Ποιος Διαιτολόγος Κυνηγάει Τον Ήλιο Και Γιατί

Ο Δημήτρης Γρηγοράκης μοιράζεται τις προσωπικές συνήθειες που τον προστατεύουν από την ανεπάρκεια μιας πολύ σημαντικής για τον οργανισμό βιταμίνης.


Credit: Micah Hallahan /Unsplash

Συνεργάζομαι πολλά χρόνια μαζί του στην αρθρογραφία. Και με εντυπωσιάζει πάντα για τις εξειδικευμένες γνώσεις του στον τομέα της διατροφής, αλλά και επειδή είναι ιδιαίτερα fit, φέροντας ένα υγιές μαύρισμα χειμώνα καλοκαίρι. «Έχεις κάποιον έρωτα με τον ήλιο;", τον ρωτάω. «Μεγάλο, αλλά όχι ανεξήγητο» μου απαντάει και συνεχίζει: «Ο ήλιος είναι κι αυτός τροφή. Είναι απαραίτητος για τη σύνθεση της βιταμίνης D στον οργανισμό, διότι δυστυχώς δεν επαρκεί απλά και μόνο να καταναλώνουμε τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη D». «Φαντάζομαι ότι εσύ δεν είχες ποτέ ανεπάρκεια βιταμίνης D», τον ρωτάω. « Κι όμως είχα» μου απαντά. Χμ! σκέφτομαι… να, λοιπόν, που ακόμα και οι διαιτολόγοι μπορεί να έχουν διατροφικές ανεπάρκειες. Συνεχίζοντας μου εξηγεί ότι αυτός είναι ο λόγος που επιδιώκει να εκτίθεται στον ήλιο τουλάχιστον 20 λεπτά την ημέρα φροντίζοντας να κάθεται ακόμα και στην βεράντα του σε κάθε ηλιόλουστη μέρα του χειμώνα, που ευτυχώς στη χώρα μας είναι πολλές.

Επειδή όμως χρειάζεται να μάθεις κι άλλα για τη  βιταμίνη D, συνέχισε να διαβάζεις τι άλλο έχει να πει ο διαιτολόγος Δημήτρης Γρηγοράκης για τη βιταμίνη που έχει στρέψει το ενδιαφέρον της επιστήμης πάνω της.

Τι χρειάζεται οπωσδήποτε να ξέρουμε για τη βιταμίνη D;

Αυτό που ίσως γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι πρόκειται για μια βιταμίνη που παίζει ρόλο κλειδί στην πρόληψη της οστεοπόρωσης. Σήμερα ξέρουμε ότι μπορεί να δράσει προστατευτικά στην κατάθλιψη, στην καρδιά αλλά και στον διαβήτη. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι έχει διαπιστωθεί ότι τα χαμηλά της επίπεδα ή η ανεπάρκειά της σχετίζονται με την εκδήλωση αυτοάνοσων νοσημάτων όπως ψωρίαση, πολλαπλή σκλήρυνση, ρευματοειδή αρθρίτιδα κ.ά. που δυστυχώς έχουν σημειώσει μεγάλη αύξηση.

Kαι ποιο είναι το παράδοξο με τη συγκεκριμένη βιταμίνη;

Το πρώτο που προβληματίζει είναι ότι έχει διαπιστωθεί έλλειψη βιταμίνης D σε αυξανόμενο τμήμα του πληθυσμού. Ξέρουμε ότι έλλειψη είναι πιο πιθανό να παρουσιάσουν οι ηλικιωμένοι, τα παιδιά, οι εγκυμονούσες, οι παχύσαρκοι, καθώς και όσοι ζουν στις χώρες του Βορρά, που δεν τις βλέπει ο ήλιος. Πλέον όμως διαπιστώνουμε έλλειψη και σε νέες ηλικίες, ακόμα και σε χώρες σαν τη δική μας που είναι ηλιόλουστη.

Μπορεί να έχουμε γίνει υπερβολικά φοβικοί με τον ήλιο, πράγμα που επιβεβαιώνει η αύξηση περιπτώσεων με έλλειψη βιταμίνης D

Και πώς εξηγείται ότι οι Έλληνες έχουν σε μεγάλο ποσοστό έλλειψη βιταμίνης D, παρόλο που το καλοκαίρι ιδιαίτερα εκτίθενται στο ήλιο;

Πρώτον και κύριο, επειδή δε γνωρίζουν ότι για τη σύνθεση της βιταμίνης D απαιτείται καθημερινή έκθεση στον ήλιο όλο το χρόνο. Όπως είναι όμως γνωστό, οι περισσότεροι Έλληνες, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του χειμώνα, ακολουθούν ένα life style από το σπίτι στο γραφείο και από τον καναπέ στο αυτοκίνητο… Λίγοι είναι αυτοί που βγαίνουν κατά τη διάρκεια της ημέρας να περπατήσουν, έτσι ώστε να τους δει ο ήλιος. Από την άλλη, το καλοκαίρι οι Έλληνες έχουν μια αυστηρή πειθαρχία με τα αντηλιακά, τα οποία εφαρμόζουν με πολλή επιμέλεια σε σχέση με άλλους λαούς. Φυσικά αυτό είναι καλό, μια και έχουμε χαμηλά ποσοστά μελανώματος στην Ελλάδα, όμως χτυπάει ένα καμπανάκι ότι μπορεί να έχουμε γίνει υπερβολικά φοβικοί με τον ήλιο, πράγμα που επιβεβαιώνει η αύξηση περιπτώσεων με έλλειψη βιταμίνης D. Τέλος, οι Έλληνες είμαστε σε ένα μεγάλο ποσοστό μελαχρινοί που ως φωτότυπος ανήκει στην ομάδα που έχει μεγαλύτερη προδιάθεση για έλλειψη βιταμίνης D, καθότι η σκούρα επιδερμίδα λειτουργεί από μόνη της σαν αντηλιακό φίλτρο.

Kαι τι προτείνεις δηλαδή; Να πετάξουμε τα αντηλιακά;

Ποτέ και σε καμία περίπτωση. Αυτό που προτείνω και εφαρμόζω κι εγώ ο ίδιος είναι καθημερινή έκθεση στον ήλιο για 15-20 λεπτά χωρίς αντηλιακό. Αν είναι καλοκαίρι, που ο ηλιακή ακτινοβολία είναι πιο έντονη, μπορούμε να καθυστερήσουμε -ανάλογα φυσικά και με το φωτότυτυπό μας- να βάλουμε το αντηλιακό μας, αποφεύγοντας σε κάθε περίπτωση την ηλιέκθεση τις μεσημεριανές ώρες, κατά τις οποίες ο ήλιος είναι βλαβερός. Και το χειμώνα να μην ξεχνάμε να μας βλέπει ο ήλιος είτε επιδιώκοντας περπάτημα  είτε επιλέγοντας ένα σπορ εξωτερικού χώρου είτε φροντίζοντας τις ηλιόλουστες μέρες να κάτσουμε στη βεράντα μας επιτρέποντας να μας δει ο ήλιος. Να σημειωθεί ότι όλες αυτές οι δραστηριότητες πρέπει να γίνονται με τα μπράτσα έξω.

Η έλλειψη της βιταμίνης D δυστυχώς δεν δίνει συμπτώματα, όμως λειτουργεί ύπουλα σε οργανικό επίπεδο, εξασθενώντας τον οργανισμό.


Σε διατροφικό επίπεδο τι μπορούμε να κάνουμε;

Να τρώμε συκώτι, σολομό, τόνο, μικρά ψάρια και πλήρη γαλακτοκομικά. Σε συνδυασμό όμως με ηλιέκθεση γιατί η τροφή δεν αρκεί από μόνη της για να γίνει η σύνθεση της συγκεκριμένης βιταμίνης στον οργανισμό. Επίσης, ένα συμπλήρωμα που βοηθάει πολύ είναι το μουρουνέλαιο. Φυσικά, αν διαπιστωθεί ανεπάρκεια θα πρέπει να δοθούν συμπληρώματα βιταμίνης D.

Πώς μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι έχει ανεπάρκεια;

Η έλλειψη της συγκεκριμένης βιταμίνης δυστυχώς δεν δίνει συμπτώματα, όμως λειτουργεί ύπουλα σε οργανικό επίπεδο, εξασθενώντας τον οργανισμό. Γι’ αυτό χρειάζεται να εξεταζόμαστε ανά διαστήματα. Συνήθως μια καλή εποχή για εξέταση είναι τον Μάρτιο, επειδή τότε έχει διαπιστωθεί ότι τα επίπεδά της είναι πιο χαμηλά από ό,τι τον Σεπτέμβριο για παράδειγμα, που συνήθως γυρνάμε από τις διακοπές.


Δημήτρης Γρηγοράκης

Είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, πτυχιούχος και Διδάκτορας του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Έχει εξειδίκευση στην αντιμετώπιση Χρόνιων Νοσημάτων από το Boston Medical Center των Η.Π.Α και εξειδίκευση στην Αθλητική Διατροφή. Το ερευνητικό του ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και των διαφόρων διαταραχών του ανοσοποιητικού και είναι ο πρώτος διαιτολόγος στην Ελλάδα που δραστηριοποιήθηκε, εφαρμόζοντας το μοντέλο της Αντιοξειδωτικής Διατροφής O.R.A.C. Έχει διδάξει κλινική διαιτολογία σε φοιτητές του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και σε μεταπτυχιακούς φοιτητές των Τ.Ε.Ι. Διατροφής, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Διατελεί επιστημονικός συνεργάτης του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με αντικείμενο τη διατροφική αξιολόγηση παιδιών.

Έχει γράψει 26 βιβλία διατροφής και επιστημονικά του άρθρα έχουν δημοσιευθεί και δημοσιεύονται σε επιστημονικά έντυπα διεθνούς κύρους αλλά και στον περιοδικό και ηλεκτρονικό τύπο. Είναι επιστημονικός διευθυντής των Διαιτολογικών Μονάδων ΑΠΙΣΧΝΑΝΣΙΣ – ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ.


Μάθε περισσότερα για τη βιταμίνη D στο βιβλίο του Δημήτρη Γρηγοράκη «Βιταμίνη D: Μια θρεπτική ουσία χίλιες δράσεις υγείας!».


Διάβασε ακόμα: 

Έχεις Ένα Λεπτό; Κάνε Κάτι Καλό Για Την Υγεία Σου 

8 Καθημερινές Συνήθειες Για Να Είσαι Πάντα Υγιής 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ, EXPERTS