Πώς Θα Διαχειριστείς Τα Αρνητικά Συναισθήματά Όταν Αυτά Σε Κατακλύζουν

6 τρόποι που θα σε βοηθήσουν να μην αντιδράς παρορμητικά.


Credit: Iz zy/Unsplash

Πάλι εκνευρίστηκες με τον συνάδελφο, τον φίλο ή τον σύντροφο και κουβέντα στην κουβέντα βγήκες εκτός εαυτού; Και πάλι το μετάνιωσες λίγα λεπτά αργότερα σκεπτόμενος πως θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η όλη ένταση που πυροδότησε μέσα σου διάφορα αρνητικά συναισθήμα που κατέληξαν σε μια έκρηξη θυμού;  

Ο θυμός είναι ίσως από τα πιο δυνατά ανθρώπινα συναισθήματα και θα πρέπει να εκφράζεται με έναν υγιή τρόπο. Θα πρέπει όμως να βρεις τον σωστό χρόνο και χώρο για να τον εκφράσεις και σίγουρα θα πρέπει να μάθεις πώς να τον διαχειριστείς προκειμένου να μην τον αφήσεις να σε καταβάλει. Αυτό απαιτεί συναισθηματική νοημοσύνη, την ικανότητα δηλαδή να μπορείς να εξασκήσεις την αυτογνωσία σου για να αναλύσεις μία κατάσταση υπό το πρίσμα διαφορετικών γωνιών και αυτοέλεγχο για να μπορέσεις να δεις τα πράγματα με ψυχραιμία προτού αντιδράσεις.

Οι 6 τρόποι που ακολουθούν θα σε βοηθήσουν να τα καταφέρεις:

1.Βάλε όρια

Θα πρέπει να είσαι αποφασισμένος να αντιμετωπίσεις όποιον παραβιάζει τα ψυχικά και συναισθηματικά σου όρια. Μην επιτρέπεις σε κανέναν να σε βγάλει εκτός εαυτού, να εκμεταλλευτεί μία κατάσταση και να μην σε σέβεται.

2. Σκέψου γιατί είσαι θυμωμένος

Προσπάθησε να καταλάβεις την αιτία του θυμού σου και δες τι κρύβεται κάτω από αυτόν. Θα διαπιστώσεις ότι ο θυμός είναι μία αντίδραση σε κάτι που σε ενοχλεί. Μπορεί να είναι κάποιο πρόβλημα που δεν μπορείς να λύσεις ή ένα συναίσθημα, όπως για παράδειγμα άγχος, στενοχώρια ή ο φόβος μίας αποτυχίας. Πρωταρχικά δηλαδή συναισθήματα που πρέπει να επεξεργαστείς και να διαχειριστείς. Ο θυμός είναι πάντα ένα δευτερεύον συναίσθημα. Γι’ αυτό προσπάθησε να δεις τι κρύβεται κάτω από την επιφάνειά του.

3. Μην αντιδράς παρορμητικά

Μάθε να αξιολογείς μία κατάσταση, να ακούς χωρίς να κρίνεις και να σκέφτεσαι πριν αντιδράσεις παρορμητικά. Αν σκεφτείς λογικά και ψύχραιμα χωρίς να αφήνεις οποιοδήποτε συναίσθημα να επηρεάζει την κρίση σου, μπορείς να πάρεις και να βρεις καλύτερες αποφάσεις και λύσεις.

Πώς θα το κάνεις αυτό; Μην παίρνεις καμία απόφαση όταν είσαι θυμωμένος. Άφηνε τον θυμό σου να ξεσπάσει και αποφάσισε μετά με ηρεμία. Προσπάθησε να κατανοήσεις πλήρως μία κατάσταση προτού αντιδράσεις και έχε επίγνωση του τι θα συμβεί αν χάσεις τον έλεγχο και αφήσεις το όποιο συναίσθημα να σε κατακλύσει.

“Η ζωή έχει να κάνει κατά 10% με πράγματα που σου συμβαίνουν και κατά 90% με το πώς αντιδράς εσύ σε αυτά” - Chuck Swindoll

4. Κάνε μία παύση 6 δευτερολέπτων

Γιατί ειδικά 6; Οι χημικές εσωτερικές αντιδράσεις που συμβαίνουν στον εγκέφαλο και το σώμα μας διαρκούν μόλις 6 δευτερόλεπτα. Όταν λοιπόν είσαι εκνευρισμένος ή στενοχωρημένος πριν πεις κάτι που μπορεί αργότερα να μετανιώσεις, κάνε μία μικρή παύση, ηρέμησε και αντίδρασε με ψυχραιμία.

5. Κάνε εσύ το πρώτο βήμα

Τις περισσότερες φορές επιτρέπεις στον θυμό σου να σε κατακλύσει μετά από έναν τσακωμό ή μία παρεξήγηση, με αποτέλεσμα να απομακρύνεις το άλλο άτομο από την ζωή σου, μέχρι εκείνο να σου ζητήσει συγνώμη. Ένα άτομο με συναισθηματική νοημοσύνη δεν βάζει τον εγωισμό του πάνω από μία φιλία ή μια σχέση. Κάνε εσύ το πρώτο βήμα λοιπόν. Επικοινώνησε πρώτος με το άτομο που τσακώθηκες, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει πρώτος εσύ να ζητήσεις συγνώμη. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύεις τη σχέση σας και δείχνεις ότι νοιάζεσαι για αυτήν.

6. Άλλαξε τρόπο σκέψης

Μετά από έναν τσακωμό, ο θυμός δεν εξαφανίζεται αμέσως. Αν εξακολουθεί να σε επηρεάζει αρκετές ώρες μετά την όποια αντιδικία, προσπάθησε να σκεφτείς θετικά. Αφιέρωσε 2 λεπτά και φτιάξε μία λίστα ευγνωμοσύνης με όλα αυτά για τα οποία νιωθεις ευγνώμων το τελευταίο 24ωρο. Ο ψυχολόγος Shaw Achor υποστηρίζει ότι αν επαναλάβεις αυτήν την άσκηση για 3 εβδομάδες, θα εκπαιδεύσεις το μυαλό σου να κάνει θετικές σκέψεις αντί για αρνητικές και εσύ θα είσαι πιο αισιόδοξος.

Ο θυμός είναι πάντα ένα δευτερεύον συναίσθημα. Γι’ αυτό προσπάθησε να δεις τι κρύβεται κάτω από την επιφάνειά του.

Τέλος, προσπάθησε να εξασκήσεις και την ενσυναίσθησή σου. Σκέψου το άτομο με το οποίο τσακώθηκες και προσπάθησε να καταλάβεις τι το οδήγησε σε αυτή τη συμπεριφορά. Η ικανότητα να κατανοήσεις τα συναισθήματα του άλλου σε βοηθάει να τον κατανοήσεις καλύτερα, να βελτιώσεις την επικοινωνία σας και να μειώσεις τις πιθανότητεςς διενέξεων και αρνητικών συναισθημάτων.

Διάβασε ακόμα:

Ο Θυμός Είναι Σαν Το Παγόβουνο! Δες Τι Κρύβεται Από Κάτω

Διαχειρίσου Τον Θυμό Σου Με 5 Απλά βήματα

ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ