όπως περπάτημα, τρέξιμο, ανέβασμα σκάλας ή ανηφόρας- γίνονται πιο εύκολες.

Το πρώτο, εξάλλου, που θα διαπιστώσει ένας καπνιστής που ασκείται είναι ότι, κόβοντας το κάπνισμα, μπορεί να αποδώσει πολύ καλύτερα κατά την άσκηση, επισημαίνει ο Γιάννης Μπιτζούνης.

Τι θα κάνω όταν καπνίζουν οι άλλοι γύρω μου;

Πράγματι αυτό είναι ζόρι. Να βλέπεις τους άλλους να κάνουν αυτό που εσύ προσπαθείς να κόψεις. Αυτό που μπορεί να σε βοηθήσει εκείνη την ώρα είναι να αποσπάσεις την προσοχή σου με κάτι άλλο. Όπως για παράδειγμα, να συγκεντρωθείς στη μουσική που ακούς ή στον διάλογο που κάνεις. Τι άλλο μπορεί να βοηθήσει;

- Κράτα τα χέρια απασχολημένα με υποκατάστατα για το χέρι, όπως μια μικρή ελαστική μπαλίτσα ή ένα κομπολόι, ιδιαίτερα όταν είσαι σε φάση χαλάρωσης ή παρέα με φίλους.

- Στις εξόδους σου προτίμησε μέρη που δεν επιτρέπεται το κάπνισμα.

- Απόφυγε τον πρώτο καιρό να συναντηθείς με φίλους σου καπνιστές, εξηγώντας τους τον λόγο. Σίγουρα, εξάλλου, θα έχεις και μη καπνιστές φίλους. Αναζήτησέ τους και κάνε παρέα μαζί τους την περίοδο αυτή της ζωής σου, που έχεις θέσει αυτόν τον τόσο σημαντικό στόχο.

Διάβασε ακόμα:

4 Παράγοντες Που Μπορεί Να Επηρεάζουν Τον Ύπνο Σου

Οι 4 άσσοι της άσκησης στην υγεία σου

ΥΓΕΙΑ